Gå till innehåll

bristleworm: gäst eller pest?


skjortan

Rekommenderade inlägg

Hej jag har startat mitt första saltvatten för ett par veckor sedan.

I morse när jag skulle tända ljuset fick jag se en 5-6 cm lång bristleworm eller fireworm som vi dykare kallar dom. (för att dom bräns värre en maneter). Denna bristleworm är så vitt jag kunde se av arten Eurythoe complanata eller Chloeia sp. (Polycheata, Amphionidae).

Är detta ett pestdjur som bör tas bort eller tillför det något bra till mångfalden?

Jag har bränt mig ordentligt på dessa små rackare vid djupare grottdyk. dom verkar trivas i grottor och vad dom äter vet jag inte.

tyvärr har jag inga egan bra bilder för den e snabb som attan!

här är en bild jag hittade på googlebristleworm.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har endel bistleworms i mitt kar, vet inte om det är samma sort som du pratar om.

Mina ser man inte mycket av, men dom finns där, och jag tror dom gör nytta, har iaf inte gjort någon skada vad jag vet, så dom får vara kvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta arter är nyttodjur som hjälper till med städningen i karet och rör runt sanden. De förser även akvariet med zooplankton så jag tycker det är dumt att göra sig av med dem. Finns arter som äter koraller men dessa är förhållandevis ovanliga.

Att de bränns värre än maneter håller jag inte med om, men du kanske tänkte på blåmaneter ;) ? Det kliar dock en del när borsten fastnar i huden, men jag tycker många överdriver det här även om vissa kanske är känsligare för det här än andra och att det som sagt finns olika arter.

Behåll dem är mitt råd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...