Gå till innehåll

Alfons första 350L + sump


Alfons

Rekommenderade inlägg

Ja precis.. Ska nog fixa till frigoliten och få sumpen på plats idag faktiskt.. sen är de inhandla en powerhead så ja kan köra ner den andra pumpen i sumpen så den trycker upp vattnet.

Skummare är jag är i behov av med såklart.. vad för skummare rekomenderas till ett 350L kar med sump?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 288
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

hej.

jag ser bara fördelar med en sump.. mer vatten och lättare att hålla bra vattenvärden. snyggare att få ner allt i sumpen. lättare att komma åt...

ja tycker att deltac mc600 skulle kunna vara nått. en skummare som man kan hänga på karet om man inte skulle vilja ha en sump i framtiden. den går också att sänka ner i sumpen. och det är bättre att överskumma en underskumma har ja fått höra.

men ja tycker att du ska läsa dig fram till vilken skummare du ska ha.. men titta på en begagnad.. det är ganska bra ifall man inte skulle vara nöjd.. då har man inte köpt en ny i onödan..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, ja jag ser också bara fördelar.. kommer snart bilder på akvariumet och sumpen som jag fått dit nu. ba lite slang och en pump som saknas.

Skummare har jag tänkt köpa begagnad.. Men kan somsakt ingenting om skummare så gärna se att folk skrev lite rekomendationer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollade lite på deltec mc600 samt mc500 och såg att det va en jäkla höjd man vart tvungen att ha.. tänkte ju ha min skummare i sumpen och den är bara 20 cm hög..

Någon som har nå tips?

om jag inte är helt fel ute, så har jag för mig min mce600 klarar en höjd på 12cm, så det borde inte vara några problem för dig där. är totalhöjden på sumpen 20cm? hur hög vattennivå ska du ha?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, det låter ju lovande.

Vet inte riktigt men får ju utnyttja så mkt som möjligt.. men vill ju inte att sumpen skall svämmaöver om pumpen som trycker upp vattnet skulle stanna..

Sumpen är 100x60x20 om jag inte minns fel..

Det mesta har ju att göra med hur högt upp i karet du gör hålet för att stoppa häverten, jag har satt den ca 1cm under ytan för att den inte ska spruta vatten när pumpen är igång, men vill man kan man ju ha den precis vid ytan också, det funkar ju men kan bli lite sprut ifrån den isåfall, jag jag skulle nog ha kanske 15-16cm i sumpen, då borde du ha bra marginal tycker jag, du får räkna lite, jag är för trött för de nu :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej hehe, Ja jag funderar på att ha någon eheim pump som har lyft styrka på 2,3 meter.. det borde nog räcka tycker jag.

man borde kunna koppla på en slang där och sedan dra den upp i akvariumet. får skaffa en slang i någorlunda neutral färg så man kan ha den ner i karet.

Eller har du någon bättre ideé på hur man kan göra?

Har även en fråga om vad ni säger enligt hur jag skall lägga upp sump innehållet med avdelningar och sådant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej hehe, Ja jag funderar på att ha någon eheim pump som har lyft styrka på 2,3 meter.. det borde nog räcka tycker jag.

man borde kunna koppla på en slang där och sedan dra den upp i akvariumet. får skaffa en slang i någorlunda neutral färg så man kan ha den ner i karet.

Eller har du någon bättre ideé på hur man kan göra?

Har även en fråga om vad ni säger enligt hur jag skall lägga upp sump innehållet med avdelningar och sådant.

hur menar du med slang? ifrån pumpen? ang sumpavdelningar, anser jag att enbart bubbelfälla är nödvändig, visserligen är jag nybörjar med det med men vad jag har hört räcker det med de

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej, tänkte ju ha skummare, bubbelfälla (hur den nu fungerar) samt värmare och kanske nått annat skojj filtermaterial om man kommer på nått skojj.

ja slang från pumpen. vet inte riktigt hur jag skall göra för att få upp vattnet på ett snyggt och funktionabelt sätt i akvariumet. Du kanske har någon bra ideé? du har ju bilder på hur allt ser ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt så bygger dom flesta returen i PVC 25mm är väl det vanligaste, håller bättre och ingen risk för att den "hoppar" ur karet och pumpar ut vattnet på golvet.

Du kan använda slang anpassad för dammar finns som svart spiralslang hos dom flesta större varuhus som handahåller dammartiklar.

Det är mycket viktigt att du har ett litet hål (typ 5mm) i slangen/röret precis under vattenlinjen i karet, annars får du hävert och sumpen svämmar över vid tex strömavbrott. Alternativt att röret/slangen mynnar ut precis under ytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, tack så mycket. kommer nog att bygga returen i 25mm PVC då.. måste de va någon speciell pvc? tänkte på gifter och skit..

Tar gärna emot lite tips på hur jag skall bygga upp min sump för inte är 100 klar på hur jag ska göra där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...