Gå till innehåll

Mantisräka söker nytt boende (äntligen)!!


isak

Rekommenderade inlägg

Äntligen har jag fått tag mantismarodören som bott i min levande sten sen 18 månader tillbaka. Jag har sett den några gånger och jag misstänkar att han är ansvarig för ett antal tusenlappar i fiskfoder.

Han är så gott som svart, ca 5 cm lång och plingar vackert på en matkniv.

Han är numera hemlös och bor tillfälligt i en glasslåda med lock. Han får bo där några dagar tills ny hyresvärd dyker upp. Skulle ingen värd dyka upp får han gå på äventyrsbad.

Skulle flera hugade idio...hyresvärdar dyka upp, så får dom slåss med hjälp av transfersummor på normalt sätt.

:nöjd:

/Rolf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur fångade du in honom?

Fångade är nog att ta i. Vi möblerade om i akvariet eftersom det var för mycket sten. I och med detta så plockade vi ut all sten för att kunna planera. Då inspekterade jag varenda sten med ficklampa, skruvmejsel och pincett för att gräva fram honom. Hittade ingenting utom en liten krabba och några små borstmaskar som jag plockade bort direkt.

Då blev jag osäker på det var mantis eller krabban jag hade sett och det var inte mycket mer att göra. Vi möblerade och fick ca 25 kg sten över som jag dumpade i en bunke med en pump i väntan på att sälja den.

När köparen åkt igår och jag tömde bunken med en hävert så låg han där och sprattlade på botten när det var 1 cm vatten kvar.

Jag som haft lite ångest att jag kanske sålt "sten med Mantis", men så blev det inte.

Jag hade tur helt enkelt.

/R

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag vill ha en mantis men har inte ens ett akvarium ännu. Jag är mycket sugen på det här med saltvattens akvarium. Men jag ska flytta snart och innan dess blir det inget akvarie.

Förresten läste någonstans på nätet att om man vet vart räkan är så kan man ta ut den stenen och lägga den i ett kar utan vatten och med en vattenspruta spruta färskvatten i hålorna. Det ska inte behövas mycket sötvatten för att räkan ska flyga ur sitt hål. Men passa fingrarna bara, plocka den inte utan handskar eller håv.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till guiden Niclas.

Smart att gå med i gänget ett tag innan du startar så du får mer tid att fundera på hur du vill ha det när det blir dags.

Jag har länge viljat ha en mantis men det har inte blivit av förrän nu när man flyttar till större och inser att det kan bli rätt tomt i hobbyrummet, sedan är ju inte mantisen lika petig heller har jag läst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...