Gå till innehåll

Uppgradering!!


cutekid

Rekommenderade inlägg

Som rubtiken lyder.. jag och regeringen pratade om att ev starta upp ett litet större kar här hemma än det nanokar vi har nu. Känns kul att hon är lite intresserad också för en gång skull. Ett 150-200 liters skulle passa bra i lägenheten, vi tycker det är lagom stort.

Ett fint helglas kar och en fet mh ramp blir det men vad behövs mer? Vill helst slippa borra karet och ha en massa genomföringar. Klarar man sig utan sump? Enda kravet är att karet ska vara tyst, helst ljudlöst. Bygget ska också vara humant för plånboken.

Kan ni ge tips och förslag så blir jag jätteglad.

Mvh Carl

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

humant för plånboken blir det väl sällan.. ;)

men kolla tunzes reefpack, ett sånt är riktigt smutt i en liten balja runt 150l.

ytavrinning, skummare, filterpatron och osmolator i ett.

http://reefzone.e-butik.se/show_product.asp?artnr=TU%2D0200%2E000&ref=%2Fshow%5Fcategory%2Easp%3Fcategory%3D31%26subcategory%3D9%26subcategory2%3D0

sen en liten koralia för cirkulation och typ 4x39w T5 så är det klart.

bygger själv efter detta "recept" nu när svärfar ska starta salt. blir inte så blodigt dyrt heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollade runt lite på priser och räknade:

200 liters salt

Akvarium: Aquael 200 liter 100x40x50 med rak framruta = 1000 kr

Tunze Nano reef pack 200 - Skummare med partikelfilter (nano cleaner) För akvarium 40-200L = 1633 kr

Lumimaster 4X39W - Inbyggnadsbalk ink aluminiumreflektorer. L=93,5 B=20 H=9,2cm = 2200 kr

2X Tunze nanostream 6025 2500 L/t = 1000 kr

Totalt för kar och teknik = 5833 kr

Sen tillkommer det ju lite frakt + massa andra prylar men det känns ju som att det blir ett riktigt najs kar med bra teknik för pengarna. Totalt kan jag tänka mig att lägga runt 10 000 kr

Mvh Carl

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollade runt lite på priser och räknade: .../

2X Tunze nanostream 6025 2500 L/t = 1000 kr

/...

Köp inte Tunzes nanostreamers, dom är skräp.. Kolla Hydor Koralia istället!

Du har både rätt och fel... Det var inte reef packet du länkade till jag menade, utan det var 200:an som jag länkade till först. Dock missade jag att osmolatorn var tillval.

...

Like all TUNZE® components, the Nano Reefpack is a modular solution, which can be supplemented with Osmolator 3155 and Calcium Dispenser, et cetera.

Nåja, en osmolator bygger man på en kvart för ett par hundringar.. så det var ju inte så farligt..

Wiking, ytavrinningen går att köpa löst!

http://www.tunze.com/149.html?&L=1&C=SE&user_tunzeprod_pi1[predid]=-infoxunter048

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är väldigt tveksam när det gäller Aquaelkar. Efter vad jag hört är det på vissa leveranser 30 - 40 % returer. Jag skulle lägga på en slant för att få ett säkrare kar.

I och med att du har förbindelser på Zoogiganten borde du kunna kolla upp ett annat fabrikat med mindre returandel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört reefpack 200 i mitt Juwel 180L nu i ca 6 månader och jag är väldigt nöjd.

Reefpack 500 är säkert hur grym som helst. Men grymt mycket dyrare också.

Jag håller nu på att uppgradera till ett Rubin 420L.

Såg att PWSS där jag köpte mitt säljer 180L Rubin för 970kr (enbart akvarium). Där gav jag 1750:- för mitt 420L

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fasen vad sugen man är på att dra igång projektet nu. Fast jag ska skynda långsamt och planera in i minsta detalj. "Jag är lite dölja allt hitler" så jag ska tänka till ordentligt när jag bygger upp det här karet. Har suttit och visat upp endel snygga kar för sambon idag och hon verkar mer och mer gilla de förslag jag lägger fram för henne.

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Kan väl säga va ja har i mitt 200 liters:

2x ocellaris

2x cryptocentus cinctus

2x gobiodon okinawae

En zebrasoma scopas

En centropyge loriculus

En sur frökenfisk å en putsarfirre som jaine kommer ihåg namnet på.

Pja, de är vad jag har i fiskväg

Har givetvis putsaräkor å sniglars å eremiters å sånt, i mängder.

Lurar nån harlequinnräka nånstans å säkert nått annat ja glömmt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag gillar helt klart min pseudochromis fridemanii. Speciellt på kvällen när det blir kvällsbelysning och han blir knallila från att ha varit grisrosa på dagen. Som om det vore 2 olika fiskar. Han är jäkligt aktiv och "med" när man härjar runt karet. står alltid vid rutan där det är folk. Dessutom käkar han bristleworms med synnerligen god aptit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...