Gå till innehåll

Hur bli av med denna j*vla bryopsis ?!!!!!!!


Drullputt

Rekommenderade inlägg

Nedanstående är ett citat från boken "Reef Secrets" Nilsen & Fosså

"Within the first few month after setup, the aquarist will nearly always observe considerable changes in the growth of algae. The normal succession of algae growth will start with brown diatoms and blue-green algae, which may grow considerably for a period of 20-25 days. Thereafter, filamentous algae such as the green Derbesia and Bryopsis species, will take over and frequently dominate the tank for some month. At the same time as these begine to decline, more welcome algae, like coralline red algae, will start to spread. This is a natural course of events in the aquarium and no reason to panic."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag vet inte, men är inte den där boken rätt gammal?

bryopsis brukar väl inte direkt försvinna av sig själv - men med osmos, moderna fosfatremovers och schysst sten ska man väl knappast behöva få några större algproblem vid uppstart numera

Nej jag vet inte heller. Citerade bara en bok från 2002.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sist jag hade problem med bryopsis tog det typ 1½ år att bli av med, eller rättare sagt tills jag hittade djur som käkade eländet.

Detta dök upp upp i ett kar som rullat i 3 år utan problem. Började som en liten oskyldig tofs i ena hörnet. som jag lät sitta kvar, sen hade en snigel fått bryopsis på skalet och drog runt och planterade överallt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har ni för ljus (mängd watt/liter och Kelvin-tal)?

2x30 watt Powerglo men vet ej kelvintalet.

Men när golvet är lagt åker den riktiga rampen på som är fauna marins solaris 4x54 watt med de tre olika rörena samt ett osram-67.

Rörerna kan du läsa om på tritons hemsida.

Akvariet är förövrigt på 240 liter. Och det är som sagt en hel del makroalger.

Det enda som händer är att fulalgerna tar över så att makroalgernas tillväxt hämmas.

/Anders & Karro

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså 0,25 w/liter. Låter väldigt mycket i underkant i och för sig. Men det kan vara också något annat som gör att makroalgern inte trivs. Det är just för att makroalger inte trivs som pestalger frodas. Det är det man bör fokusera på - makroalgstillväxten, inte fulalger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså 0,25 w/liter. Låter väldigt mycket i underkant i och för sig. Men det kan vara också något annat som gör att makroalgern inte trivs. Det är just för att makroalger inte trivs som pestalger frodas. Det är det man bör fokusera på - makroalgstillväxten, inte fulalger.

Fortsättning följer i våran sjöhäst tråd.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=11726&page=11

Sen vill vi be Drullputt om ursäkt för en liten trådkapning. :)

/Anders & Karro

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bryopsis är bland de alger som är mest känsliga för fosfater i vattnet. 0.02ppm räcker för att den här algen ska frodas och dessa nivåer går ej att uppmäta med de tester vi normalt använder.

Här är de tips jag skulle ge:

-fosfatremover

-kalkwasser

-makroalger

-passande herbivorer

-möjliga vattenbyten om dessa är högre i karet än i påfyllsvattnet (kan vara svårt att bedöma).

Att lita på att den försvinner av sig själv eller att det skulle räcka med makroalger för att konkkurera ut algen räcker tyvärr inte i ett genomsnittligt kar.

Jag tror personligen det är väldigt svårt att bli av med den här algen och det förvånar mig inte att även väletablerade kar ofta drabbas där andra alger inte längre har samma konkkurenskraft. Även om man skulle uppnå omätbara värden av fosfat i vattnet (i princip omöjligt) så finns det bundet i den levande stenen/snäckskal etc varifrån algen kan ta upp näring. Det bästa tycker jag är, som Greger säger, att skaffa tillräckligt med algätare som klarar av att beta ner bryopsis (sniglar duger som sagt inte här) i kombination med de andra sakerna på min lista.

Lycka till!

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du en ica-kasse med macroalger till övers eller kan få tag på en mängd olika i närheten så ladda en låda full å skicka med express så handlar jag.

Heh, och där slog du huvudet på spiken: nackdelen med mitt nanokar är att de makroalger som jag får över räcker inte på långa vägar att befolka ett någorlunda normalt kar, det blir inga större mängder att avyttra. :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...