Gå till innehåll

Hur ser ditt mantis-kar ut?


Ruben

Rekommenderade inlägg

Hejsan alla!

Jag tycker det skulle vara kul om alla postade bilder på sina mantis-akvarium, då jag tycker att dessa djur är intressanta och roliga( och lite gulliga:smiley17:).

PS: jag kommer att starta upp ett mantis-kar om drygt en till två veckor, så jag skulle verkligen behöva lite inspiration.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon måssssste väl ha ett sådant, dom e ju hur coola som helst.

Det finns två sorters djur som jag skulle kunna tänka mig ha i specialkar i framtiden:

1.Antenarius/frogfish/anglare/paddfisk

2.Mantis

Det är ju mycket snack om mantisarna så någon borde logiskt sett ha fastnat tillräckligt mycket för dom för att starta ett nano me en i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sett Tritons lilla nano me den "bruna" matisen, så jäkla läckert och mantisen ser ju inte riktigt riktig ut. Ser ut som en liten alien i burken. Om ja inte minns fel var den till salu.

Men de hade varit kul att se andra kar med mantisar, de är alltid kul med bilder :-)

Skulle nog locka fler till mantis köp och specialkar och de är aldrig fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tittade på Ike och jag tror att min Mantis är väldigt lik. Finns det någon som är intresserad av den om jag får upp den från mitt kar? Den bor i en grotta som jag har hittat och skulle prova ta upp hela stenen. Fota kanske, men jag börjar inte stöka med karet om ingen är intresserad....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå, visst är man kund hos triton( såklart:smiley17:).

Sist jag var där fick jag komma bakom alla akvarier till karantärena och fick se en liten, grön, mini mantis som var mycket fascinerade, så valet står väl mellan den och den bruna i karet på kylskåpet.

Ska förresten till glasmästar´n imorrn´n och beställa en glasskiva som jag ska fästa på baksidan av akvariet som en slags sump.

// Ruben

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Hur gick det här egentligen, blev det något mantis kar? Bilder?

Själv ska jag starta projektet Wave cube/matis/40L kontorsakvarium och inom en månad räknar jag med at jag fått akvarium och ljus. Då är det bara att ploppa ner sten fraggar och förhoppningsvis en mantis. Letandet efter mantisen har redan startat =-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många färger hade den men jag är inte så insatt i Mantisar...

Ok, får se om dom finns kvar på onsdag.

Är det ingen här på guiden som har ett mantis-kar?

Kommer jag kanske bli den första som har ett 100% art/mantis kar som finns dokumenterat. Eller kommer någon hinna före mig dvs innan sept.

Finns det inga bilder från någon privatperson i Sverige som har ett mantis akvarium?

Hitta detta kar på nätet:

Gick själv i tankarna att starta ett långsmalt nano pga att det säkert skulle gå att få tag i billig begagnad lysrörsarmatur. Det skulle ju säkert räcka med två t-5 till ett långsmalt akvarium ligt detta.

Titta på vågmaskinslösningen, är det inte samma som i boken Corals? Tror lösningen heter "Bornemans surge device" eller någonting liknande. Ett kar i denna stilen skulle vilken akvarist som hällst kunna bygga och man skulle ju kunna ha en streampump som cirkulation i filterfacket. Fatta hur billig omkostnaden skulle bli i El och teknik =-) Hålet i facket är så att det ska gå att driva filtret med en streampump.

post-2577-14468914234408_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Hej!

De här Mantisarna verkar rätt coola!

Men, vad händer om man råkar få ett slag på handen, knäcka ben eller ett blåmärke?

(inte för att jag vill testa!!)

Har för mej att det var nått avsnitt i illustrerad vetenskap som det stog en massa om dem!!

På engelska kallas dem "thumb splitters", så du kan ju gissa om det är skönt eller ej att bråka med dem... ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Har du fått ordning på ditt Mantis kar? Sökte på forum om Mantis och såg den här att du saknade bilder på info om nån har Mantiskar. Jag har ett. Men jag skulle inte göra så stor reklam om det. Men det ÄR ett akvarium och det FINNS ett Mantis i det :) Jag har märkt att min mantis verkar inte kräva så mycket. Ursel cirkulation och ingen doppvärmare. Började med karet från början egentligen bara för att jag ville inte ha den tillbaka till huvudkaret och tyckte att alla varelser har rätt att leva....

post-2289-14468914587234_thumb.jpg

post-2289-14468914587444_thumb.jpg

post-2289-14468914587551_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...