Draedon Postat 28 januari 2007 Postat 28 januari 2007 Jag sitter och funderar vad jag ska göra med min cirkulation.. Är på tok för överdimensionerad för min burk, har 2st. Tunze stream 6000 + multic. 7095.kör pumparna på 30% för annars blir det för mycket...finns det mindre pumpar med styrning? jag är kär i multicontrollern och vill inte vara utan den.. tunzes nanostreamers går väl att styra, men dom vill jag inte ha efter allt man har hört. Kanske skulle räcka med returpumpen + ett TS7 kit? Citera
norsken Postat 28 januari 2007 Postat 28 januari 2007 Tror du värkligen att det är överdimensionerad, jag kör två st på ca 80% och det är presis lagom i min burk. Du tror innte att du har blivit lite för kjennslig själv det ska ju va rett bra flås i burken eller hur. Citera
Christer T Postat 28 januari 2007 Postat 28 januari 2007 Jag sitter och funderar vad jag ska göra med min cirkulation.. Är på tok för överdimensionerad för min burk, har 2st. Tunze stream 6000 + multic. 7095.kör pumparna på 30% för annars blir det för mycket...finns det mindre pumpar med styrning? jag är kär i multicontrollern och vill inte vara utan den.. tunzes nanostreamers går väl att styra, men dom vill jag inte ha efter allt man har hört. Kanske skulle räcka med returpumpen + ett TS7 kit?Jag tycker inte att det låter överdimensionerat. Jag kör en 6060 och retur på 3400 l/h, alltså teoretiskt 9400 l/h i mitt 220 liters kar. Det blir väl ungefär lika mycket flås per liter och jag tycker inte det är mycket. Om du absolut ska gå ner så hade jag nog ändå övervägt en Tunze nano. Jag menar om dom inte ska förlora allt sitt anseende så måste dom ju ha fått ordning på småpumparna nu. Ps.Ska du sälja en 6000 så är jag spekulant. Ds. Citera
Sillen Postat 28 januari 2007 Postat 28 januari 2007 Vad gör att du inte har mer tryck på pumpana? Vad gör att de känns överdimensionerade?Jag tror ju inte de är överdimmensionerade men det är ju mycket som kan göra att du upplever det så! Citera
adddo Postat 28 januari 2007 Postat 28 januari 2007 Svårt o se att de är överdimensionerade??Jag menar 7000+7000=14000 blir vad? ca 40x turnover? Knappast för mycket.. Jag har ca 55 i turnover o vill ha MER!Beror väl iofs på vad man har i burken.. men men. Citera
pimo Postat 28 januari 2007 Postat 28 januari 2007 Har man mycket lps och liknande kan det väl vara svårt att få dom att trivas? Citera
Christer T Postat 28 januari 2007 Postat 28 januari 2007 Har man mycket lps och liknande kan det väl vara svårt att få dom att trivas?Jag har "turnover" på ungefär 40ggr i timmen och ganska månag LPS:er. Om man bara inte sätter dom i värsta draget så tycker jag inte att det är några problem. Citera
Draedon Postat 28 januari 2007 Författare Postat 28 januari 2007 bara för att testa så drog jag på pumparna på full effekt.. 7000 + 7000 + 3000 = 17 000l/h = turnover på ca 47.Såg ingen som helst skillnad mot innan då pumparna gick på 30%.. förutom en mjukis som fick det lite jobbigt. kanske bara jag som fortfarande är sötvattensskadad och är rädd för för hög cirkulation :Sska möblera om stenen så det blir lite fler zoner med olika typer av cirkulation.. just nu är det full fräs i hela burken.ps. verkar vara populära pumpar, fick en j-a massa spekulanter när jag skrev att jag funderade på att sälja dom. ds. Citera
Sillen Postat 28 januari 2007 Postat 28 januari 2007 Magnus du har ju all möjlighet i världen att skapa lite turbullens i vattnet! För att en pump kan skjuta på med 7000 behöver du ju inte göra det över tiden!Skulle du inte kunna lägga upp en helbild och markera hur pumparna sitter nu? Citera
Draedon Postat 28 januari 2007 Författare Postat 28 januari 2007 så här ser det ut ovanifrån..nu pillrade jag på multicontrollern så den kör "pulse", ena pumpen 60%-80% och den andra 70%-100% ungefär.j-a drag i burken nu, men allt utom en mjukis, verkar bara gilla det..men det har nog med min ommöblering att göra.. tidigare så var det ett par lps'er som inte trivdes när jag drog på cirkulationen för fullt. Citera
Sillen Postat 28 januari 2007 Postat 28 januari 2007 Har du någonstans där det är hyfsat lugnt vatten? Brukar synas genom att det samlas kit på botten där! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.