Gå till innehåll

Mitt nya Fragkar 116 liter (Tomas)


thomas5547

Rekommenderade inlägg

Här är en bild på karet..

Och några bilder på, hur jag fick kapa av racket, så att det passar i karet.. Gjorde det på jobbet, (som många vet så jobbar jag på en båt..) och när jag sågade och kapade, med vinkelslipen, så gick brandlarmet.. så en arbetskompis kom och frågade va f-n jag häll på med, så jag fick förklara, för en som haft guppy när han var typ 10 år.. han trodde nog inte jag var klok.. ha ha

+ en bild på mig och propellern

post-866-14468913870832_thumb.jpg

post-866-14468913870972_thumb.jpg

post-866-14468913871101_thumb.jpg

post-866-1446891387121_thumb.jpg

post-866-14468913871316_thumb.jpg

post-866-14468913871435_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte på detta med ljuset, ni som är mera kunniga innom detta området än jag..

Köpa en Giesemann Nova II,. men det är bara 150 w i den.. Med tanke på att lampan är liten och bra.. så undrar jag.. om man ska byta lampa i den, till nått mera med lite mera blått i den.. Vad ska man välja? Ren djungel..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har försökt att staga upp min träram som jag har haft under bänken., det har ju inte varit någon belastning förut..

Har räknat ut att fraggkaret kommer att väga ca 120-125 kg.

Stommen är ju av vanlig 2*2 tum.. reglar. Med vinkeljärn, i hörnen. Skall montera dit några fler.

Måtten är 45*70*60 cm.

Är lite orolig att det inte kommer hålla.. Vad tror ni?

post-866-14468913925698_thumb.jpg

post-866-14468913925812_thumb.jpg

post-866-14468913925917_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Nu, när jag har borrat hål i karet, med en dremmel.. usch vad många stift det gick åt.. Kasnke är det jag som är kass´? =)

Undrar nu.. Finns många olika versoner av detta.. Men ska gummi-packningen vara inne i karet. eller utanför? Eller ska plast ringen vara inne eller utanför?

Menar genomföringen..

Har nu planer på att köpa en lampa. Fått erbjudande av Bengan, att köpa en 150W, med antingen 20.000 kelvin eller som bengt rekomenderade.. 16.500 kelvin..

Vad ska man nu välja?

=/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kanske kylde för dåligt när du dremlade?

ang tankgenomföringen så har jag alltid fått höra att gummipackningen ska varar inne i karet och nylonbrikar + mutter utanför. Men det finns det tydligen folk som tycker annat om. Jag kör iaf med gummibackningen i karet, tycker det verkar logiskt.

Med lampan är det nog hugget som stucket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu, när jag har borrat hål i karet, med en dremmel.. usch vad många stift det gick åt.. Kasnke är det jag som är kass´? =)

Undrar nu.. Finns många olika versoner av detta.. Men ska gummi-packningen vara inne i karet. eller utanför? Eller ska plast ringen vara inne eller utanför?

Menar genomföringen..

Har nu planer på att köpa en lampa. Fått erbjudande av Bengan, att köpa en 150W, med antingen 20.000 kelvin eller som bengt rekomenderade.. 16.500 kelvin..

Vad ska man nu välja?

=/

Det var en lång och ngt hetsig tråd om det för ett tag sedan. Rätt monterad sitter den fasta flänsen och gummipackningen på insidan och muttern med nylonbrickan på utsidan. Om man av någon anledning vill vända på genomföringen så är det nog ingen katastrof det viktigatse är att gummipackningen är vid den fasta flänsen och nylonbrickan vid muttern.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag ska ta och prova att sätta fast ett par st maxijetar i fragg-hyllan.. Men vet inte rikigt, hur jag ska få bra cirkulation, med vattnet från sumpen.. Vattnet som rinner ned i sumpen..sitter i ena hörnet.. och jag måste liksom sätta vattnet, som kommer från sumpen i samma hörn nästan.. annars får jag dra rör runnt hela karet,.. =/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...