Gå till innehåll

PANIK, Snabbt svar.


Rekommenderade inlägg

snabbt svar: gör inget. fixa skummaren så den inte skummar över sen tar du en kopp kaffe...

skiten i skummarkoppen kommer ju från akvariet, så det är knappast farligt att skiten åker tillbaka en vända...

edit: Petter var lite snabbare.. ;) Vattenbyte tycker dock jag är lite överkurs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska ja bara ta ur skummasrkoppen och göra rent den då?

fylls alltså koppen med vatten när det är för mycket skit där i? fast ja tycker inte de va så mycket skit.

allt började typ när ja satte en pump bak i sumpdelen, kan det ha nåt med saken att göra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tömm skummarkoppen, kan funnit massa skit inna det svämmade över.

sedsan kolla inställningar och varför den skummar över innan du startar igen.

~Henrik

hur ska ja kunna kolla hur den skummade över och vad för inställningar det ska va? jag har ju ingen aning om hur det ska se ut typ

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja rengör skummarkoppen, ska ej fyllas med vatten för det är mkt skit. troligtvis ngt annat. tex.

- nya pumpen kanske höjde vattennivån där sumpen står (om den nu står i sumpen) voch därmed höjdes nivån i skummaren och det skummar över?

- igensatt slang till luft för skummaren?

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

precis, en av enledningarna jag aldrig skulle vilja ha en skummaren utanför sumpen (eller akvariet). Murphys law...

~Henrik

Medans du tar din kopp med kaffe och slappar så ska du tacka dig själv för att du inte köpte en påhängsskummare eller en extern skummare. För då hade du suttit i samtal med försäkringbolaget misstänker jag nu.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Medans du tar din kopp med kaffe och slappar så ska du tacka dig själv för att du inte köpte en påhängsskummare eller en extern skummare. För då hade du suttit i samtal med försäkringbolaget misstänker jag nu.

been there, done nästan that... Jag var som tur var hemma när min påhängsskummare fick frispel och började pumpa ur vatten... aldrig mer extern skummare. Och se hur det gick för Peter/Clownen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu har ja gjort rent skummarkoppen, plockat bort pumpen från sumpdelen igen, satte på skummaren igen och med en gång såg det ut som ett vulkanutbrott i koppen typ, tstade då att lyfta upp hela skummaren lite och då slutade de, men så fort jag lyfte ner skummaren igen så fylldes typ hela skummaren med vatten och vulkanutbrottet fortsatte.

tråkigt att man måste jobba om 10min

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu verkar det ha lugnat ner sig lite när ja strypte luftslangen massor, spelar det nån roll hur mycke/lite luft det kommer in? förstår fortfarande inte varför det blev så här,, har ju aldrig varit så förr.

men nu måste jag åka o jobba, men skriv gärna mer tips och funderingar om ni har några. svarar i så fall runt 12 i natt eller nåt sånt.

tack så mycket för era svar så länge

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå Andreas. Som jag förstått det så började det skumma över när du satte igång pumpen bak i sumpdelen? Isf är min gissning att du iom igångsättandet av pumpen där bak höjt nivån i karet och därmed också nivån i den delen där skummaren står vilket resulterar i att skummaren står för djupt och att den då har skummat över när skumpelaren kommit högt upp i stigarröret.

Du får nog tömma ur några liter vatten ur karet, gissar på 5-10 liter. Det är ungefär vad som ryms i mittfacket i bakdelen.

Hoppas detta löser dina problem.

Mvh /Jimmy.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ganska vanligt att en skummare floodar, ställ bara ned luft mängden eller sänk eller stryp vattenflödet. Sen brukar jag tömma koppen en eller två gånger för att sen återgå till dom normala inställningarna. Vad är det för skummare föresten?

Det brukar kunna bli så för mig då skummaren har vart avstängd en stund. Eller när man har matat med artemia. Jag har även märkt att om man leder tillbaka ny skummat vatten till skummaren kan man få samma effekt.

När du stängde av din skummare för att sätta in pumpen bak i sumpen så kan du ha fått vatten i venturin, som i sintur löste upp salt som satt där. Och därför gan ett högre luft flöde efteråt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej,, laggeman, det är nog som du säger tror jag. ska tömma ur lite vatten i mogron, är bara hemma från jobbet en svägng för att kolla så allt stod rätt till,, nu verkar det funka och det skummar ingenting, ska kanske ge den lite mer luft.

klubbsson, det är en aqua medic skummare, original tror ja.

ska tömma koppen en gång till och tömma ur lite vatten, sen ska det nog funka igen :)

blir bara så otroligt nojig när nåt sånt här händer och man inte vet vad man ska göra, vill ju inte förstöra nåt.

tackar för hjälpen alla :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Medans du tar din kopp med kaffe och slappar så ska du tacka dig själv för att du inte köpte en påhängsskummare eller en extern skummare. För då hade du suttit i samtal med försäkringbolaget misstänker jag nu.

Tack för att du hela tiden bygger på min osäkerhet och sömnbrist. :x Har du inte själv en extern skummare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för att du hela tiden bygger på min osäkerhet och sömnbrist. :x Har du inte själv en extern skummare?

Kan du inte bara ställa din skummare i nån hink/bytta/akvarium, och dra en slang tillbaks till sumpen ifrån hinken, så om det skulle svämma över rinner det bara tillbaks till sumpen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för att du hela tiden bygger på min osäkerhet och sömnbrist. :x Har du inte själv en extern skummare?

ha ha ha, jag förstog att du skulle reagera. Nu får man kolla över axeln på nästa träff så det inte kommer en tjyvsmäll.

Jo jag har faktiskt själv en extern skummare, men jag har den stående i sumpen så jag sover gott.

Jag röstar för att du gör ett tomt akvarium/behållare som du ställer skummaren i. Från detta gör du en rördragning tillbaka till sumpen.

Du behöver inte ha något vatten i behållaren utan denna fylls bara om olyckan skulle vara framme. Du behöver ju inte ens använda PVC rör då det inte normalt ska rinna vatten igenom. Kör med en fulgenomföring och vanlig slang. Två hundra kronor senare så sover du som ett barn igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej, nu har ja sett att den bakre kammen har ramlat ner, har det med saken att göra? men så har det inte alltid varit utan det hände igår när jag lyfte upp skummaren, sen tror ja inte de spelar nån roll just nu hur jag har justerat kammarna för jag har ju ingen pump bak i sumpdelen ändå så det rinner ju inget vatten genom kammen, vattnet står liksom bara still.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

been there, done nästan that... Jag var som tur var hemma när min påhängsskummare fick frispel och började pumpa ur vatten... aldrig mer extern skummare. Och se hur det gick för Peter/Clownen...

Lite offtopic: Var de beasten som svämmade över?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...