Gå till innehåll

Aqua Medic PH computer/controller?


ramq

Rekommenderade inlägg

Räkna med att byta Aqua-medic proben ganska tidigt. Dom är kortlivade och kräver alldeles för många kalibreringar enl mitt tycke. Nu jag visserligen bara erfarenhet av dem i sötvatten men det borde inte skilja sig alltför mycket.

Såg förresten att aquaristik har en AM-clone för ca 1000:-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske borde nämna att proben ska sitta i en AM reaktor...

Om man ska tro jänkarna så är skillnaden endast att PH Computer kalibreras med knapptryckningar, något som inte var värt den stora prisskillnaden.

Valet av PH styrsystem är för mig oviktigt - bara proben har samma gänga i reaktorn och att det fungerar. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske borde nämna att proben ska sitta i en AM reaktor...

Om man ska tro jänkarna så är skillnaden endast att PH Computer kalibreras med knapptryckningar, något som inte var värt den stora prisskillnaden.

Valet av PH styrsystem är för mig oviktigt - bara proben har samma gänga i reaktorn och att det fungerar. =)

Om jag minns rätt så ingår inte proben när man köper controllern vilket gör prisskillnaden betydligt mindre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Minns jag inte helt fel så skillnaden mellan dom två var att man kunde på välja på ph computern om magnetventilen skulle starta på max läget man hade ställt in eller på min läget. Medan på ph controllerna kunde man bara välja på max läget.

Så controlern funkar utmärkt om man skall ha den till kalkreactorn..

Och som christer T säger så ingår inte proben till controllern...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha. Helt klart blir ju skillnaden mer markant prismässigt.

Återstår bara kruxet med AM proben som anses av bristande kvalité... Någon annan som upplevt detta?

Svårigheten blir ju med fästet i reaktorn om jag skaffar på mig någon eftermarknads fabrikat. Vad jag förstår är det gänga på fästet. Får forska lite när reaktorn har landat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha. Helt klart blir ju skillnaden mer markant prismässigt.

Återstår bara kruxet med AM proben som anses av bristande kvalité... Någon annan som upplevt detta?

Svårigheten blir ju med fästet i reaktorn om jag skaffar på mig någon eftermarknads fabrikat. Vad jag förstår är det gänga på fästet. Får forska lite när reaktorn har landat.

Jag har min AM Ph computer till en Deltec kalkreaktor vilket fungerar utmärkt. På den är det ett klämfäste som lär fungera så länge proben är "normaltjock". Det finns inga gängor på proben så det borde vara samma typ av koppling på AM reaktorn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har min AM Ph computer till en Deltec kalkreaktor vilket fungerar utmärkt. På den är det ett klämfäste som lär fungera så länge proben är "normaltjock". Det finns inga gängor på proben så det borde vara samma typ av koppling på AM reaktorn.

Då är det på något annat vis proben ska fästas.

Manualen beskriver det lite udda:

Aqua Medic KR1000

"Aqua Medic pH Computer or Aqua Medic pH Controller c/w pressure resistant pH probe with PG13.5 threaded connection"

PDF

(Sida 2, fig 15)

"cap with thread 13,5 for conection of a pH electrode"

(sida 2, fig 17)

"port with thread PG13,5"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PÅ AM är det en gängad anslutning för proben, och det finns en speciell kort AM prob med gängad muff

Aha... Och då är vi där då med att det finns blandade erfarenheter av AMs probar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...