Gå till innehåll

Mandarinfisk i 112l


Mandarinfisken

Rekommenderade inlägg

Kan ju tilläggas att jag har hållit kantnålar (pipefish på engelska, släkt med sjöhäst) vid ett flertal tillfällen i akvarium, och de har väl ungefär samma födoval som mandarin? Hoppas jag, annars är mitt inlägg ganska irrelevant (i ärlighetens namn har jag aldrig haft mandariner själv). Hursomhellst, kantnålarna har jag utfodrat med mysis.

Med lite enträgenhet kan man få kantnål att ta frystorkad mysis genom att börja med levande mysis och därefter blanda in alltmer frystorkat (släpp några framför nosen på den). Det är bra att ha någonting på botten som äter spillet, för tro mig - det blir mycket mat som trillar ned utan att fisken tar det. Räkna inte med att fisken tar frystorkat det första halvåret, kanske inte ens det första året.

Om du har tur och mycket sten, alternativt en djup botten med grovkorning sand (typ sötvattensgrus, åtminstone 5cm djup), så kan du *faktiskt* få tillräckligt mycket smådjur i ett 100liters akvarium för att föda en eller två (inte alltför stora) fiskar. Det vet jag erfarenhetsmässigt. Då pratar jag om decimeterstora "normala" fiskar eller upp till ca 40 cm långsmala fiskar (som kantnål), samt en hel del smådjur. Men räkna med att det tar åtminstone två år. och under den tiden måste du antingen mata eller ha någonting mindre krävande i akvariet.

Tänk på att man brukar *rekommendera* ca 200 liter per mandarin (och tänk på att rekommendationer inte brukar vara tagna ur luften). Skaffa hellst inte någon mandarin innan det kryllar av liv i ditt akvarium. Antingen det, eller så får du springa ned till havet och håva mysis varje dag efter frukost.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick en Mandarin av en kompis, 90liters-kar med mycket sten, och sakta men säkert kunde jag dag för dag sitta o titta på en fantastiskt vacker fisk bli mindre o smalare för var dag som gick! Nej inte kul, även om jag trodde o ville.

Vill man ha en viss fisk, skaffa information om firren, bygg ett kar efter dom förutsättningarna, och fisken mår bra!

Mycket roligare!

Till 112 liters-kar finns det massvis med roliga och vackra fiskar(som vanligt;sök)

men nyköpta mandariner tillhör inte i den klassen.

Mitt tips och (tråkiga)erfarenhet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kantnålar och Sjöhästar äter väl i normalfallet levande nykläckt artemia. Det gör inte mina mandariner. Djup sandbädd kanske skulle kunna fungera. Mina mandariner plockar litet från sanden och det är ju tänkbart att det skulle kunna komma mer ur en djupare sandbädd. Men det är stor skillnad på levande sten och faxekalk. Levande sten är mycket mer porös. Och så behöver man ju djur att ympa med från början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...