Gå till innehåll

Ny forums del : Dykning och Resor


wrang

Rekommenderade inlägg

kan verkligen rekommendera similan islands i thailand.. och nu e det bara 4 veckor tills man ligger där igen och plaskar ;)

Kul,

Jag ska dit på tisdag och vara där (i THailand) i två veckor. Vi bor i Khao Lak och jag och min fru har bokat två dagsturer för dyk på Similan med Liquid Adventure. Härligt!

Jag har också bokat en digitalkamera för att kunna ta massor med bilder.

Vet någon om man dessutom kan snorkla på rev utanför Khao Lak?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Appropå similian island. Bor man fast där under sin vistelse eller gör man

dagsutflykter dit. Var bor man bäst i förhållande till SI, är det Khao Lak och har ni tips på bra resebolag(erfarenhetsmässigt)?

/PP

Vad jag förstår så gör man antingen dagsutflykter eller liveaboardturer från t.ex. Khao Lak eller Phuket. Khao Lak ligger närmast SI, och är också den enda utgångspunkten för dagsturer. SI är en nationalpark och erbjuder visserligen begränsade övernattningsmöjligheter, men liveaboard är nog vanligare.

Jag surfade runt mycket innan jag bokade min tur, och valde Liquid Adventures www.liquid-adventure.com då de bl.a. har svensk personal. Det kändes tryggt att prata med någon på svenska när jag bokade. Men jag har inte läst någon recension av dem.

/Calle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vilken rolig tråd :) älskar resor och allt som har med det att göra. dock har jag aldrig dykt vid något rev.

har själv bestämt att jag antigen ska åka till sydamerika och åka omkring i amazonasfloden och få uppleva regnskogen.

andra altevativet är att åka på safari i kenya och tanzania bla. i två veckor och den sista veckan blir det solsemester på sansibar.

någon som vet förresten om det finns något roligt att se om man dyker i sansibar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Appropå similian island. Bor man fast där under sin vistelse eller gör man

dagsutflykter dit. Var bor man bäst i förhållande till SI, är det Khao Lak och har ni tips på bra resebolag(erfarenhetsmässigt)?

/PP

man kan boka bungalows.. men dom har endast 4 st tror jag det var och dom får man typ boka 6mån i förväg.. annars kan man hyra tält när man kommer dit. det gjorde vi senast sov där i 2 nätter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

hejsan måste bara berätta en sak var ute nu i helgen o gjorde några dyk vid bornholm .det var väl två årsen sist blir så ibland . men alla gammla kompisar har börjat komma hem så vi beslöt en dyk helg . vi åkte i väg ju o med var några andra sk nybörjare dom har väl 40-80 dyk i sin bok .men det roliga med det är som med saltvatten . att ju dyrare utrustning man desto bättre dykare är man .hahahah . man själv kör utan dator o inan dom var klara var man ju färdig . men man får väl lära sig det nu med dator när man ska börja med rebrether o nitrox .mycke sak blir det då .så är det någon som känner igen det . mvh drakfisk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Vi har lite smått börjat planera en resa i början på 2008. Har ni några förslag på ställen med bra snorkling(har inget dykcert ännu). Gärna barnvänligt också!

Tacksam för tips!

/ Hälsningar Pär

kan rekomendera sharm el sheik, bra sorkelturer och lugnt och barnvänligt. var i hurghada för några veckor sen, där var oxå fint, men om man har barnen med är sharm bättre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas du får en toppenresa Jens!

Jag har svårt att tro att man kan få dåliga upplevelser var man än dyker på de ställen du räknar upp. :)

Prova gärna lyckan med andra mer dedikerade reseforum, eller på något dykforum, där kan man ofta få tips på lite mer avskiljda lägen som inte är så överbefolkade när man väl kommer i vattnet. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hejsan måste bara berätta en sak var ute nu i helgen o gjorde några dyk vid bornholm .det var väl två årsen sist blir så ibland . men alla gammla kompisar har börjat komma hem så vi beslöt en dyk helg . vi åkte i väg ju o med var några andra sk nybörjare dom har väl 40-80 dyk i sin bok .men det roliga med det är som med saltvatten . att ju dyrare utrustning man desto bättre dykare är man .hahahah . man själv kör utan dator o inan dom var klara var man ju färdig . men man får väl lära sig det nu med dator när man ska börja med rebrether o nitrox .mycke sak blir det då .så är det någon som känner igen det . mvh drakfisk

Det handlar inte om att vara först i vattnet, utan om att se till så man dyker säkert, en buddycheck är inget att hafsa igenom, man har på någotvis ansvaret för den man har som parkamrat. Dyrare utrustning kan underlätta dykningen och också vara avgörande om man tex. har en alternativ luftkälla i form av en ponybottle el. dyl. Enkel utrustning är inte det samma som dålig, tvärtom kan man med väldigt små medel ha hur kul som helst under ytan.

Ang. dykdator eller ej, så är det en extremt bra grej som jag och många i min närhet tycker borde vara obligatoriskt at använda då många inte tänker på det där med max dyktid på olika djup.

Med en dykdator får du alarm om din uppstigniingshastighet är för snabb, när det är dags att gå till grundare djup osv. Jag ha själv köpt en armbandsvariant (Suunto Stinger) för en dryg månad sedan efter att ha kört med dykarur sedan jag började dyka. Detta var en självklar utveckling för mig då jag tidigare fick förlita mig till tabeller och dykledare/buddy med dator. Ska du vidarutbilda dig så pass att du ska dyka med Nitrox och Rebreather så är en ordentlig dykdator ett måste i mina ögon.

Lycka till med dykningen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom detta utvecklats till en dyktipstråd drar jag mitt strå till stacken; Har inget att jämföra med men jag gillade dykningen på Bay Islands, Honduras karibienöar. Billigt var det också, 3 dollar natten för boendet och knappt 1500 kr tillsammans för Open Water och Advanced certen. Trevliga jänkare och engelsktalande europeer som dykinstruktörer. Öarna ligger vid världens näst största barriärrev, efter det utanför australien.

Sedan gjorde ju de avslappnade karibienvibbarna och den tolvåriga rommen sitt också...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det handlar inte om att vara först i vattnet, utan om att se till så man dyker säkert, en buddycheck är inget att hafsa igenom, man har på någotvis ansvaret för den man har som parkamrat. Dyrare utrustning kan underlätta dykningen och också vara avgörande om man tex. har en alternativ luftkälla i form av en ponybottle el. dyl. Enkel utrustning är inte det samma som dålig, tvärtom kan man med väldigt små medel ha hur kul som helst under ytan.

Ang. dykdator eller ej, så är det en extremt bra grej som jag och många i min närhet tycker borde vara obligatoriskt at använda då många inte tänker på det där med max dyktid på olika djup.

Med en dykdator får du alarm om din uppstigniingshastighet är för snabb, när det är dags att gå till grundare djup osv. Jag ha själv köpt en armbandsvariant (Suunto Stinger) för en dryg månad sedan efter att ha kört med dykarur sedan jag började dyka. Detta var en självklar utveckling för mig då jag tidigare fick förlita mig till tabeller och dykledare/buddy med dator. Ska du vidarutbilda dig så pass att du ska dyka med Nitrox och Rebreather så är en ordentlig dykdator ett måste i mina ögon.

Lycka till med dykningen!

jo jag vet det var slarvet skrivit av mej men hoppas du förstod poängen i det hela med dyk o akvarie kontra dyr utrustning jämfört med behov för att klara uppgifter . jag har väl själv kollat i två år på dykdator men är mycket kräsen när det gäller så dyra saker . det ska fungera o det ska gå o ladda in mer program i den efterhand .mvh drakfisk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...