Gå till innehåll

morphriz nano


morphriz

Rekommenderade inlägg

Nej du har nog inte missuppfattat det men i ditt svar til Morphriz

Men på vilket sätt skulle klorering vara farligt? Jag frågade samma sak Lasse, och han skrev till mig att om vattnet är kloridbehandlat så är det ingen fara, ett normalt saltvatten har ju 20 000 ppm klorid redan, så några extra ppm ur kranen skadar inte. Är det klorgas kan det enkelt luftas ut. Kloramin avhjälps med lite askorbinsyra (en påse finns att köpa för någon tia på ICA eller Coop). Man behöver m a o inte osmosen om jag fattar saken rätt.

fick jag det intrycket. Aktivt klor är farligt om det inte behandlas innan man använder vatten och vattenverken behandlar inte med klorid utan det är sådant som ingår i själva "utgångsvattnet" - speciellt i närheten av hav och bräckvatten. Det kan ha varit jag som uttryckt mig klumpigt också.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, uff, nu kändes det genast lite lättare, för jag bytte vatten förra veckan, och då körde jag med kraftig genomluftning och askorbinsyratricket och trodde att jag hade mitt på det torra.. Blev lite ängslig igår igen, men nu har det åter igen lättat! :) Tack, Lasse!

EDIT: förresten, verkar klor på samma sätt som väteperoxid (som man kan köra i en oxidator), att den oxiderar första bästa molekyl, oavsett det är lite fiskskit eller en fisköga?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

EDIT: förresten, verkar klor på samma sätt som väteperoxid (som man kan köra i en oxidator), att den oxiderar första bästa molekyl, oavsett det är lite fiskskit eller en fisköga?

Exaktemente !!

Men med klor blir restprodukterna en förening mellan det oxiderade ämnet och klor och den produktens farlighet är helt beroende på vilket ämne det är. DDT, PCB och dioxiner är kända klororganiska föreningar. Så tidigt som 1962 varnades för första gången för dessa ämnen i boken "Tyst Vår" av Rachel Carson. Denna bok plus några publikationer av svenska forskare (Järnelöv et al) om metylkvicksilver anses vara starten på den moderna miljörörelsen världen över.

Väteperoxid (och för den delen också ozon) ger samma effekt och exempelvis i den klorfria blekningen av pappersmassa använder man metoder som innefattar "aktivt syre" som egentligen är en fri syreatom. Slutprodukten av den oxideringen är i sista änden koldioxid och vatten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Som ni kanske märkt har jag varit frånvarande på guiden de senaste veckorna, anledningen tittade ut, mha en skalpell, till slut i tisdags efter mycket om och men i frågan hur, var och när han skulle komma fram. Han var 56cm lång och vägde 4823g(+/- 1.0% för er petiga :)). Eliam Jan Helge Aldaron blir namnet!

Kom hem efter hela bb vistelsen idag och vad hittade jag i mailboxen, jo ett meddelande från Harald Lukasch på aquaristic.net att paketet skickas i början av veckan efter påsk. Så nu blir det nog mer fart i detta forum.

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter lång väntan kom idag paketet. Jag ska ta någon fin dag under veckan här och börja bygga. Jag har bestämt mig för att köpa någon billig möbel och förstärka samt måla denna. Ska oxå titta efter kar att har som refugium.

Jag vill försöka ordna så det är förhållandevis enkelt att skörda alger osv ur dessa. Gärna ha plats för nånn kultur med i skåpet så jag inte behöver springa runt och söla med dylikt. Får se vad jag får tag i.

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...