Gå till innehåll

Övertyga mig om osmos


Wiking

Rekommenderade inlägg

Vänner

Du Lasse, utöver imponerande kunskaper i kemi och biologi så verkar du också besitta vissa geografiska kunskaper. Har du och jag möjligen träffats en gång i tiden, för 15, 20, 30 år sedan?

Det är möjligt - får nog vara för 30 år sen i så fall om du någonsin var i den stora metropolen som ligger ca 20 minuters tågfärd från Ranten (norrut). För övrigt känner jag väl en viss Sivert!!, förr boende i Ranten, som finnig yngling jobbande i metropolens akvarieaffär, senare drivande en egen och nu på senare tid kommer jag inte ihåg om han har affär uppåt torget eller om han helt dratt till Labbås, eller bägge delarna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst var jag i 'metropolen' som du kallar den i slutet av 70 talet och hela 80 talet å denna hobbys vägnar, men fortfarande osäker om jag träffat dig. Hursomhaver, sätt upp nästa öl på mig, jag bjuder!

Angående Sivert så var det just han som lurade på mig ett nytt kar i juli efter ca 15 års uppehåll. Han borde ju begripit att jag skulle 'växa ur' det ganska omgående. Men butiksägare som han är så lät han inte specielt ledsen igår när jag beställde mitt nya kar.

Om du känner Sivert så måste ju du känna G.... han som har den bästa affären söder om mig. Det är dit jag åker några ggr i månaden och inhandlar mina fiskar. En bit och åka, men bra grejer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst var jag i 'metropolen' som du kallar den i slutet av 70 talet och hela 80 talet å denna hobbys vägnar, men fortfarande osäker om jag träffat dig. Hursomhaver, sätt upp nästa öl på mig, jag bjuder!

Angående Sivert så var det just han som lurade på mig ett nytt kar i juli efter ca 15 års uppehåll. Han borde ju begripit att jag skulle 'växa ur' det ganska omgående. Men butiksägare som han är så lät han inte specielt ledsen igår när jag beställde mitt nya kar.

Om du känner Sivert så måste ju du känna G.... han som har den bästa affären söder om mig. Det är dit jag åker några ggr i månaden och inhandlar mina fiskar. En bit och åka, men bra grejer.

Ja G... såg jag springa (också som finnig yngling) i min, hans och Bosse Thurén´s(från Labbås) odlingslokal på 80-talet. Nu springer han inte så ofta....

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kopia av vad jag skrev i en annan tråd:

Jag har skrivit detta tidigare: Det finns 2 stora tillverkare av mebran i världen båda amerikanska. De menbran som de säljer monteras sedan ihop av div underleverantörer. Dessa använder sig av komponenttillverkare vilket gör att många delar från olika fabrikat passar om de är av samma storlek. Förfiltren till min båtanläggning (160l/tim) är samma som till min osmos spect Jet som är samma till Ken Marin osv. Förfiltren är ofta ingjutna för akvariebruk och då måste hela bytas och det spelar ingen roll med viket bara det är 5 micron och inte 30 som används till dricksvatten. Lika så kolfiltret som också skall sitta före och skyddar menbranet mot klor. Kiselfiltet skall om det använs sitta sist.

Vattentrycket har stor betydelse för hur mycket osmosvatten man får. Akvarie agregat är avsedda för 4-8 Bar (vattenledningstryck) om det är lägre (egen brun) så måste man montera en bosterpump som höjer ingående vattentryck. På båtar där man ställer stora krav (man skall ju göra salt till sött) så jobbar de flesta anläggningar med 60 Bar viket gör att det blir stora krav på högtryckspumpen ( min är på 1.8 kilowatt). Brukningstiden för ett mebran är beroende av hur rent ingångsvattnet är. Osmosvattnet mätes med en ledtalsmätare och när det ökar så måste membranet bytas. Menbranbehållaren bör ha en tryckmätare och ett fallande tryck indikerar att förfiltren är slut (30-40% fall innan byte). Vid mycket rent ingående vatten kan det dock bli nödvändigt att byta kolfiltret tidigare. Beroende på hur mycket klor vattenledningsvattnet innehåller.

Menbranet förstörs mycket snabbt av klor (är cellulosabaserat) och får inte torka ut då det även förstörs.

Om ingående vatten är förorenat så kan man få bakteriväxt på membrant och om det inte används på 4-5 dagar så måste man konservera med silverklorid. Viktigt då ett nytt membran på mitt båtfilter kosta 40 000kr. Slutsats filten mår bäst av att användas dagligen under minst 20 min.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse vill bara ge dig en eloge för bra länkar till vad osmos är.

Enl liten kommentar: jag är förvånad att din proffsanlägning bara jobbar med 11,5 Bar min jobbar med 60 Bar

Kan möjligtvis vara skillnad på vilket råvatten man använder - sött eller salt. Ska fråga vår servicekille från Eurowater på torsdag - dags för årlig service nämligen. Dock ger vår anläggning så bra vatten som under 1 mikrosimens - när allt är servat så brukar det ligga på 0,5 mikrosimens i ledningsförmåga. Vi får 800 liter med denna kvalité på ca 3200 liter råvatten. Kan göra 50 000 liter om dagen!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi får 800 liter med denna kvalité på ca 3200 liter råvatten. Kan göra 50 000 liter om dagen!

MVH Lasse

Vad gör ni med skit vattnet som kommer från osmosanläggningen

Mwh Kjell

Nu använder vi inte så mycket vatten dagligen men kapaciteten finns "skit vattnet" tas inte till vara utan går till Ryaverken (avloppsreningsverket) och det är inte speciellt skitigt - betydligt bättre än dricksvattenkvallité på många håll i världen.

Vi släpper det inte i Mölndalsån Wiking!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...