Gå till innehåll

Färgblind?


Slin

Rekommenderade inlägg

Tjena.

Jag är ny inom denna del av akvaristiken. Vad ajg ahr läst så ska man mäta alla möjliga värden så att det är helt perfekt. Tyvärr så är alla mät-satser baserade på en färgskala, och då kommer mitt problem. Jag är lite färgblind. Jag kan tex inte riktigt skilja på vissa nyanser av grönt/brunt/rött eller lila/blå/turkos. Så hur ska ajg göra då? Jag är alldeles för envis att göra allt själv för att konstant gå och fråga grannen eller nån annan i närheten. Men jag kanske blir tvungen att göra det trots allt?

Vad jag har sett så kostar digital utrustning mycket mer än vad ajg tjänar på ett år känns det som.

Jag är tacksam för alla funderingar, tankar och tips kring detta.

mvh

/Nils

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

som sagt finns digital utrustning för mäta det mesta, men kostar mer än 'vanliga' tester.

beror lite på vad för inriktning du kommer ha i akvariet och vilken teknik mm. men testning hör mest till under uppstarten enligt mig, mäter annars när man tror ngt är fel eller för rutinkontroll.

men man kan ju ta hjälp av andra för se färgskillnaden. har sett folk som tar med vatten till butik som testar det åt en och man får allt nerskrivit på ett papper.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Färgskalorna har oftast också en gradering i färgmättnad så det går ganska bra att läsa av ett värde ändå med lite träning. Undantag finns som tex testet för Calcium där det är fråga om direkt färgförändring från en färg till en annan och då måste man ha hjälp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Färgblidnhet har ingen inverkan på hur du ser färgerna, eftersom som de ligger mot en vit bakgrund. Alltså hos skalan sen lägger du ju inte ditt mätvärde över den utan vid sidan om på vit bakgrund. Det borde gå utan problem, eftersom jag själv är färgblind. Både jag och min medlaborant (som inte är färgblind) uppskattar samma mätvärde med hjälp av skalan och vattenprovet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena.

Skönt att veta att man med lite envishet kanske kan lyckas tyda alla dom olika färgskalorna. Om allt är hopplöst får jag väl slänga upp en bild här :D

Malta - Skönt att man inte är ensam! Då finns det helt klart hopp. (=

Tack för alla tips och funderingar!

/Nils

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...