Gå till innehåll

Krabba!


Zhark

Rekommenderade inlägg

  • 3 månader senare...
Krabbor äter mest alger från den levande stenen, så låt den vara ifred. Jag riktigt längtar efter att få se min lilla krabba i mitt kar. Ett trevligt inslag, enligt mig.

Mvh Ann

Nja, det finns herbivorer, Mithrax t.ex., men de flesta krabbor är antingen omnivorer eller karnivorer (dvs att de äter kött). Stora krabbor kan ställa till med problem och har de kraftiga klor är sannolikheten större att de har kött på menyn. I mitt fall så åt en 6cm stor krabba upp samtliga mina algätande sniglar innan jag fick tag i den. De kan även ge sig på koraller, ryggradslösa djur, och även fisk (även om detta är undantag). Nu pratar jag som sagt om stora exemplar som inte hittar tillräckligt med mat. Jag hade tagit bort den om jag inte hade kunnat sätta ett ID på den. Lägg gärna upp en bild om du lyckas fånga den.

Här är lite mer info om krabbor i karen:

http://www.associatedcontent.com/article/222827/crabsyes_or_no_for_a_reef_tank.html

Här är ett aktuellt exempel på en destruktiv och dessutom liten krabba som Pevy på guiden har upplevt:

"Den lilla krabban som jag skrev om tidigare har totalt tagit över i karet. Igår tog jag honom på bar gärning när han höll på att skaka om min flitigaste och snyggaste snigel, jag gav honom dock en ny chans. I natt välte han omkull min mjukis och idag höll han på att bryta upp skalet på min eremit. Jag han dock rädda honom i sista sekund. Skulle ta kort idag för att posta upp men den vilda jakten på krabban har tyvärr förstört hela karets utseende.

Inte nog med det, när jag höll på att leta efter eremiten fick jag syn på en annan krabba. Den är mjölkvit och hårig, trevligt trevligt..

Nu känns det som om jag vill lägga ner hela skiten, trött på alla negativa överraskningar."

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=17447

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej nu när jag kom in i huset så såg jag att den var utanför, levande stenen då tänkte jag att ja hade schansen att ta kort, men batterierna var slut så jag fick nöja mig vid att titta på den hur den såg ut. Den hade röda ögon och brun kropp ca 2 cm bredd och den verkar gå ut från stennen när man släcker

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...