Gå till innehåll

pumpfunderingar...


Draedon

Rekommenderade inlägg

Jag sitter och funderar vad jag ska göra med min cirkulation.. Är på tok för överdimensionerad för min burk, har 2st. Tunze stream 6000 + multic. 7095.

kör pumparna på 30% för annars blir det för mycket...

finns det mindre pumpar med styrning? jag är kär i multicontrollern och vill inte vara utan den.. tunzes nanostreamers går väl att styra, men dom vill jag inte ha efter allt man har hört. Kanske skulle räcka med returpumpen + ett TS7 kit?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sitter och funderar vad jag ska göra med min cirkulation.. Är på tok för överdimensionerad för min burk, har 2st. Tunze stream 6000 + multic. 7095.

kör pumparna på 30% för annars blir det för mycket...

finns det mindre pumpar med styrning? jag är kär i multicontrollern och vill inte vara utan den.. tunzes nanostreamers går väl att styra, men dom vill jag inte ha efter allt man har hört. Kanske skulle räcka med returpumpen + ett TS7 kit?

Jag tycker inte att det låter överdimensionerat. Jag kör en 6060 och retur på 3400 l/h, alltså teoretiskt 9400 l/h i mitt 220 liters kar. Det blir väl ungefär lika mycket flås per liter och jag tycker inte det är mycket. Om du absolut ska gå ner så hade jag nog ändå övervägt en Tunze nano. Jag menar om dom inte ska förlora allt sitt anseende så måste dom ju ha fått ordning på småpumparna nu.

Ps.

Ska du sälja en 6000 så är jag spekulant. Ds.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bara för att testa så drog jag på pumparna på full effekt.. 7000 + 7000 + 3000 = 17 000l/h = turnover på ca 47.

Såg ingen som helst skillnad mot innan då pumparna gick på 30%.. förutom en mjukis som fick det lite jobbigt. kanske bara jag som fortfarande är sötvattensskadad och är rädd för för hög cirkulation :S

ska möblera om stenen så det blir lite fler zoner med olika typer av cirkulation.. just nu är det full fräs i hela burken.

ps. verkar vara populära pumpar, fick en j-a massa spekulanter när jag skrev att jag funderade på att sälja dom. :skrattar:

ds.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så här ser det ut ovanifrån..

nu pillrade jag på multicontrollern så den kör "pulse", ena pumpen 60%-80% och den andra 70%-100% ungefär.

j-a drag i burken nu, men allt utom en mjukis, verkar bara gilla det..

men det har nog med min ommöblering att göra.. tidigare så var det ett par lps'er som inte trivdes när jag drog på cirkulationen för fullt.

post-2037-14468913611072_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...