Gå till innehåll

Hur vet jag att min levandesten verkligen lever?


skjortan

Rekommenderade inlägg

Hej allihopa håller precis på att starta upp. nu har jag kört karet i en vecka och jag ser inga levande organismer på min levandesten förutom brunalg och lite av en röd alg. Inga små rörmaskar eller kräftdjur och inget som rör sig :smiley13:.

Stenen har gått i en affär ett längre tag och gick med skummare med låg cirkulation och utan ljus.

De flesta andra man hört om på forumet som startat har sett massa roliga levande saker på sina stenar inom en vecka.

Det kanske är så att stenen är cyklad, frisk och mår bra men jag tycker att jag borde ha någonting levande i stenen förutom bakterier.

har tyvärr inga tester för fosfat eller amonium änn (kändes lite onödigt då jag inte har någon amonium alstrare i karet änn).

Vattenvärden.

temp: 26,4 c

Nitrit: ej mätbart

Nitrat: ej mätbart

Ph: 8.0

finns det något sätt att konstatera om min sten är frisk eller är det bara att utgå ifrån att den är det och stoppa i lite lägredjur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte min sten för en vecka sedan exakt, och jag ploppade ner en plast mjärde av en liten pet-flaska i hopp om att fånga en eller flera av mina krabbor. Resultatet blev en gröt av små små små vita "loppor" och en del andra minimala djur.

Pröva med det så kommer du nog få någoting i flaskan. Jag använde en liten bit crabfish som bete.

Har du inte sett några djur alls? Inte ens några smådjur på rutan, snäckor eller svampar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är stenen cyklad en längre tid och har gått i flera olika kar är det inte säkert det finns så många liftare kvar. Annars kan du prova slå isär en sten och kolla hur den ser ut innuti, är den frisk ska den vara lite blåaktig har jag för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du inte sett några djur alls? Inte ens några smådjur på rutan, snäckor eller svampar?

Nej jag har tyvärr inte sätt ett ända litet kryp.

Har tittat med ficklampa nu på kvällen och det ser rätt dött ut =(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fick hem mina första 5kg i lördags till mitt nystartade kar. kollade med ficklampa precis nyss och såg knaske 5st små kräftdjur som sprang omkring och ett tiotal rörmaskar, det va jättekul :)

ska kolla om en stund igen för o se om dom dyker upp igen, dom drar sig ju undan efter ett tag när man lyser på dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta de lugnt bara. Jag tyckte inte heller att jag såg nånting i början. Låt det stå i nån vecka och puttra så kommer de dyka upp saker. Håll koll på dina värden och när de ser bra ut kan du skicka i nån tålig fisk till att börja med, lite skit brukar hjälpa att få fart på grejerna :)

Ska nog gå bra så länge inte stenen luktade rent för j-vligt när du köpte den hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft c:a 40kg liggande i en regntunna, mörkt med cirkulation i c:a 6 månader och all LS var blek när jag tog upp dom. Dessa las tillsammans med några lite mer levande LS och det tog ett par veckor innan det fullkomligen sprakade om liv bland stenarna.

Den filtrerande (denitrifierande) funktionen lär finnas där då den finns inne i stenen. Har den inte utsatts för köldgrader eller annan ovarsam hantering lär det inte vara något problem.

Är det däremot "liftare" du är ute efter så är det i princip bara "färsk" LS med tillhörande pris som gäller. Man får för det mesta det man betalar för.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"har tyvärr inga tester för fosfat eller amonium änn (kändes lite onödigt då jag inte har någon amonium alstrare i karet änn)."

Men visst alstras väl amonium från de organismer som eventuellt finns i stenen samt sånt som dör av.

Kanske går inkörningen lite snabbare om stenen innehåller färre liftare men lika kul är det väl inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...