Draedon Postat 17 januari 2007 Dela Postat 17 januari 2007 Tack för alla TIPS! Om detta fungerar smärtfritt kommer jag göra en manual i hålborrning till alla vilsna själar.försent! https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=4751&highlight=dremmel jag tycker wrangen borde lägga den under artiklar istället för att den ska glömmas bort i forumet.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Illustratören Postat 17 januari 2007 Författare Dela Postat 17 januari 2007 Jag kommer nog göra detta ute i garaget och då låter jag vattenslangen göra jobbet med kylningen. Däremot känns det mer aktuellt med moraliskt stöd, de är ju inte varje dag man gör sådana här saker och de känns jäkligt riskabelt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Illustratören Postat 17 januari 2007 Författare Dela Postat 17 januari 2007 Jadu Magnus de där bilderna är värda GULD! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
dule Postat 17 januari 2007 Dela Postat 17 januari 2007 Mattias, bara lugn, det är ingen större problem, tryck bara inte för hårt låt borren göra jobbet. Då diamantstiften snurar i typ 20000varv/minut är risken hyfsat liten för sprickor. Jag har läst 1 gång att en kille misslyckades men det var 4mm glas och han hade lite bråttom (läs: var våldsam) och sparade på vattnet...Vattenslangen är ett mycket bra alternativ. Sätt upp den så det rinner nerför glaset, så för du bra spridning... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
dule Postat 17 januari 2007 Dela Postat 17 januari 2007 En fråga till Wrang, ang. hans tråd med Dremmling. Varför borrade han hålet i mitten och sedan sågade sig till kanten, tar tid/kraft? Jag borrade hålet 2-3mm från ytterkanten sedan var det bara att "såga" sig igenom. För att slippa problem med att stiften skulle glida vid första borrningen använde jag mig av lite maskeringstejp, då håller tejpen stiften "på plats". Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 17 januari 2007 Dela Postat 17 januari 2007 Jag kör Clas Ohlsons slipstift med en vanlig borrmaskin och en kopp vatten.Fungerar utmärkt men jag förborrar med Julas 25 mm glasborr. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Illustratören Postat 25 januari 2007 Författare Dela Postat 25 januari 2007 Köpte en sådan där rackare idag och blev tvungen att test borra i en gammal glasbit. Tog ganska lång tid att borra igenom, men de gick hyfsat bra tyckte ja. Dock ser det ut som "mini" sprickor kring hålet, är det någonting som gör någonting när man borrar det stora. Sprickorna är som sagt miniminimini, säkert en halv millimeter om ens det. Är det någonting som gör någonting? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
elNico Postat 25 januari 2007 Dela Postat 25 januari 2007 Är det verkligen sprickor? Är det inte små flisor som har gått ur kanten?Det flisade sej lite för mej men det gradar du till sen, så det gör inget.Du behöver inte vara orolig! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Draedon Postat 25 januari 2007 Dela Postat 25 januari 2007 Är det verkligen sprickor? Är det inte små flisor som har gått ur kanten?Det flisade sej lite för mej men det gradar du till sen, så det gör inget.Du behöver inte vara orolig!du tog orden ur munnen på mig Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
AlienOne Postat 25 januari 2007 Dela Postat 25 januari 2007 Ta det bara piano så bör det inte vara nått problem !Lycka till ! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Illustratören Postat 25 januari 2007 Författare Dela Postat 25 januari 2007 Ja sprckor å sprickor, kan lika väl va små flisor som låstnat. Kände att de va lätt att ha lite för brottom, ska ta et piano. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
fiend Postat 25 januari 2007 Dela Postat 25 januari 2007 Jag har lite bilder på då jag dremlade upp min 375a Mina tips är att gör först ett hål i ytterkanten (ringen som du ska borra upp).. och sedan går du bara runt ringen tills du kommit hela vägen runt. Ta det försiktigt och tryck inte alltför hårt. Ha vattnet rinnande, sätt på ett par skyddsglasögon och hörselskydd.. sen äre bara att tuffa på. Jag hade så mkt vatten att det stänkte om dremmeln så jag blev dyngsur där ett tag haha..Gick hur fint som helst! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Bujib Postat 25 januari 2007 Dela Postat 25 januari 2007 Jag fick mitt 343 liters kar borrat av Akvarieleasing i stockholm för en 300 hundring o dom sa att det garanterat skulle hålla Borde inte vara så långt för dig att åka om det är så att du verkligen inte vill borra självMvh Simon Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Illustratören Postat 26 januari 2007 Författare Dela Postat 26 januari 2007 Tack Simon, hade inte tvekat på att åka dit om jag nu inte redan köpt en "dremel" redan. Akvarieleasing alltså, de kan vara bra att veta för framtida hålborrarfegisar (som mig själv). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
fiend Postat 26 januari 2007 Dela Postat 26 januari 2007 Jag fick mitt 1400L-kar borrat av Globefish. 250 kr.Då dem gör ett 60mm hål i 12mm så tog det kanske 20 sek, max.. att borra det. Hur fort och enkelt som helst Sån borr skulle man ha haft. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Illustratören Postat 29 januari 2007 Författare Dela Postat 29 januari 2007 Japp nu e de gjort!Paranoid som man e tog ja de så jäkla försiktigt, tog "BARA" 2,5tim. Fegaste mannen på i detta universum tror ja. Men hålet blev KLOCKRENT! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
fiend Postat 29 januari 2007 Dela Postat 29 januari 2007 Kanoners! Då är det bara att fortsätta med projektet! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Illustratören Postat 29 januari 2007 Författare Dela Postat 29 januari 2007 Tack för alla svar!Lärdom1. Fungerar utmärkt att rita ringen med en blyertspenna på vanlig byggtejp.Lärdom2. Försök ordna en bekväm arbetsplatsLärdom3. Ta de luuuuuuuuungt mannen (kvinnnan).Lärdom4. Om du är frusen av dig, bit ihop.Lärdom5. Använd hörselkopor med radio (blir lite roligare så).Lärdom6. Om du bor i Stockholm låt ett proffs göra jobbet, det är fasiken inte värt tiden och de smuttiga slantarna.Till er som ska borra, tveka inte att ta kontakt med mig om ni har frågor.MVH/Mattias Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
dule Postat 29 januari 2007 Dela Postat 29 januari 2007 hehehe Mattias, det där såg hur obekvämt ut som helst ju...Men nu är det ju klart ju! Så du är nu en erfarenhet/förmåga rikare! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.