Gå till innehåll

Ormstjärna


GreyGoldfishes

Rekommenderade inlägg

Ja fick en ormstjärna med levande stenen, uhu. Iaf, eftersom den behöver mat så skulle jag vilja veta vad den vill ha för mat. Ska ta ett foto (om den kommer ut från stenen) för identifiering. Under transporten hem så var den ur vattnet i 1,5 timmar och den lever, kan den ha tagit nån skada av detta? Tack för svar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ormstjärnor brukar vara detriusätare, så om du matar dina fiskar (eller vad du nu har) normat så borde det räcka. Många arter gillar sand, men det är inget krav.

Ormstjärnor är ganska ömtåliga såtillvida att de lätt bryter av en arm eller två vid ovarsam behandling. I gengäld brukar armarna växa ut rätt kvickt om stjärnan trivs. På vissa arter kan det t.o.m. växa ut en ny ormstjärna från de avbrutna armarna.

Så svaret är väl i korthet: Oroa dig inte för ormstjärnan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Musselkött är en favorit. bitar av sill. Den är inte speciellt kräsen av sig men vill gärna ha något "köttigt" en eller två gånger i veckan.

Min brukade komma springandes när man stack ned en sillbit i karet. Bottenlevande fiskar och grön ormis är ingen bra kombindnation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min är brun :) är typ rädd att den är död -_< men den levde när ja peta på den innan ja la ner stenen i karet o.o den typ ströp mitt finger halvt xD Finns det mer förslag på mat? Och kommer den funka tillsammans med de blivande fiskarna; Clownis, Mandarin och Putsarräka? Är det säkert att den inte tog nån skada av att vara ur vattnet under resan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min är brun :) är typ rädd att den är död -_< men den levde när ja peta på den innan ja la ner stenen i karet o.o den typ ströp mitt finger halvt xD Finns det mer förslag på mat? Och kommer den funka tillsammans med de blivande fiskarna; Clownis, Mandarin och Putsarräka?

Ehm... Jag tror inte att det är så bra att ha Mandarin tillsammans med Clowner. Men prova att ge ormstjärnan en liten matbit, vad som hellst ifrån havet borde duga. Den kan säkert äta kött också om du tvingar den, men det är ingen rekommenderad mat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kommer med största säkerhet inte att klara av att hålla en mandarin i 110 liter.

Det är bara ett fåtal av dem som lär sig att äta fryst foder. Och alltså behöver en mandarin minst 50 kg levande sten för att hitta nog med mat.

Jag har i och för sig inte problem med percula tilsammans med mandariner men mitt kar var 400 och är nu 1550 liter. Perculan håller bara revir på 30 - 40 cm radie så mandarinerna kan lätt hålla sig undan. Men det ökar kravet på akvariestorlek ytterligare. Nu är vi 300 liter + för mandarin och percula. Andra clowner håller större revir.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför skulle det inte gå att ha mandariner och clowner i samma burk? Bägge två är ju väldigt fredliga och konkurerar inte det minsta. Jag har aldrig uppleft några problem med det.

Din ormsjöstjärna kan nog glufsa i sig din putsarräka och din mandarin om du har otur, dom är glupska!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför skulle det inte gå att ha mandariner och clowner i samma burk? Bägge två är ju väldigt fredliga och konkurerar inte det minsta.

I ett 40-liters? Som man inte matar? Jag erkänner att när jag bara kastar ur mig att clowner och mandariner inte går ihop så stämmer det naturligtvis inte i ett tillräckligt stort akvarium. Speciellt inte om det hela sköts av någon med tidigare erfarenhet och clownerna har sitt revir på ett ställe och mandarinen på ett annat. Hursomhellst så verkar vi vara av en ganska samstämmig koncensus: Försök inte hålla en mandarin i det akvariet! Räka - okej. Clownfisk - okej. Koraller - okej. Ormstjärna - okej. Mandarin - absolut inte.

Vad jag tänkte på men inte sade rent ut var "även om du lyckas hålla en mandarin i ett 40-liters akvarium med tillräcklig primärproduktion, så tror jag att det är dumt att släppa i två clowner samtidigt". Fredliga eller inte, ska man ha skuggan av en chans att hålla fisk som måste jaga sin egen föda i ett så litet akvarium så ska man antingen ha en ordentlig produktion av levandeföda vid sidan av akvariet, eller så ska man inte ha någon konkurrens om primärproduktionen för den fisken kommer att bli toppredator. Toppredatorer konkurrerar vare sig de vill eller inte. Som jag sagt i en annan tråd så vet jag att det *går* att få en hyfsat hög primärproduktion i ett 100-liters, tillräckligt för två-tre decimeterstora fiskar. Men det tar tid. I detta fallet pratar vi om ett 40-liters akvarium (rätta mig om jag har fel) och jag tror att det är frågan om GreyGoldfishes första saltvattensakvarium (återigen, rätta mig om jag har fel). Det *kanske* skulle gå att hålla *en* mandarin i det akvariet, men den som vill försöka bör ha ett väl inkört stort akvarium i reserv som man kan flytta över mandarinen till om det skulle börja gå åt fanders. Som sagt har jag ingen erfarenhet av just mandariner, men jag *har* erfarenhet av slutna ekosystem med fisk (inte bara kantnål).

Din ormsjöstjärna kan nog glufsa i sig din putsarräka och din mandarin om du har otur, dom är glupska!
Är du säker? Har du verkligen sett en ormstjärna fånga en räka?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en ormstjärna som glider omkring i karet och precis som de flesta har sagt äter den det mesta den kommer över. Oftast när man matar brukar den "vakna till liv" och krypa ur sitt gömställe.

Tappade ner ett sådant torkat sjögräsblad på typ 3x4 cm som den snabbt fattade tycke för och drog i sig.

Eftersom mina räkor gillar att slås om "lyxmaten" får man se till att ge alla räkor en munsbit innan man kan mata resten i karet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett 40 liters, hum jag lyades tyvärr inte läsa att karet inte var större än så, Själv tycker jag att alla saltfiskar förtjänar ett större kar än så.

Jag har inte sett att en grönormis tagit en räka men det skulle inte förvåna mig det minsta. Om man söker på lite gamla trådar så fins det inlägg på gröna ormisar som tagit simmande fiskar som har vart så stora som 10cm. Det är monster!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina mandariner håller inte revir och jag har aldrig sett en tendens åt det hållet. De utnytttjar all sten och hela sandytan till att söka mat på. Däremot håller clowner ett litet revir så det går bra att ha mandariner i samma kar. (Om karet är betydligt större än reviret och de hittar mat.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte sett att en grönormis tagit en räka men det skulle inte förvåna mig det minsta. Om man söker på lite gamla trådar så fins det inlägg på gröna ormisar som tagit simmande fiskar som har vart så stora som 10cm. Det är monster!

Det är ingen grön ormstjärna, för min är brun.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

stoppa inte någon mandarin i den lilla burken, det kommer antagligen inte sluta lyckligt. ang svarta och orangea ocellaris så borde dom väl gå ihop? men är det inte roligare med ett par? putsarräkor och eremiter (och clownerna) går ihop. och ormstjärnan också. men tänk på att skaffa lite tomma skal till eremiterna så dom kan byta upp sig vartefter dom växer.. annars kommer dom knacka ihjäl dina snäckor och ta deras skal.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...