Gå till innehåll

låga värden med red sea salt ?


Ted Camenius

Rekommenderade inlägg

Vad är "normal" Ca, kh, ph på nyblandat saltvatten?

Anledningen att jag frågar är att jag tycker jag har låga värden i min nystartade burk som gått 2 veckor med endast LS.

Testade därför att blanda 1l saltvatten med saltahalt 1.022 och 20grader mätte sedan vattnet till Ca 300, kh 6-7 och ph 8,0...

använder red sea salt

på deras hemsida anger de en betydligt högre Ca nivå..

Salinity Calcium Qty of Salt

1.021 30.6 ppt 420 ppm

1.023 32.8 ppt 450 ppm

1.025 35.0 ppt 480 ppm

gör jag något fel? eller vad kan det bero på?:snurrig:

hjälp en nybörjare:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

deja vu. jag har EXAKT på pricken samma problem som dig när det gäller saltet och värdena. mitt står oxå tomt med bara sten i :)

ska bli kul o se vad folk svarar till dig :)

du kan även gå in i min tråd o läsa, för där har det diskuterats precis samma.

håller på nu med att göra 1l saltvatten som jag ska mäta :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror det finns två faktorer här som kan spela ett spratt här, dels tempen - det är många salt som inte löser ordentligt vid 20 grader, dels är dom många saltmätare kalibrerade för 25 grader.

jag kollade red sea saltet nyligen (den vanliga, inte "extra allt" versionen) och den höll ovanligt höga calciumnivåer för att vara ett standardsalt

Jag tror dessutom att salt skulle behöva skakas om, eftersom det kanske hamnar tyngre partiklar i botten vid transport.

Annars är väl reef crystals alltid ett säkert kort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror det finns två faktorer här som kan spela ett spratt här, dels tempen - det är många salt som inte löser ordentligt vid 20 grader, dels är dom många saltmätare kalibrerade för 25 grader.

ok.

men tempen i akvariet ligger på 25,2 grader och det är ingen större skillnad på ca halten i akvariet eller på den liter nytt 20gradit vatten jag mätte upp..

har inte skakat om saltet innan jag använde det, måste man generellt göra det?

jag får väl tillsäta Ca från flaska och sedan ha koll på nivårna.

någon som har andra förslag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testade därför att blanda 1l saltvatten med saltahalt 1.022 och 20grader mätte sedan vattnet till Ca 300

Vad har du för saltmätare? Som Stig flera ggr har påpekat så kan vipparmsmätare ibland visa fel, med följd ett lågt ca-värde. Kolla att du verkligen har 1.022.

Vad har du för ca-test? Av de tester jag provat är det bara Salifert & Tropic Marin som ger tillförlitligt resultat.

När jag blandade mitt Reef Crystal till 1.024/25C (iofs med vipparm..) fick jag 420 Ca och ca 1300 Mg.

Det saltet tycker många, även jag, är hyfsat prisvärt och bra för ett korallkar.

EDIT: Du säger att du endast har LS i burken. Men om du har tillväxt av kalkalger, så suger nog det lite av spårämnena på ett par veckor, skulle jag gissa. (men hur mycket det kan göra vet jag inte)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

precis som Henrik säger, så är inte alla tester tillförlitliga - jag skulle dubbelkolla innan jag börjar tillsätta saker! (alltid) eftersom vad du än tillsätter så påverkar det även något annat och blir lätt en ond cirkel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag inte mins fel så har Red Sea två typer av salt. Ett som är anpassat för att blandas direkt i kranvatten (och då ett tyskt kranvatten som vanligtvis innehåller stora mängder kalcium redan från början) och då är det ett lägre kalciuminnehåll i detta salt från början. inom parantes är tydligen basen för detta salt naturligt saltvatten som fått torka in. Sedan har de ett salt "Coral Pro Salt" speciellt anpassat för RO vatten och med ett högre kalciuminnehåll vid lägre salthalt

The Coral Pro formula provides elevated levels of calcium at the "lower than natural" salinities preferred in reef aquariums. Table shows Calcium levels of Coral Pro mixed in RO water at 24°C 75°F and salinity.

s.g.-------Salinity-----Calcium----Qty of Salt

1.021----30.6 ppt---420 ppm----33.4 g/l 1.4 lb/5 US gal

1.023----32.8 ppt---450 ppm----35.8 g/l1.5 lb/5 US gal

1.025----35.0 ppt---480 ppm----38.2 g/l1.6 lb/5 US gal

Med detta salt kan man alltså se hur mycket salt man skall ta per liter för att exempelvis få ca 33 promille. Då går det åt ca 360 gram salt per 10 liter (dvs saltet innehåller ca 8 % vatten).

Min åsikt är som vanligt att om man i stället för specific gravity använder promille att ange salthalt så är det enklare att sköta allt. Vad man då bör veta är vatteninnehållet i saltet och så blandar man konsekvent dessa mängder varje gång och sköter tillförsel av avdunstat vatten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okey!

jag har mätt med en hydrometer men den är avstämd mot en annan hydrometer och en refractometer så den ska visa rätt..

jag har mätt ca med salifert ca test.

av de 42 kg sten jag har är kanske 10kg med kalkalger på, just de stenarna har bara legat i vattnet i en vecka, enda belysningen är en metallhalogen och den har varit avstängd(med undantag kanske 20min någon kväll när jag fipplat med grejer i den interna sumpen.)

tror inte att kalkalgerna ska ha tagit så mycket ca då jag har ungefär samma värde i akvariet som i det nyblandade vattnet jag mätte upp i en 1 litersbytta

har läst lite och förstått att magnesiumhalten ska spela in på ca värdet, ska mäta den nu i eftermidag.

KH värdet då är inte det också lågt när det är 7 tyska grader i det nyblandade vattnet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag inte mins fel så har Red Sea två typer av salt. Ett som är anpassat för att blandas direkt i kranvatten (och då ett tyskt kranvatten som vanligtvis innehåller stora mängder kalcium redan från början) och då är det ett lägre kalciuminnehåll i detta salt från början. inom parantes är tydligen basen för detta salt naturligt saltvatten som fått torka in. Sedan har de ett salt "Coral Pro Salt" speciellt anpassat för RO vatten och med ett högre kalciuminnehåll vid lägre salthalt

Med detta salt kan man alltså se hur mycket salt man skall ta per liter för att exempelvis få ca 33 promille. Då går det åt ca 360 gram salt per 10 liter (dvs saltet innehåller ca 8 % vatten.

MVH Lasse

hehe vi posta samtidigt..

ska kolla om jag har kartongen kvar till saltet, kan vara så att jag fått det som är anpassat för kranvatten då och inte pro varianten..

Jag kör med osmosvatten förresten.

om det är så att jag har den "sämre" varianten är det då ok att tilsätta ca och kh buffert för att få bra värden och sedan vid vattenbyten skaffa ett nytt salt med bättre värden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glömde - om saltet har dragit åt sig fukt så har kalcium och karbonater redan i påsen fällt ut till kalciumkarbonat vilket påverkar både alkaniteten och kalciumhalten. Dock brukar alkaniteten i dessa falla sjunka ner till under 4.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glömde - om saltet har dragit åt sig fukt så har kalcium och karbonater redan i påsen fällt ut till kalciumkarbonat vilket påverkar både alkaniteten och kalciumhalten. Dock brukar alkaniteten i dessa falla sjunka ner till under 4.

MVH Lasse

saltet är snustorrt så det är ingen fara..

var ner i källaren och såg att jag hade kartongen kvar och på den står det bara RED SEA salt och 20kg ingenting om att det skulle vara något coral pro salt så då kanske jag har fel sort då :smiley13:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

saltet är snustorrt så det är ingen fara..

var ner i källaren och såg att jag hade kartongen kvar och på den står det bara RED SEA salt och 20kg ingenting om att det skulle vara något coral pro salt så då kanske jag har fel sort då :smiley13:

Det är nog bra det också men det bör inte vara något hinder att sakta (sakta!!!!) höja kalciumnivån med kalciumklorid (eller något kalciumpreparat från handeln) om du litar på din mätmetod. Håll utkik på KH under tiden. 7 är iofs ingen fara men det kan droppa om du gör för kraftiga höjningar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...