rickard81 Postat 20 februari 2007 Postat 20 februari 2007 Funderar på att köpa en Tridacana maxima men jag skulle vilja ha lite tips och vad man ska tänka på innan jag köper en.Ska köpa fanua marins clam systems Citera
pimo Postat 20 februari 2007 Postat 20 februari 2007 Är inne på att köpa en jag med, men har inte hunnit läsa om dom så mycket.Dom ska väl vara lite kinkiga för ostabila vattenvärden tror jag att jag har läst. Citera
Sunny Postat 20 februari 2007 Postat 20 februari 2007 Att inte ställa dem för strömmt och se till att de för tillräckligt med belysningen,och när de fäst sin fot så är det inte bra att rycka loss dem. Citera
Clownen Postat 20 februari 2007 Postat 20 februari 2007 Köp inte för små exemplar (minst 8 cm skulle jag rekommendera). De bör matas med phytoplankton, främst när de är små, eftersom de inte har utvecklat förmågan att utnyttja solenergin fullt ut när de är mindre. Vet inte vad fauna marins clam systems är men detta kanske kan ersätta phyton.Kolla noga efter vita snäckor som sitter vid öppningen (dessa äter upp och stör musslan). Testa också att föra handen över musslan så du skuggar den. Om den är frisk bör den reagera på detta genom att dra ihop sig lite.MvhPeter Citera
Capote Postat 20 februari 2007 Postat 20 februari 2007 Köp inte för små exemplar (minst 8 cm skulle jag rekommendera). De bör matas med phytoplankton, främst när de är små, eftersom de inte har utvecklat förmågan att utnyttja solenergin fullt ut när de är mindre. Vet inte vad fauna marins clam systems är men detta kanske kan ersätta phyton.Kolla noga efter vita snäckor som sitter vid öppningen (dessa äter upp och stör musslan). Testa också att föra handen över musslan så du skuggar den. Om den är frisk bör den reagera på detta genom att dra ihop sig lite.MvhPeterSom sagt behöver matas. Phyto är det bästa men det funkar fint med annat smått också. Det tvistas dock om de överlever långsiktigt utan phyto. Bra att ha t.ex. en Hexatenia tillsammans med musslor som tar de vanligt förekommande parasitiska pyramidsniglarna Citera
rickard81 Postat 20 februari 2007 Författare Postat 20 februari 2007 Tack för tipsen ska åka och kolla in dom på lördag, vet ej hur stora dom är. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.