Gå till innehåll

Alfons första 350L + sump


Alfons

Rekommenderade inlägg

Har kört ner bakteriekultur första veckorna. nu tillsätter jag vad som behövs och gör ett vattenbyte på 20% en gång i månaden. Försökt höja KH med natriumbikarbonat sedan förra veckan men sjunker bara, vet ej vad jag ska göra åt det. Förslag någon?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 288
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Har ej mätt det då jag ej har tester att kunna utföra det, Köpte en "begagnad" låda från handlaren men va ett ämne som gjorde att jag ej kunde utföra testet. Känns som att jag måste köpa någon låda med alla tester som behövs så man inte sitter som nu utan tester.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga som har med Roberts problem att göra. Om det är brist på Mg som är problemet bör han vänta med att buffra kH. Och först höja Mg och vänta typ ett dygn så att karbonaterna kan "blandas" (Mg2+ + CO32-)<<upphöjning gick inte att göra så det ser konstigt ut<<

Eller har karbonaterna fällts ut?

Det jag försöker säga är att om du höjer Mg så kanske kH följer med. Jag vill inte säga -"så kommer det att bli", därför frågar jag andra lärda själar samtidigt, så du inte fixar ditt Mg och buffrar kH och allt skenar iväg för dig.

Jag vill bara säga att jag brukar ha en förmåga att tänka för mycket ibland och det gör mig själv förvirrad, ha överseende :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Av vad jag förstått så är det också så. Om man har lågt Mg och sedan buffrar ca och kh och det inte händer något, och sedan får upp mg i rätt nivå så kommer ca och kh skjuta i luften och det blir en väldigt höjning, rätta mig om jag har fel?! det är min teori som kan va helt sned?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lugnt snylta på, man lär sig alltid av nått som skrivs =D

Då vet jag lite hur det funkar. Får införskaffa tester så jag vet hur det står till. Har kollat i saltvattens kemi för dummies och vet vad värdena på allt ska vara för jag antar att det som är skrivet i den stämmer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

haha precis, och vad jag hört så har ingen annan haft några problem med det "bladet" men då är det troligast att jag måste höja Mg för att få upp Kh? Och imed att kh är lågt och inte höjs så är antagligen Ca för lågt med eftersom dom 2 hänger på Mg? nu blev de mycket =D haha

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte det kanske var dags att lägga upp en ny helhetsbild. Har väll inte hänt så jätte mycket men alltid nått.. Kh har höjts till 4.5 och det är ju alltid nått.. har stoppat i lite mer bikarbonat idag så får se imorgon hur värdena ser ut.

post-3006-14468916832383_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...