Gå till innehåll

Hjälp med planering av sump.


Robban1975

Rekommenderade inlägg

Nu är det dax att få igång mitt 980 kar.

Har följande utrustning och funderar på hur den ska sättas i sumpen. Vet inte hur stor sump jag ska ha heller har ganska mycket plats så det är inga problem, men vet inte hur jag ska planera den.

1 st Deltec AP701 skummare.

1 st Deltec HLP4040 cirkulationspump.

1 st Deltec PF600 Kalciumreaktor.

1 st Deltec Deltec FR509 Fosfatreaktor.

1 st Deltec 20 W UV-C.

1 st Aquamedic CO2-regulator.

1 st IKS Aquastar dator med dimmbar dosa, temp-givare, ph-givare, nivå-givare och en variopro4 (4 doserpumpar).

Så nu är frågan bara hur gör jag med dessa prylar och vad behöver jag mer??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips när du planerar sump är att göra såhär:

Tejpa ihop flera stora papper och lägg ut på golvet.

Ställ utrustningen som ska vara i sumpen på pappret

Flytta runt utrustningen och klura lite hur det står bäst

Sen är det bara att rita upp sumpen och bubbletrap osv och ta måtten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Storlek på sumpen är av varianten, så stor du någonsin kan få plats med... ju större desto bättre!

jag o en kompis håller på att skissa lite på ett filtersystem som, om vi får det att funka, kommer att ha skummare, sandfilter, kalkreaktor och en kammare för diverse typ fosfatremover... kommer att arbeta på det under de närmsta veckorna o lägger ut en tråd om det så snart jag har lite att visa...

EDIT: Hej på dej pimo! Fler som inte sover!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo men nästa fråga är ju då måste man ha sumpen under akvareiet?? vågar inte ha hur tungt som hellst där... men hade jag kunnat ha det i rummet jämte ( ca 3 meter) då hade jag utan problem kunnat ha mitt 720 som sump plus att man hade kunnat ha det lilla 325 eller vad det nu är där med... börjar kännas som att man skulle ha ett riktigt stort system med flera akvarium i samma system....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tja, alltså, som jag förstår det, att om du kan lösa det med rördragningar o pumpkapacitet och så, så finns det ingen anledning att ha sumpen under akvariet... att kunna ha det i ett annat rum, med allt det medför i form av gömd teknik, tystare drift och så kan ju bara vara bra. Att kunna serva flera kar med en sump uppsättning kan ju heller inte vara fel - så länge som filtren klarar den volym vatten du får...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då är ju frågan... har ju ett 980 och ett 720 och så har jag ju mitt lilla 325 eller 310 vad det nu är... men det lilla har intern sump så det hade jag ju tänkt att ställa i köket med bara 2 clowner i och ha som karantän ifall det skulle hända något med dom stora... men som jag hellst skulle vilja ha det är ju att man hade haft 720 liters karet som sump men sparat ca 70 cm av det och haft som ett litet eget akvarium med en drake i och använt resten som sump men kan det gå att lösa....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Robban, du kankse kan ha din 720 som sump, men det är inget som säger att den måste vara helt full med vatten, eller? :) Du kanske kan göra din fack lite lägre....

Din pump HLP4040 går INTE att köra inne i sumpen, alltså måste du köra den utanför, behöver man borra för den då? Eller vet du om den är sugande, alltså kan stå högre än vattennivån?

Ordningen kan vara: All vatten från avriningen in till skummaren, bubbelfälla, returpump och sist en refugium om du vill ha det. Refugiumet cirkuleras av en kran reglerad bypass från returen. Kalkreaktor, Rowareaktor etc kan du antigen ställa utanför eller inne i sumpen, kolla bara att det inte finns några metaldelar som kan rosta som hamnar i vattnet då, alt, att du gör en "torr" fack i sumpen där alla reaktorer står och i fall dem skulle börja läcka har du sumpen som skydd...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man kollar på denna bilden så del B, de smala kamrarna har jag för länge sedan läst om att man kan fylla med sand för att få effektivare biofilter. Någon som har erfarenheter av detta? Borde ju i så fall vara grövre sand så att vattnet lättare flödar igenom.

https://www.saltvattensguiden.se//index.php?option=com_content&task=view&id=145&Itemid=39

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du nu skall ta 720 liters karet som sump så dela upp detta som osmosvatten/vatten reservoar så har man en bra buffert för detta.

Skälva sumpen behöver ej vara så mycket vatten i brukar stå vad skummaren bör ha som minst.

Sedan så finns det folk som bygger ett refugium där de odlar alger av olika slag för att binda diverse saker man ej vill ha i karet tex nitrat, phosfat etc etc.

Skördar man dessa alger sedan efterhand de växer så tar man även bort de ämnena som binds i algerna. I denna del så brukar även hjuldjur etc trivas och man får "gratis" mat för både fiskar och koraller.

Deltec pumpen är en extern pump och måste stå utanför karet. Den är inte självsugande så borra i sumpen är ett måste.

Kalkreaktor kan både stå torrt eller i sumpen vilket som.

Hadde jag haft möjligheten till att ha sumpen i ett annat rum så hadde jag gjort detta. Oavsett om man dämpar ljudet under karet med diverse tillhygg så får man ändå ett ljud i från karet. Kan man då minimera detta med att dra allt bort så grattis. Jag hadde gjort detta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...