Gå till innehåll

AN Evolution 1


mattsve

Rekommenderade inlägg

Det jag funderar på är om näringen kunde hjälpa de andra algerna jag har och därmed konkurera ut cyanon.

I och med att du inte synes ha någon annan nitratexport förutom vattenbyten så borde matningen räcka för att förse dina mera roliga algerna med nitrat, särskilt nu när du inte har så många macroalger. Eventuellt kan du öka matningen som Lasse säger, men det är svårt att veta med hur mycket. Här krävs lite toppfingerkänsla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 149
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Förresten, Mattias, du kan testa att införa lite makroalger i ditt kar som näringsupptagare så slipper du göra vattenbyten lika ofta. Det räcker med ett par strängar/skott på säg fem centimeter vardera, som du kan placera lite utefter akvariets utkanter så att makroalgerna inte får för mycket ljus. Ta inte för mycket - det är stor risk att de dör bara av miljlöombyte, algerna är inte alls som växterna i sötvatten, de verkar inte tåla ombyten särskilt bra. Tar du lite så gör det inget för dina vattenvärden även om algen dör, men låt den stanna kvar ändå, för jag såg hur algen sköt nya skott ur en nästan helt död vävnad.

Det här med ljuset tycker jag dock är väldigt viktigt. När det för koraller synes gälla ju mer desto bättre så verkar det vara precis det omvända för macroalger. Jag hade nu haft tillfälle att experimentera med 70 watt MH över mina 20+ liter, och det kändes som att man tappade kontrollen över makrosarna helt och hållet. Du som kör en koldioxid burk för sötvatten vet ju vad jag pratar om. Med massa ljus blir det som att köra en Ferrari i vinterväglag. Med så mycket ljus som jag hade växte vissa alger explosionsartad bara för att dö efter ett tag, andra släppte nya skott hela tiden men dog i äldre partier, och vissa avstannade i tillväxten helt och hållet. Och det är svårt att exakt fastställa orsaken till det, vilket ämne som tar slut först.

Därför är det bra att lägga makroalgerna någonstans i burkens utkanter, där det inte är så mycket ljus - om man nu har mycket ljus för korallernas skull. Har man lite ljus i burken överhuvudtaget så går det att lägga algerna var som helst. Min poäng är att man med lagom ljusmängd slipper det här med gödslingen överhuvudtaget, och kan förlita sig på fiskfodret som ensam energikälla. Plus att man då kan lugnt fylla på avdunstat vatten direkt från kranen (ej osmos) så man får med lite spårämnen som algerna förbrukar.

Blev lite långt som vanligt. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant tanke Patrik, det tåls att fundera på, men de där makroalgerna verkar inte helt stabila om man läser din tråd :)

Tur att jag tog en bild på cyanon igår, för fläcken var mindre idag än igår, jag kunde inte tro det men jag hade ju bilden att jämföra med. Det verkar fungera med att vänta :)

Håller också på att koppa in mina 5 nya slavar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, algerna är lite ostabila i början och kräver lite näring i vattnet, helst i form av avfall från fisk och andra djur, och som sagt - något mindre ljus (ljuset driver näringsupptaget). Dyrköpta erfarenheter. ;) Men har du någon liten stickling så gör det inget om den dör, det är ju inga enorma mängder som frigörs då, hehe.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grejen är ju att du skall gynna grönalger (som betas av snäckorna). Snäckorna i sig , även om de inte äter cyano, är hela tiden framme och stör cyano mattorna. Är det, som det har spekulerats i, så att mattorna (och därmed bildandet av syrefria områden) är förutsättningen för dessa trådaktiga blågröningars (de saknar kvävefixerande celler i sig självt) förmåga att fixera kväve genom en samexistens med anaeroba kvävefixerande bakterier så gör snäckorna indirekt nytta. Jag har erfarenheter av detta från ett 2000 liters akvarie där man länge haft stora besvär med liknande alger som du har Mattias. Avstägning av nitratfiltret och 100 turbo gjorde susen).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill inte kapa din tråd, Mattias, men när vi nu har Lasse på tråden så är det kanske bäst att passa på. Två kortisar, Lasse:

1) Vet du på ett ungefär hur mycket av det i mikroalgerna bundna kvävet/fosforn som snäckorna tillgodogör sig (typ i procent)?

2) I och med att nitratet anses vara den begränsande faktorn i marina miljöer, samtidigt som det verkar vara så att de flesta saltvattensorganismer (koraller, makroalger, sådana där stora snäckor) behöver nitrat, så är det kanske dumt att anlägga en DSB som konsumerar nitrat? Hur tänkte du göra i ditt RSM (red sea max)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill inte kapa din tråd, Mattias, men när vi nu har Lasse på tråden så är det kanske bäst att passa på. Två kortisar, Lasse:

1) Vet du på ett ungefär hur mycket av det i mikroalgerna bundna kvävet/fosforn som snäckorna tillgodogör sig (typ i procent)?

Nej inte direkt men man brukar räkna med att ca 20 - 25 % av energi och näring går vidare till nästa steg vad gäller växelvarma djur (för jämnvarma är motsvarande siffra ca 10%) - resten återgår ut på ytterligare ett varv

2) I och med att nitratet anses vara den begränsande faktorn i marina miljöer, samtidigt som det verkar vara så att de flesta saltvattensorganismer (koraller, makroalger, sådana där stora snäckor) behöver nitrat, så är det kanske dumt att anlägga en DSB som konsumerar nitrat? Hur tänkte du göra i ditt RSM (red sea max)?

Intressant frågeställnng som jag nog inte har ett direkt svar på nu mer än att jag skall definitivt anlägga en DSB i mitt nästa kar. Inte i första hand för denitrifikation (eller annamoxprocessen)utan för att jag tror att det djurliv (både bakterier och andra djur) som man får i en DSB är viktig för stabiliteten. Jag var ute och tittade på mitt gamla Molly idag och såg då att på vissa ställen (väldigt få men ändå) hade det kommit upp lite blågröningar (röda). Där gäller det nog att öka matningen lite. frågeställningen är intressant - men definitivt är min åsikt att ett kar med djupare sand är stabilare än ett utan när man kör på det sätt som jag gör.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, okej. Men ökad matning innebär ju att man tillför även fosfat, som läggs till det oförbrukade fosfatet som redan finns i ett kar med dsb (där nitratet har förbrukats och är begränsande). Eller? Jag själv har dsb och den fråga har plågat mig länge nu..

Kan vara så men även fosfat förbrukas/binds fast i en DSB. Dett glöms oftast fast i debatten. I den anaeroba nedbrytningen ( i de djupare lagren) så binds fosfor fast just som P. Inget syre - inget fosfat. Detta är en av orsakerna till att man inte ska rota i onödan i en DSB. Jag förstår din funderingar men har inge vettiga förklaringar just nu. Ett sätt som jag funderat på där är att i de lägena (brist på kväve) använda högproteinfoder (där kväve/fosforkvoten ligger högre). Ett annat har varit funderingarna på din kaliumnitrat. Dock är jag inte så övertygad om DSB:ns effektivitet som denitrifierare - jag tror att de possitiva effekterna man ser hos en DSB snarare beror på det ökade biologiska livet man får i karet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gått några dagar sedan förra uppdateringen. Idag fyller jag år och akvariet har varit igång tre veckor. Tänkte fira det genom att köpa en fisk till och en liten platt skivanemon. Nu blev det inte riktigt så utan det blev två sorters koraller och inte så liten, dessutom blev det inte en platt skiva utan en knubbig en. Jag hoppas dock att det kommer att gå bra ändå, men det får vara slut på att besöka butikerna på ett tag.

Fisken (Catalina Goby) var kanske inte heller det mest lyckade valet, enligt liveaquaria.com så är det en fisk som skall gilla kallare vatten. Jag måste lära mig att tänka efter och kunna åka från en butik utan att ha köpt något :/

Som man kan se på översiktsbilden så är fläcken med cyano kvar, har dock inte spridit sig.

post-1610-14468913731442_thumb.jpg

post-1610-14468913731656_thumb.jpg

post-1610-14468913731817_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gått och sneglat på catalinagobierna i Lerum också och hade bestämt mig för sådana till mitt kar(som ju dock fortfarande är tomt), men läste de där med låg temp. Lite synd. Hittade dock info på någon italiensk sida(tror jag) om någon som höll dem betydligt varmare (25-27 grader) med framgång, så det går nog även om det inte är optimalt. Grymt snygga i varje fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gått och sneglat på catalinagobierna i Lerum också och hade bestämt mig för sådana till mitt kar(som ju dock fortfarande är tomt), men läste de där med låg temp. Lite synd. Hittade dock info på någon italiensk sida(tror jag) om någon som höll dem betydligt varmare (25-27 grader) med framgång, så det går nog även om det inte är optimalt. Grymt snygga i varje fall.

Jag hade tittat på dem tidigare men lyckats missa det där med temperaturen. Efter letande på internet så verkar det som att de dels blir känsligare för sjukdomar och dels att de får en kortare livslängd (halverad, från två till ett år)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt kar har varit lite konstigt de två senaste dagarna. I går dog det en turbosnigel och idag när jag kom hem hittade jag en död turbosnigel till. Det finns också en sönderbruten hinna av någonting på ytan (ser lite ut som frömjöl underifrån men är genomskinlig ovanifrån) och min stenkorall är indragen och inte framme som den har varit sedan jag köpte den. Fiskarna beter sig och andas normalt, och är lika matglada som vanligt, clownen var tom framme vid framrutan nu när jag kom hem, han hade inte fått mat vid den vanliga tiden. De två andra korallerna ser bra ut såvitt jag kan se. De andra snäckorna glider fram och äter som vanligt.

Jag har hällt upp vatten och löser upp salt just nu så jag kan vattenbyta imorgon, någon som har en idé om vad det kan vara?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mattias, har du bytt ut originalpumpen mot en starkare? Inte för att det har något att göra med din nuvarande problematik, utan jag är bara nyfiken, har skaffat mig ett likadant kar idag eftersom mitt gamla börjar släppa i fogarna. :)

Nej, det har jag inte gjort än så länge, har för mig att den är på 500L/H. Jag har funderingar på att byta ut den till en eheim compact 1000L/H men fick rådet här att det borde räcka med det jag har. 1000 L/H känns dock inte som overkill, det är inte ont om cirkulation i karet, men det är inte jättemycket heller. Dessutom har ett av mina sötvattensakvarium lika mycket cirkulation som mitt saltvatten, och saltvattnet borde ju ha mer :)

Mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu en dag efter vattenbytet så ser fortfarande stenkorallen konstig ut men skivisarna och stjärnpolypen ser ännu bättre ut nu än innan tycker jag. Inga fler snäckor har dött heller. Jag hoppas att "stenis" klarar sig men jag visste egentligen när jag köpte den att det var en chansning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mattias var köpte du Aquavital nitrigon 1?

Ciklidhuset i lerum.

Slänger med en översiktsbild och en bild på en bonus som satt fast på min stjärnpolyp. Sedan har jag mätt pumpfacket och insett att jag nog blir fast med 500L/H. De 1000L/H pumpar (Eheim compact och JBL maxi) jag har tittat på är alldeles för stora.

post-1610-1446891375733_thumb.jpg

post-1610-14468913757598_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, sådan där alg har jag också, min är dock blodröd i färgen, din är nästan skärt rosa. Snygg är det i alla fall, hoppas den överlever. Du får mata den med lite nitrat (sno från din CO2sötburk!) :D.

Tyvärr överlever den nog inte, idag har den nästan helt lossnat och jag kan se att den är gulvit i mitten av bollen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...