Gå till innehåll

Vatten värde funderingar!!!


h0llowman

Rekommenderade inlägg

hallå där !!!

mätte mitt vatten nyss och fick följande värden :

fosfat = 0.03

nitrat = 2

ph = 8.3

nitrit = 0

KH = 11.8

kalcium = 260!!!!!!!!

magnesium =1140 !!!!!

temp = 26c

salthalt = 1024,5

kalciumet är ju alldelse åt helvetet magnesiumet är också lågt

men min fråga är vilket ska jag höja först???

har för mig om man höjer magnesiumet först är det lättare att höja kalciumet ?????

hoppas jag kan få svar fort så jag kan börja att tillsätta det jag ska börja med ...

mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle först börja med att dubbelkolla salthalten. Är båda magnesium och kalcium låga är den normala förklaringen låg salthalt. Annars skulle jag börja med att höja båda.

Magnesiumklorid + kalciumklorid använder jag men ganska litet var dag. Jag skulle inte höja Kalcium mer än 10mg/l och Magnesium 20 mg/l per dos och som mest tre gånger per dag. Men som sagt först dubbelkolla salthalten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

stigigemla!!! joo har kollat salthaten massor med gånger tror att den stämmer men jag hade inte gjort ett vattenbyte på 3 mån=( där av att det är dåligt med kalcium och magnesium???? har bara doserat med dessa ämnen typ 1 gåg i veckan ..

ska göra ett vattenbyte nu och sen ska jag dosera regelbundet framåt sen får man se hur det ser ut ////// peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...