Gå till innehåll

Fraggar från samma koloni bränner varandra


Clownen

Rekommenderade inlägg

Hejsan

Jag har en koloni med Seriatopora Hystrix som är uppbyggd av 4 st fraggar från samma koloni. För två dagar sedan trillade en av dem ner i sanden. Jag hade inte tid att ta upp den men märkte dagen efter att någon gren började se blekt ut som hade kontakt med sanden. Jag plockade då upp den och klippte bort det skadade området. Igår märkte jag att jag hade limmat den nedfallna fraggen så att den av misstag kom i kontakt med en av de andra Hystrixfraggarna och nu hade det döende området spridit sig på den nedfallna biten samt gått över och (brännt) den andra fraggen. Nu verkar det som båda fraggarna, som är stora som tennisbollar, kommer att dö med snabbt växande vita områden.

Jag undrar om ni vet om det är normalt att koraller som kommer från samma koloni bränner varandra? Jag har märkt att så inte är fallet med en del andra arter så det kanske bara är vissa arter?

Är det någon som har haft liknande erfarenheter med Hystrix eller andra koraller? Själv blev jag lite överraskad.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det möjligen bero på att den ena fraggen var skadad och att detta på något sätt gjorde att de brände varandra (förändring i försvarsmekanismen)? Nej jag vet ärligt talat inte och jag är också förvånad över den mycket snabba utveckling som skedde. Tråkigt är det i varjefall men som tur är så växer ju arten snabbt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår brändes den tredje fraggen av fragment som lossnade från de två skadade fraggarna... Jag hann dock att klippa bort de skadade bitarna på den så jag tror den överlever. De andra korallerna är nu döda. Ville bara uppmärksamma er på detta om ni hamnar i en liknande situation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...