Gå till innehåll

Alfons första 350L + sump


Alfons

Rekommenderade inlägg

  • Svar 288
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 4 veckor senare...

Jahopps då har man tagit värden idag.. Även ÄNTLIGEN fått hem Calcium Test samt Magnesium Test och även ämnen att höja dessa två.

PH: 8.0

KH: 2.5

Nitrit: 0

Nitrat: 50mg/L

Magnesium: 900mg/L

Calcium: 300mg/L

Magnesium höjt med ca 200ml magnesiumhöjare

Calcium höjt med 6 mått av varje påse med höjare (2 påsar) höger Calcium cirka 20mg/L

Lägger även med nå fina bilder =D

Bild1: Akvariumet i helhet framifrån

Bild2: Knappar

Bild3: snigel och mask

Börjar förövrigt bli väldigt mkt alger vilket jag skall försöka rådabot på.. Skall försöka införskaffa mig några sniglar och en Salaris till en början iallafall då min bil krånglar väldigt mkt finns det inte allt för mycket pengar över.

post-3006-14468917000258_thumb.jpg

post-3006-14468917000468_thumb.jpg

post-3006-14468917000672_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaopps jag vet att de ser lite tråkigt ut.. Ja, jag kämpar gärnet nu för att få iordning på mina värden. Skall börja göra små vattenbyten 1 gång i veckan nu istället så man får bättre ordning på värdena.

Tack =D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var de dags att ta vattentest idag igen.. har bytt 50 liter saltvatten samt fyllt upp de avdunstade.. Fått tag på percula (clownfisk) 2 st som jag får hämta imon om värdena är bra... MEN ACK NEJ.. vad säger ni om detta och fiskar i?

PH: 8.1

KH: 3.0

Nitrit: 0

Nitrat: 40mg/L

Magnesium: 940mg/L

Calcium: 260mg/L

Mvh Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var de dags att ta vattentest idag igen.. har bytt 50 liter saltvatten samt fyllt upp de avdunstade.. Fått tag på percula (clownfisk) 2 st som jag får hämta imon om värdena är bra... MEN ACK NEJ.. vad säger ni om detta och fiskar i?

PH: 8.1

KH: 3.0

Nitrit: 0

Nitrat: 40mg/L

Magnesium: 940mg/L

Calcium: 260mg/L

Mvh Robban

vad har du för salthalt för att få ttill dessa värden ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp en refraktometer med en gång och inte någon av dom billiga mätarna som ofta visar fel, visst en refraktometer kostar 550-600:- men det är det värt i längden.

Angående firren så kan dom bli rätt arga av sig och taskiga mot mindre (och större?) fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej. har ju inte dom pengarna nu så kanske får nöjja sig med en sån vanlig.. och spara till den dyrare.

Okej så ingen fisk ni rekomenderar? snackat med 3 olika handlare och alla säger att den går bra med andra iallafall =)

Men tack för info =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej. har ju inte dom pengarna nu så kanske får nöjja sig med en sån vanlig.. och spara till den dyrare.

Okej så ingen fisk ni rekomenderar? snackat med 3 olika handlare och alla säger att den går bra med andra iallafall =)

Men tack för info =)

Har du inte pengarna så spara då tills du har dem och lägg inte ut några pengar på fisk eller dyl !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är väldigt stor skillnad, mkt större än man tror, medans en hydrometer(plast, vipparm) kan visa t.ex 1.025 så kan en refraktometer som är mer precis visa att du har t.ex 1.027 vilket är i högsta laget för t.ex fiskar då ofta handlare håller ganska låg salthalt oftast mellan 1.018-1.022

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, Snackade lite med min handlare som tyckte att vipparmen funkar så noggrant som de behöver i ett saltvattensakvarium. Salthalten sjunker/höjs inte så snabbt och då hinner man få koll på vad värdena ligger på om man kollar regelbundet. Klart att en refraktometer är mer exakt men en vipparm är helt OK den med.

Vad ska man ha för salthalt i ett akvarium med 26 Grader?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det beror på om du ska ha koraller eller fiskar.. vilka fiskar du ska ha och villka koraller du ska ha.. men om du kör på 1023-1025 så blir det bra ska du se.. en vipparm kan visa fel och om du täker ha 1025 i salt och vipparmen visar det så kanske du igentligen har 1028.. och det är inte så bra.. kör en BRA vipparm... och det är trots allt ett saltkar som du ska ha så det är bra att veta vad du har för salthalt......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart det är bra att veta vad salthalten är. Jag vill vara noggrann men ändå inte ha "överdrivna" saker om du förstår hur jag tänker? Man får väll försöka ha en salthalt på 1.023-1.024 och hålla det där så ska det nog inte vara några problem. Fiskar och koraller vet jag inte ännu. lite funderingar har man ju allt men har ju inte inhandlat något ännu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle nästan vilja påstå att en flytboj oftast visar mer rätt än en vipparm, åtmintone om temperaturen är rätt.

Ett ganska bra sätt att kontrollera mätaren på är att blanda en testlösning av ditt salt.

På dom flesta salter står det angivet hur många gram man ska ha per liter för att få rät salthalt vid en given temperatur. Dom flesta salter har mellan 37-40 g/liter, beroende på märke.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...