Gå till innehåll

morphriz nano


morphriz

Rekommenderade inlägg

Tackar för påhejning!

Antar att det var detta du menade Patrik:

morphriz verkar ju inte få tummen ur så konkurensen är väl inte så där stenhård iofs men ändå:ler:

Först tänkte jag på holmgång, men det förbjöds på 1000 talet tror jag.

Sen tänkte jag mig en gentlemannaduell men det fick vi ge oss med på 1600talet.

Den moderna varianten skulle väl vara nått fightingspel på xbox(vem skulle vinna, vem,vem? :) )

Jag blidkade i slutändan min blodtörstiga själ och tänkte att jag man ska vara snäll med gamlingarna( :) ) så jag får nog nöja mig med att vända upp och ner på han nästa gång jag ser honom. ;)

Hursomhelst, detta blir en lång saga det blir det. Vi kan ta en prolog:

Jag har tidigare valt att inte starta ett kar pga bristande resurser(väldigt, väldigt dålig ekonomi). Resonemanget har gått att jag kan ändå ju inte göra allt kul jag tänkt mig.

Två faktorer ändrade mig:

1/ Var och tittade på Robban's kar

2/ Städade igenom mina akvarieprylar.

Detta kanske inte låter som så mycket men jag kom fram till att jag har ju det mesta jag behöver. Initial investering, men en dle trixanade, kan lungt gå på ~500 för teknik och ~500 för levande. Det blir en del knix men visst.

Mål med karet(i rangordning):

1/ Testa biorecycling, dvs återvinna skit som filtrerarmat

(dvs inline bakterie/phyto reaktor + old style refugium)

2/ Testa luftdriven cirkulation

(Surgedevice + airlift ála Howard Pierce)

3/ Testa enbart macro/xenia export

4/ Testa Phyto-only matning

Jag kommer med största sannorlikhet inte att ha fisk i karet, om jag gör det så blir det bara herbivorer alt eventuellt nödvändiga pestknaprare där de går att ha i så små volymer.

Karet:

~26L Välvd front miniakvarium

Ytavrinning(PVC historia)

Först 2x300L powerheads, sen luftdriven cirk.

Sandbädd, har inte bestämt min ang djupet än

1x36 PC lampa, (kanske 2x36 i framtiden)

30L sump

Refugium, kanske eget kar, kanske i sump, 1/2x36W PC

Biofilter, inte bestämt mig. Har en ide om biobollar + massiv luftning

300L returpump, f.n. ska uppgraderas.

Ska slänga iväg en beställning till aquaristic på lite teknik sen blir det tangitsniffning, lödning och annat roligt ett tag. Notera att jag hade det mesta av dessa grejerna, utan att egentligen tänka på det. Samlat på sig mycket skit när man är obenägen att göra sig av med saker.

Jag skulle gärna köra mycket(för 20L då) stenkoraller i detta kar vilket jag tror skulle funka alldeles utmärkt. Men för att ha lite mer svängrum i testningarna håller jag mig till mjukisar tror jag. Håller en dörr öppen på den fronten till jag räknat lite mer på det hela.

Uppstarts sekvens bli lite fegare än Lasse, just för att jag väldigt liten "nödfalls" kassa.

1/ Vatten/~1kg gammal LS/Lite bottengegg och filtermaterial från inkört kar(& kanske en död räka)/Lite macro

(~1månad)

2/ ~2kg ny LS i karet/1kg "småskrot" i fugen

(omätbart NH3)

3/ Dosering av NO3/liiiiiiite micro + betare + mer macro + xenia

Sen får vi se vad som händer. 4-6 månader tror jag nog att det tar innan jag lägger till koraller. Jag kan övertalas att köra highbio start men då får ni ligga på för jag känner mig lite feg.

Och för er som undrar inget Caulerpa kommer någonsin i närheten av detta kar. Chaeto och Ulva blir huvud exporter macro mässigt. Röda, dragons tounge, "pinnar med bollar" blir dekoration.

Rent estetiskt så hoppas jag att röda macron + mjukisar + xenia + surgedevice på 10% c:a 3-4ggr/min blir ganska mäktigt. Vi får se vart det lider. Det kanske blir så att jag nöjer mig med att titta på LS och liftare och glömmer bort alla fina planer :)

Nuså, det var prologen det. Som god författare av skräplitteratur blir det inte bilder förns det blivit lite spännande.

Allas åsikter, tips och bidrag är välkomna!

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle gärna köra mycket(för 20L då) stenkoraller i detta kar vilket jag tror skulle funka alldeles utmärkt.

Hej!

Kul att du drar igång ett projekt, skall bli kul att spana in det i fortsättningen.

Skulle du komma på att du vill testa "kalkpinnar" så får du höra av dig så skall vi ordna ett par :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Kul att du drar igång ett projekt, skall bli kul att spana in det i fortsättningen.

Skulle du komma på att du vill testa "kalkpinnar" så får du höra av dig så skall vi ordna ett par :-)

Instämmer!

Vi ska fylla ditt nano till bristningsgränsen med "kalkpinnar", kör nu så det ryker! :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för påhejning!

Antar att det var detta du menade Patrik:

Först tänkte jag på holmgång, men det förbjöds på 1000 talet tror jag.

Sen tänkte jag mig en gentlemannaduell men det fick vi ge oss med på 1600talet.

Den moderna varianten skulle väl vara nått fightingspel på xbox(vem skulle vinna, vem,vem? :) )

Jag blidkade i slutändan min blodtörstiga själ och tänkte att jag man ska vara snäll med gamlingarna( :) ) så jag får nog nöja mig med att vända upp och ner på han nästa gång jag ser honom. ;)

Hursomhelst, detta blir en lång saga det blir det. Vi kan ta en prolog:

Jag har tidigare valt att inte starta ett kar pga bristande resurser(väldigt, väldigt dålig ekonomi). Resonemanget har gått att jag kan ändå ju inte göra allt kul jag tänkt mig.

Två faktorer ändrade mig:

1/ Var och tittade på Robban's kar

2/ Städade igenom mina akvarieprylar.

Detta kanske inte låter som så mycket men jag kom fram till att jag har ju det mesta jag behöver. Initial investering, men en dle trixanade, kan lungt gå på ~500 för teknik och ~500 för levande. Det blir en del knix men visst.

Mål med karet(i rangordning):

1/ Testa biorecycling, dvs återvinna skit som filtrerarmat

(dvs inline bakterie/phyto reaktor + old style refugium)

2/ Testa luftdriven cirkulation

(Surgedevice + airlift ála Howard Pierce)

3/ Testa enbart macro/xenia export

4/ Testa Phyto-only matning

Jag kommer med största sannorlikhet inte att ha fisk i karet, om jag gör det så blir det bara herbivorer alt eventuellt nödvändiga pestknaprare där de går att ha i så små volymer.

Karet:

~26L Välvd front miniakvarium

Ytavrinning(PVC historia)

Först 2x300L powerheads, sen luftdriven cirk.

Sandbädd, har inte bestämt min ang djupet än

1x36 PC lampa, (kanske 2x36 i framtiden)

30L sump

Refugium, kanske eget kar, kanske i sump, 1/2x36W PC

Biofilter, inte bestämt mig. Har en ide om biobollar + massiv luftning

300L returpump, f.n. ska uppgraderas.

Ska slänga iväg en beställning till aquaristic på lite teknik sen blir det tangitsniffning, lödning och annat roligt ett tag. Notera att jag hade det mesta av dessa grejerna, utan att egentligen tänka på det. Samlat på sig mycket skit när man är obenägen att göra sig av med saker.

Jag skulle gärna köra mycket(för 20L då) stenkoraller i detta kar vilket jag tror skulle funka alldeles utmärkt. Men för att ha lite mer svängrum i testningarna håller jag mig till mjukisar tror jag. Håller en dörr öppen på den fronten till jag räknat lite mer på det hela.

Uppstarts sekvens bli lite fegare än Lasse, just för att jag väldigt liten "nödfalls" kassa.

1/ Vatten/~1kg gammal LS/Lite bottengegg och filtermaterial från inkört kar(& kanske en död räka)/Lite macro

(~1månad)

2/ ~2kg ny LS i karet/1kg "småskrot" i fugen

(omätbart NH3)

3/ Dosering av NO3/liiiiiiite micro + betare + mer macro + xenia

Sen får vi se vad som händer. 4-6 månader tror jag nog att det tar innan jag lägger till koraller. Jag kan övertalas att köra highbio start men då får ni ligga på för jag känner mig lite feg.

Och för er som undrar inget Caulerpa kommer någonsin i närheten av detta kar. Chaeto och Ulva blir huvud exporter macro mässigt. Röda, dragons tounge, "pinnar med bollar" blir dekoration.

Rent estetiskt så hoppas jag att röda macron + mjukisar + xenia + surgedevice på 10% c:a 3-4ggr/min blir ganska mäktigt. Vi får se vart det lider. Det kanske blir så att jag nöjer mig med att titta på LS och liftare och glömmer bort alla fina planer :)

Nuså, det var prologen det. Som god författare av skräplitteratur blir det inte bilder förns det blivit lite spännande.

Allas åsikter, tips och bidrag är välkomna!

mvh Mattias

Låter bra och välgenomtänkt!

Personligen kan jag tycka att en 36 wattare över 26 liter blir way too much, men jag är som sagt "ljusskadad" efter mitt missöde med 70 watts MH. Två 36 wattare längre fram är enligt mitt tycke helt galet! icon10.gif Men det vore bra om du kunde visa att det visst går att få bra stabilitet och obetydligt med pestalger i sådana ljusstyrkor.

Vad gäller biofilter: hade jag inte redan haft ett filterfack i mitt nano, utan haft en vanlig helglasakvarium, så skulle jag inte tveka en sekund och kört ett helt vanligt ytterfilter (företrädesvis Eheim) som man brukar ha i sötvatten. Med typ blå filtermatta, biobollar, makaroner m.m.

Och precis som du Morphiz är inne på (kanske omedvetet) så anser jag också att ett enkelt saltvattensakvarium inte behöver bli så dyrt. Säg att man redan har ett sötvattenskar och ett filter.

Det enda som behövs är salt, saltmätare, lite fin sand och makroalger. Och just det: en akvariekompis att låna lite äcklig filtergegga från. :)

Inte ens LS är nödvändigt. Köper man makroalger så sitter de oftast på en sten redan, så får man lite roliga djur på det sättet. Att skaffa LS bara för denitrifikationens skull är helt onödigt - om man planerar att exportera nitrat/fosfat genom makroalger.

Hur som helst - följder din projekt med stor spänning! (vore också kul med lite bilder på tekniken/karet).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alldeles åt h-ete för stark! :)

Räknar man bort filterfacket så hade jag alltså 70 watt över 20 liter vatten, alltså 3,5 w/l... Dock nyttig erfarenhet, jag såg hur min input inte hängde med upptaget, och jag försökte frenetisk dosera än det ena än det andra som en blådåre, utan att egentligen ha en aning om vad som var begränsande just för tillfället. Plus temperaturen steg till 29, ibland 30 C med fläkt, och det drev upptaget ytterligare..

Men det var snyggt ljus i burken, blåaktigt vatten, öppethav-känsla och MH-glitter i hela rummet. Nu är det tillbaka till Algkusten med 6500K. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Huh,

det var väldigt tråkigt att vänta på paket. Så, medans paketet åker europa runt kan jag ägna mig åt lite små sysslor.

Eltejp, venturiinjector, nya biobollar som behöver sköljas, några pumpar till övers.... och en trave gamla PET flaskor...

Flödande biobollsfilter med luftinjektion. En design jag funderat på efterssom det har en hel del fördelar syresättningsmässigt.

Princip: vatten och luftblandning sätter biobollarna i rörelse. Vatten släpps ut genom hål nära botten i filtret på det sättet blir det en nedåtgående vattenrörelse i ytterkanten av filtret.

Resultat, se bilder, låter mindre än jag trodde. Luftpumpen som jag driver luftinjektionen med låter mycket mer än bollarna. Ljud är oavsett filtrets största nackdel.

mvh Mattias

edit: PETen är på 1.5L, c:a 1L bollar(ser mycket mindre ut)

post-2304-14468913769818_thumb.jpg

post-2304-14468913769984_thumb.jpg

post-2304-14468913770158_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja de gör lite olika saker som jag ser det.

Alla flytande bädd filter med liten mediastorlek har en "malande" effekt. >5mm och de går väldigt hårt åt zooplankton och pods. Vanlig skit mals oxå till småbitar. Det senare kan vara en fördel om man skummar hårt.

Skummares effektivitet är beroende av två saker, kontakttid och bubbelstorlek. I denna typ av mix blir skumbildningen i princip obefintlig. Det blir en viss ammonium och lite protein ökning men ytterst lite, så tolkar jag iaf teorin bakom skummning. Få bubblor i mitt testbygge var mindre än 3mm.

På biobollarna fastnar luftbubblorna och bollen "flyter" medans bubblorna är kvar. När de försvunnit sjunker bollen och tar ett varv till. Förutom luftningseffekten blir det på bollarna halv wetdry över det hela.

De designkriterier jag söker är minimal kvarhållning av bakterier och ingen påverkar på macrobiologiskt liv.

Som test var det ganska lyckat faktiskt. Fick mig att fundera en del. Tror inte att jag kan bygga ett fullskaligt filter med rörliga bollar. Mest för att det låter för mycket. Skillnaden mellan att ha rörliga bollar eller att packa dem hårt och mata med luftunderfrån tror jag inte är så stor dock. Frågan är nog om de går att få dem att hålla sig still. :)

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Huh,

det var väldigt tråkigt att vänta på paket. Så, medans paketet åker europa runt kan jag ägna mig åt lite små sysslor.

Eltejp, venturiinjector, nya biobollar som behöver sköljas, några pumpar till övers.... och en trave gamla PET flaskor...

Flödande biobollsfilter med luftinjektion. En design jag funderat på efterssom det har en hel del fördelar syresättningsmässigt.

Princip: vatten och luftblandning sätter biobollarna i rörelse. Vatten släpps ut genom hål nära botten i filtret på det sättet blir det en nedåtgående vattenrörelse i ytterkanten av filtret.

Resultat, se bilder, låter mindre än jag trodde. Luftpumpen som jag driver luftinjektionen med låter mycket mer än bollarna. Ljud är oavsett filtrets största nackdel.

mvh Mattias

edit: PETen är på 1.5L, c:a 1L bollar(ser mycket mindre ut)

Är inte risken ganska överhändande för att du får en skummare med biobollar? Flöde + luft = skum? Designen ser onekligen ut att inbjuda till sådant. Det räcker ju ibland att till och med vispa lätt på ytan direkt i karet med säg en gaffel för att få lite envisa (skum)bubblor på ytan. Bara en tanke.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Motgångarnas tidevard...

Nu var det dags igen...

Motgång 1:

Membranet i min sunkbilliga tyska osmos var biofoulat.. Utvattnet luktade skit, efter lite surfande kom jag fram till att biofouling = släng membranet. Hela den sunkbilliga tyska osmosen fick en snabb hädanfärd in i en kontainer..

Motgång 2:

Burken jag tänkt använda har en spegel med "fiskmotiv" på fast satt längst bak. Denna hade jag tänkt ta bort och ersätta med nått svart eller blått alt måla emellan, det visar sig nog så att spegeln är laminerad mot bakrutan.

Motgång 3:

Jag har haft flunsan i 5 dagar och varit helt däckad.

Så nu är jag lite sur, men mest bestämt. Osmosen går att lösa, tyvärr började Karlstad klorera vatten igen för första gången på 5 år. Jag får nog tigga lite osmosvatten av mina grannar. Spegeln bak i karet får helt enkelt vara kvar. Jag får bygga för bakgrunden så mycket det går. Blir nog säker nånn rolig effekt pga spegeln :).

Tyskarna segar sig fortfarande, jag tänkte att fördelen med att ha flunsan är att jag håller mig sysselsatt medans jag väntar på paket, fast det visade sig lite väl positivt...

Jaja, en liten uppdatering....

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad var det för osmos du beställde? Funderade nämligen att beställa en från ebay,de sålde massa nya för typ 600kr,kommer dock inte ihåg vad märket hette.

MWS det var jag köpte denna ifrån, ~500 inklusive frakt. Det är ju iofs egentligen inget fel på dem. Biofouling drabbar ju "fin" membran med. Frånvaron av klor i invattnet kanske ökar risken, vet ej...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[...] tyvärr började Karlstad klorera vatten igen för första gången på 5 år. Jag får nog tigga lite osmosvatten av mina grannar.

mvh Mattias

Men på vilket sätt skulle klorering vara farligt? Jag frågade samma sak Lasse, och han skrev till mig att om vattnet är kloridbehandlat så är det ingen fara, ett normalt saltvatten har ju 20 000 ppm klorid redan, så några extra ppm ur kranen skadar inte. Är det klorgas kan det enkelt luftas ut. Kloramin avhjälps med lite askorbinsyra (en påse finns att köpa för någon tia på ICA eller Coop). Man behöver m a o inte osmosen om jag fattar saken rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Patrik - klorera och klorid är två olika saker. Klorerar gör man med aktivt klor - oftast Cl2 (=klorgas) eller ClO2 (klordioxid) - det senare faller sönder till aktivt klor i vatten. Den typ av klor är mycket reaktiv och oxiderar det mesta den träffar. Det kan bland annat bildas klororganiska föreningar. Mest kända är väl exempelvis dioxiner. Detta har inget direkt med klorid och göra.

Klorid är jonen från klor som till exempel tillsammans med natrium bildar natriumklorid. Klor kan alltså inta olika possitioner. När jag gick i skolan förklarades det med att klor har olika valenstal (eg olika antal elektroner i yttersta skalet) och därför kan ha olika kemiska egenskaper. I dag verkar man mer prata om oxidationstal och då är det så att när klor har oxidationstal -1 är det en klorid och vid oxidationstalet 0 är det i gasform och kallas aktivt klor.

Hoppas det förklar lite

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Patrik - klorera och klorid är två olika saker. Klorerar gör man med aktivt klor - oftast Cl2 (=klorgas) eller ClO2 (klordioxid) - det senare faller sönder till aktivt klor i vatten. Den typ av klor är mycket reaktiv och oxiderar det mesta den träffar. Det kan bland annat bildas klororganiska föreningar. Mest kända är väl exempelvis dioxiner. Detta har inget direkt med klorid och göra.

Klorid är jonen från klor som till exempel tillsammans med natrium bildar natriumklorid. Klor kan alltså inta olika possitioner. När jag gick i skolan förklarades det med att klor har olika valenstal (eg olika antal elektroner i yttersta skalet) och därför kan ha olika kemiska egenskaper. I dag verkar man mer prata om oxidationstal och då är det så att när klor har oxidationstal -1 är det en klorid och vid oxidationstalet 0 är det i gasform och kallas aktivt klor.

Hoppas det förklar lite

MVH Lasse

Jo, jag förstod ju att klor och klorid och olika saker, men slutsatsen jag drog från ditt pm (när jag var lite ängslig över dessa saker) var att kloriden är inget att bry sig om överhuvudtaget, och klor kunde luftas om det är i form av klorgas, eller neutraliseras med hjälp av askorbinsyra om det var i form av kloramin. Har jag missförstått det hela? :

Kloriden - nema problema. ett normalt saltvatten har ca 20000 ppm klorid

Aktivt klor - beror på. Det kan finnas som klorgas (då hjälper aktiv luftning) eller som kloramin av någon typ. Vet ej vad Uppsala har. Kan lätt avhjälpas med en liten knivsudd askorbinsyra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...