Postat 21 mars 200718 år Vad menar du med spindelkrabba?Har du tänkt dyka upp en sådan och släppa i akvariet eller vad?Menar du en sådan här?http://www.biopix.dk/Species.asp?Language=sv&Searchtext=Lithodes%20maja&Category=ArthropodaEller har du sett en liten krabba i din levande sten och fått för dig att det är en "spindelkrabba".Det är mycket enklare om du använder latinska namn istället.
Postat 21 mars 200718 år Författare japp en sån.. ja fick en sån är idag när ja va i fiskbutiken idag.. har inte vågat släppa ner den än..
Postat 21 mars 200718 år När du skriver fiskbutiken, menar du då fiskcharken på tex Konsum. För sådana krabbor hittar du inte i en zoobutik.Och om det nu är en sådan kallvattens matkrabba du menar så skulle jag svara:, du ska inte släppa den i akvariet eftersom att den inte klarar så hög temperatur och inte är anpassad för ett liv på revet. Samt att den antagligen är alldeles för stor och bara ställer till en massa oreda.Koka den och ät istället.
Postat 21 mars 200718 år Det tar ju sin tid att kyla ner karet också. Jag tror inte den är glad i temperaturer över tio grader ungefär.
Postat 21 mars 200718 år Författare ok. då får han bli lite varm i grytan istället.. ca 100 grader.. hehe
Postat 21 mars 200718 år Författare den är ca 10-12cm från ben till ben. så den är inte sååå jätte liten
Postat 21 mars 200718 år de är till för marinakvarium, inget du ska äta..såg dem i helgen på Fiske och fiskar, 45kr/st.påminner om denna:http://marinedepotlive.stores.yahoo.net/arrow--decorator--crab---stenorhynchus-species-inverts--crabs.html~Henrik
Postat 21 mars 200718 år Författare det är en sån fick den av dom. vet i fan om man ska våga lägga i den
Postat 21 mars 200718 år Skit vilken cooool snubbe, kammo och allt. Kan ju bli en riktig diktator i karet.
Postat 21 mars 200718 år beror på vad du har i akvariet nu, om det är under uppstart och inget annat är i så kan du ha i den tills du bestämmt dig senare. De är stora och ej snabba, så lätt att fånga in senare.~Henrik
Postat 21 mars 200718 år DO IT!!Den är ju så pass stor att den får svårt att gömma sig och de blir nog inga större problem att fånga in om den blir psykopat.
Postat 21 mars 200718 år Författare har ju både koraller o fisk o sniglar .. kan bli en dyr historia om har blir psyco.
Postat 21 mars 200718 år Hade de inga i något kar med andra invånare i? Vill minnas det när jag var där och såg dessa. Tjejen satte totalstopp innan jag ens hunnit öppna munnen om dem, skulle iofs säga att de inte skulle få komma ner i mitt kar.
Postat 21 mars 200718 år brrr.. smaken är verkligen olika märker jag. allt med långa ben är bannlyst i mitt kar.
Postat 22 mars 200718 år Jag skulle nog vilja kalla den där för Maskeringskrabba eller Decorator Crab.Nackdelen med den typen av krabbor är att de kan samla på sig lite vad som helst. Allt från koraller till svampar och alger, vilket kanske inte alltid är så kul när man omsorsfullt placerat korallen där man ville ha den.Kolla in bling blinget på dessa.Massor av info finns på tex wetwebmedia, sök på Decorator.Jag tror att det korrekta latinska namnet är Camposcia retusa
Postat 22 mars 200718 år Författare det e en så! har lämnat bort den till en kompis nu.. har hade ett kar över som vi drog igång i kväll. får se vad man gör med den sen. tack för id:t
Postat 25 mars 200718 år har set dekorkrabbor i butiker i USA, där hade de ganska stora anemoner (ca 5-10cm diameter) på sin rygg, ibland hade de fått fast flera st. Kan bara gissa hur det ser ut när de går omkring bland koraller mm med dessa på ryggen.. som Anticimex med sin spruta på ryggen för utrota allt levande..~Henrik
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.