Gå till innehåll

sandvändare


Boboooo

Rekommenderade inlägg

Hej.

Vilken sandvändare rekommenderar ni?

Jag ahr fått upp ögonen på en ganska fin, kommer inte ihåg namnet. Den är avlång med lite silverfärgad kropp och orangefärgat huvuf med ett blått streck på sidan, vet någon vad detta är för en lite firre??

Mvh paul

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Menar du Strigata Valencia (golden head gobie)?

Den är lite svår om man inte har rikligt med liv i sanden (finns lättare arter inom gruppen). De spottar även ut sand som läggs i drivor och som ofta hamnar på koraller/musslor vilket inte alltid är så bra.

Sedan finns det ju sandvändande sjöstjärnor, sjögurkor, snäckor men du var kanske främst ute efter fiskar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bobooo, titta på Valenciaenna Puellaris alt. en kanske bättre variant som är enklare att få att äta annan mat är Amblygobius Phalaena. Jag TROR att skogsflickan här på forumet har en sådan, som du kan kanske fråga henne om erfarenhter...

Puellaris:n skall vara lite mera "städad" och inte lägga saden överallt som strigatan gör, dock är detta VÄLDIGT individuellt. Såg en strigata i Universeums lilla revkar som var VÄLDIGT städad, den vilade mot substratet medan den siftade genom sanden.

Min strigata är framme o äter, mysis/artemia/spirulina etc från vattenkolumenen, dock sprutar den sand ÖVERALLT!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi (jag å skogsflickan som det hänvisades till ovan) har en Amblygobius Phalaena och den har gjort ett bra jobb. Gräver i sanden och äter alla foder...inkl. alger. T.o.m bryopsis!!!

I nya karet har den dock blivit mörk i färgen och allmänt sur på de som kommer i närheten. Vet inte orsaken, men skillnaden är uppenbar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft 4 olika sorters sandvändare.

V. puellaris = bra sandvändare, men kan vara lite röjig med sanden. Dvs lägga den där DU inte vill ha den. Dock en jäkel på att hoppa! Har förlorat 2 st på vardagsrumsgolvet.

V. sexguttata = lättskött och bra. Inte haft några problem alls.

V. strigata = hopplös. Tar en munfull sand och strör den över allt och alla om och om igen. Det gillar inte koraller och enemoner. Blir dessutom bortemot 18cm lång.

V. wardii = perfekt. Dock verkar den vara ganska ovanlig i butiker. Har bara sett den en gång och då köpte jag. Skött sig problemfritt bra länge nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rekommenderar V. Peullaris, rolig personlighet, och stiger inte från botten o strör sand överallt. Dock ska du se till att du köper en som äter flakemat eller annan mat hos handlare. Sen är de oftast billiga. Sen glöm DSB, det har med nitrifikation o göra och har inget med denna fisk att göra, det som gäller med sanden är att den är väl inkörd, minst ett år etc. De silar sanden genom munnen i jakt på små små räkdjur som lever där. Som biprodukt får du en ren och fin sand o en liten krabat som är full av personlighet och är en tillgång. Dock ska du veta att den kan vara kinkig att få att äta maten du ger honom, så du vet.

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...