GimliX Postat 1 februari 2007 Postat 1 februari 2007 Är rätt så nya på det här med saltvatten. Har kört sötvatten ett tag men mitt främsta intresse har varit reptiler. Hos reptiler är det viktigt att ha en uv-källa med olika uv-strålar i form av ett lysrör. Nu till frågan?Finns det någon fördel eller nackdel om man skulle ha ett uv-lysrör till sitt saltkar? Mår fiskar,koraller och organismer bra av det eller förstör det mer än det gör nytta? MvhA Citera
Ingvar Hellmalm Postat 1 februari 2007 Postat 1 februari 2007 Många koraller kan tillgodogöra sig långvågigt UV ljus precis som reptiler. Något extra UV lysrör behövs dock ej då de rör resp MH lampor som används till saltvattenkar avger en hel del i vissa fall upp till 30%. Reptilrören ger normalt 3%. Citera
GimliX Postat 1 februari 2007 Författare Postat 1 februari 2007 Då jag nu bara har lysrör i min belysning så kan det kanske vara bättre än sämre att använda ett uv-rör på 8.0? MvhA Citera
stigigemla Postat 1 februari 2007 Postat 1 februari 2007 Det finns stor risk för brännskador genom UV på koraller likaväl som på andra djur.Koraller behöver inte UV för att bilda vitaminer som reptiler.Somliga kan bilda UVskydd med proteiner som kanske i vissa fall har vackra färger men det är inte regel. Citera
Clownen Postat 2 februari 2007 Postat 2 februari 2007 En viss mängd är bra men att t.ex. ta bort täckglaset på en MH för att tjäna ca 10-15% i ljusstyrkan får allvarliga konsekvenser för koraller och fisk. När en korall nyligen kommit till ett kar efter lång transport tar det tid för korallen att bli van vid UV och det är därför man ska ta det lugnt med nya koraller och inte sätta dem vid ytan även om det är en art som gillar mycket ljus. Ungefär som en vintervit svensk som går och lägger sig 12 timmar under ekvatorsolen i Thailand första dagen. Inte bra . Tyvärr tror jag detta ofta händer när saltbutiker tar in nya koraller vilket inte sällan får ödesdigra konsekvenser. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.