Gå till innehåll

Hur stoppa stjärnpolyp?


Connaissancen

Rekommenderade inlägg

Har brun stjärnpolyp (Clavularia viridis) som tagit sig upp min LS och sprider sig som bara 17...

Finns det något sätt att hejda den, innan den kommer fram till de andra korallerna?

Läste någonstans, att andra koraller ofta inte har en chans att "hålla tillbaka" stjärnpolypen om den vill växa över dem.. stämmer det?

Jag har försökt att slita bort dem, men det lossnar bara delvis.

(Jag borde ha tänkt på detta innan jag placerade den, och skilt den från övrig LS, men jag visste inte om detta då jag fick den)

Lösningar som att ta bort den aktuella stenen, som är ganska stor (vill helst inte möblera om) och att ta upp och skrubba bort, finns ju alltid.. men jag undrar om det finns andra?

Typ att placera en annan korall framför den, som stoppar stjärnpolypen, men samtidigt inte är något hot för de andra korallerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rakblad gick inte så jättebra, tycker jag. Det sitter som berg i stenens skrovligheter, som gör det svårt att komma intill riktigt med bladet.

Hett vatten gjorde ingen större skillnad.

Har fått tips om att, samtidigt som man stänger av pumparna i 30 min, sprutar på en koncentrerad casiumhydroxidlösning (uppkokt i micro).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det funkar det med. Tänkte föreslå det också men tycker själv att det funkar bra med bara varmvatten i en spruta och har slutat stoppa i calsiumhyrdoxid (måste ha en spruta modell större). Så funkade inte varmvatten så är det en bra ide, se till att det inte hamnar på andra koraller bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...