Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Guest sticko
Postat

Mitt lilla 63 liters ligger runt 28 grader så det behöver kylas.. nån som har nåt schysst tips på fläktar... vet att clasohlsson har nåra stycken men vilken ska man köpa typ effekt o.s.v.???

har fått med mig att den ska monteras så den blåser *sidlängs*, nån som har nåra bilder när den är monterad...?

Postat

Köp en vanlig bordfläkt och sätt den brevid så den blåser över vattenytan. Tänk på att avdunstningen ökar en hel del så automatisk påfyllning av vattnet är inte helt fel..

//Markus

Guest Granlund
Postat

Absolut, en eller ett par datafläktar riktade mot vattenytan är vad du behöver!

Postat

När det gäller "datafläktar". Ofta så är större fläktar tystare än mindre samt att de flyttar mer luft. Natruligvis beror det bl a på hur snabbt de går (varvtalet).

Du kan kolla på www.elfa.se för få ett hum om vad som finns. (Och sen köpa de från något bililgare ställe ;-))

Guest sticko
Postat

är det nåt speciellt material som gäller i och med att vissa fläktar är gjorda helt i metall vilket kanske inte är helt klockrent med tanke på rost....

Postat

nä ingen fara med rost jag har kört en papst nu i ca 7-8 mån ovanför karet blir lite avlagringar på bladen bara. här är ett bra ställe där du kan se hur tysta dom är och hur mycket luft dom skyfflar ! http://gtek.net

själv har jag ett par Papst 120mm fläkt, 26dBa, 94m³/t alltså mkt tysta med ett bra blås

Postat

en vanlig A/C transformator från tex biltema/clasohlson jag kör mina på 9v = ännu tystare finns ju ställbara mkt billigt

Guest sticko
Postat

är era fläktar monterade uppifrån för att blåsa ner mot vattnet eller sidlängs, vad är effektivast... man har ju inte hur mycket plats som helst heller...

Guest sticko
Postat

sådär! då var det fixat, fick bara plats med en 12volts 80x80mm:s, så jag var lite orolig att den skull bli för klern, men nu är jag nere i 25,5 grader på morgonen och 26,5 på kväll så det borde väl vara lagom...

tack för hjälpen... smiley2.gif.

• Skapa Ny...