Gå till innehåll

Banggaikardinaler?


Robert_P

Rekommenderade inlägg

Tjena Robban!

Tänkte visa en riktig höjdarsida som ser ut så här ang. arten du frågar om. Har du problem med engelskan så tar vi det här i tråden, men kolla först länken

Edit: tog bort den inkopierade texten/bilden från Live Aquaria då jag inte tror det är helt ok att publicera material man inte äger. Men som sagt, följ länken!

http://www.liveaquaria.com/product/prod_Display.cfm?pCatId=82

På denna sida hittar du info om det mesta som håller att köra igång på! Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret Ricard,

Jag har tänkt starta ett saltkar under året och Banggaiier är mitt förstaval bland fiskarna. Ett par clown lär det väl också bli i och för sig. Jag har lite begränsad plats. Så jag kommer ligga på mellan 100 och 200 liter men det bör ju räcka då.

Kommer enbart sikta på att ha fiskar som är odlade och försöka odla dessa.

Hur går det med killina förresten? (jag ville köpa Annulatus av dig för något år sedan via zoonen)

/Robert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HEJ IGEN!

Eftersom du äger tråden så kan jag skriva väldigt kort och ÅFF TÅPPICK att det går jättebra. AHr skalat ner på mkt då jag har en intensiv tid i mina studier. Till detta kommer att vi snart får vårt andra barn osv. Har en enda art kvar men det går bra.

Om vi går tillbaka till detta med Bangai, så kan du skriva på zoonen så förblir denna tråd clean, och salt överhuvud taget så är 150-200 liter verkligen inget att hänga läpp över. Det är KANON! Det kostar nämligen att ha ett större kar. Allt salt, all ström till alla pumpar, belysning, filter och cirkulation som måste uppgraderas när man har större kostar massor. Då har vi inte snackar levande sten, fisk, mm. mm. som kommer till. Kör på ett mindre så får du så att säga finare för mindre pengar!

:)

Lycka till och skriv gärna om killis men hellre på zoonen! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle tippa på att jag hamnar på ca 150-200 liter.

Hur sätter du dem i lek Stig?

Går de att hålla i en liten grupp eller är det par som gäller?

Hur är det med sällskap, skulle funka att hålla dem med ett par Occelarisclowner, något gobypar och nogon typ av pseudochromis?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De är ganska så aggresiva mot andra Banggaier av samma kön. Det kan vara svårt att ha mer än två i ett en och en halvmeterskar. De går bra ihop med occelaris och jag skulle tro att de flesta smörbultar också går bra. Pseudochromis tror jag inte på. De allra flesta är alldeles för aggresiva för kardinalerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frökenfiskar är nog också för aggresiva. Men du har ju Nemateleotris decora och magnifica. En annorlunda fisk som verkar gå bra hos mig är Meiacanthus grammistes men den kanske blir väl stor. Men allvarligt talat fem fiskar i ett hundrafemtioliters är mer än nog om de andra djuren skall må bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Driftar ett stort kar och där har jag ett gäng Bangai som blivit färre och färre. De har hård konkurens av ett gäng A. ocelaris och tre kirurger samt en del annan småfisk (bl.a. 15 Chromis viridis). Jag har funderat på om utgallringen har berott på all fisk som är mer på hugget gällande mat, eller om det är intern utrensning i den undre Bangaivärlden ...

:argumerar::smiley17: Vad tror nestor Stig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar.

Stig: Du har rätt det räcker nog ganska bra med 5-6 fiskar i ett 150 liters, jag har ju dock inte fixat karet än, så jag kan nog tänka mig att öka på något för att ha möjligheten att utöka antalet arter. Till att börja med räcker det bra med bangaiier och clowner. Nemateleotris hade jag inte tänkt på, det var ett bra tips. Hur är det med räkväktar gobier är de aggressiva?

Clownen: Jag har tänkt att hålla mig till odlade arter och koraller i största möjliga mån. Det blir endast små fiskarter också. Jag dyker ganska mycket och efter att ha sett magnifika Imperator kejsare i 50 cm klassen så tycker jag inte att sådana fiskar hör hemma i akvarium. Små fiskar som rör sig över små områden får det bli.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet ej. Köpta i Lkp.

Då är det tyvärr risk att de är vilda och då är risken mycket stor att alla kommer att dö. Det är i dag frågan om en hotad art som dessutom dör av okänd anledning strax efter introduktion.

Som din sig säger Ricard (obs bara på skämt och det är inte säkert att det var vildfångade! ;) ): Dåren lär sig av sina misstag, den vise av andras!

Robert: bra inställning att hålla dig till odlade arter i så stor utsträckning som möjligt!

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som din sig säger Ricard (obs bara på skämt och det är inte säkert att det var vildfångade! ;) ): Dåren lär sig av sina misstag, den vise av andras! Peter

Jag vill verkligen ge dig cred för att så konsekvent lyfta vikten av fångenskapsfödda djur. Delar din uppfattning helt och fullt i den frågan och som du själv var inne på: nu kan de som inte gjort mitt misstag lära sig av det och köpa odlade Bangai. Det kommer jag själv göra här om ngn vecka vilket jag ser fram emot! :)

Piiiz änd löv

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt 250 fraggkar klarar jag bara av att ha två.

I mitt stora kar är det tio men då står 6-8 vid framrutan nästan uppe vid ytan. När det gäller maten är de långsammare än Chromis och kirurger men snabbare än Magnifica och decora. Men de vid ytan är så pass många att mobbningen fördelar sig. Skulle jag bara satt i tre fiskar är jag övertygad om att en skulle blivit ihjälmobbad även om karet är nästan tre meter. Är det vildfångade brukar de som dör ha gjort det på en månad. Överlevnadschansen ökar om man sätter vildfångade i separata kar den tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...