Gå till innehåll

Sjöhästar.


Tenkare

Rekommenderade inlägg

Har kommit över ett clownhotell och så kom genast funderingarna på sjöhästar.

Går det att hålla dom i ett så pass litet kar?

Och så vill jag gärna ha lite nyttiga länkar om sjöhästar och personliga erfarenheter.

Och är det krångligt att inhandla, man ska visst ha tillstånd osv?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inne på att skaffa nu oxå. Jag är nybörjare men kan dela med mig av lite länkar som jag tycker är bra iaf. Jag har ett clownhotell idag som jag tänkt ha till just hästarna.

http://www.seahorse.org är överlägset bäst av dom jag läst.

http://www.seahorse.com/ har jag inte tittat på så mkt men det finns en del bra där med som jag sett.

Tillstånd behöver du som privatperson inte bry dig om, om du köper från en handlare i Sverige. Då är det dom som står för "cites-tillstånd" (heter det så?)

Som jag förstått det så är Reidi och Kuda (Cuda?) de vanligaste sorterna som går att få tag på i Sverige. Det går att beställa massa andra sorter från tex England osv men då kostar dom betydligt mkt mer. Upp till 800 dollar är det värsta jag sett.

Söker du på sjöhästar här på forumet får du upp massa bra trådar att läsa med info om hur man håller hästar. Angående storleken så anser vissa att det är på tok för litet medan andra säger att det funkar. Jag tänkte pröva iaf :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag förstått det så är det minimum med 60 liter på ett par enligt seahorse.org. Men sidan var lite svårtydlig då det stod:

H.reidi 1 pair/8 gallons (30 liters); min size 15 gallons (60 liters)

H.kuda 1 pair/8 gallons (30 liters); min size 15 gallons (60 liters)

Så vad ska man gå efter egentligen?

Jag vet att åtminstone Triton i Stockholm/Täby säljer hästar. Fick höra att någon annan had hästar i Stockholmstrakten oxå men minns inte vilken butik det var. Akvarieleasing kanske?

Bromma Zoomarknad brukar ha lite då och då vet jag. Så det finns att få tag på i Sverige.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Seahorse.org har som lägsta rekommenderade storlek 110 liter för ett par H.Reidi. I ett clownhotell är det dessutom svårt att hålle temperaturen unde 25 grader vilket är absolut max temperatur för ett par H.reidi. Temperaturen bör vara ca 23 grader.

Om du gör en förfrågan på forumet http://www.seahorse.org/forum/ kommer du att få hjälp av personer som vet hur sjöhästar skall skötas. Det är den absolut bästa källan för info om sjöhästar.

JAg tycker inte heller att man skall ge råd om man inte har någon som helst erfarenhet själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Seahorse.org har som lägsta rekommenderade storlek 110 liter för ett par H.Reidi. I ett clownhotell är det dessutom svårt att hålle temperaturen unde 25 grader vilket är absolut max temperatur för ett par H.reidi. Temperaturen bör vara ca 23 grader.

Om du gör en förfrågan på forumet http://www.seahorse.org/forum/ kommer du att få hjälp av personer som vet hur sjöhästar skall skötas. Det är den absolut bästa källan för info om sjöhästar.

JAg tycker inte heller att man skall ge råd om man inte har någon som helst erfarenhet själv.

http://www.seahorse.org/library/articles/SeahorseFactsAndInfo.pdf

"Tropical, 71-78 degrees F (22-26 degrees C)"

H.kuda 1 pair/8 gallons (30 liters); min size 15 gallons (60 liters)

H.barbouri 1 pair/8 gallons (30 liters); min size 15 gallons (60 liters)

H.erectus 1 pair/8 gallons (30 liters); min size 15 gallons (60 liters)

H.reidi 1 pair/8 gallons (30 liters); min size 15 gallons (60 liters)

"Use this table as a guide. While we list a recommended volume per pair of

seahorses, this volume per pair is not the same as the minimum recommended

tank size. For example, for H.erectus, allow the first pair 15 gallons,

then 8 gallons per pair after that."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.seahorse.org/library/articles/SeahorseFactsAndInfo.pdf

"Tropical, 71-78 degrees F (22-26 degrees C)"

H.kuda 1 pair/8 gallons (30 liters); min size 15 gallons (60 liters)

H.barbouri 1 pair/8 gallons (30 liters); min size 15 gallons (60 liters)

H.erectus 1 pair/8 gallons (30 liters); min size 15 gallons (60 liters)

H.reidi 1 pair/8 gallons (30 liters); min size 15 gallons (60 liters)

"Use this table as a guide. While we list a recommended volume per pair of

seahorses, this volume per pair is not the same as the minimum recommended

tank size. For example, for H.erectus, allow the first pair 15 gallons,

then 8 gallons per pair after that."

som jag har sagt till dig (Ellizen) flera gånger tidigare är den informationen på hemsidan inte uppdaterad och inte längre aktuell. Vi arbetar för fullt med att uppdatera och det nya biblioteket kommer så småningom att läggas ut på hemsidan. För att få korrekt information logga in på seahorse.org´s forum och gör en förfrågan där.

På seahorse.orgs forum finns det mycket kunniga människor på forumet som gärna svarar på alla frågor. Människor som har haft sjöhästar i över 30 års tid, veterinärer, biologer mm. Bättre källa för kunskap om sjöhästar finns inte. Lyssna på deras råd, inte rådet från en person som aldrig har haft någon sjöhäst och som inte vet alls vad hon talar om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

som jag har sagt till dig (Ellizen) flera gånger tidigare är den informationen på hemsidan inte uppdaterad och inte längre aktuell. Vi arbetar för fullt med att uppdatera och det nya biblioteket kommer så småningom att läggas ut på hemsidan. För att få korrekt information logga in på seahorse.org´s forum och gör en förfrågan där.

På seahorse.orgs forum finns det mycket kunniga människor på forumet som gärna svarar på alla frågor. Människor som har haft sjöhästar i över 30 års tid, veterinärer, biologer mm. Bättre källa för kunskap om sjöhästar finns inte. Lyssna på deras råd, inte rådet från en person som aldrig har haft någon sjöhäst och som inte vet alls vad hon talar om.

Irene: Jag måste ha missat att du sagt det till mig flera gånger. Läste igenom de mail vi skrivit till varandra och där stod det ingenting om det där eller i trådar där vi båda har skrivit. Eftersom du rekommenderade mig den sidan så antog jag att det som stod där var något att lita på.

Jag pratade med han du rekommenderade på Triton och han sa att det skulle funka i det akvarium jag har (clownhotell) så därför antog jag att det skulle fungera. Det är även ett par här på forumet som själva har hästar i ett sådant kar. Därför har jag dragit slutsatsen att det skulle fungera. Det är inte min mening att på något sätt starta en diskussion för jag antar att åsikterna om ämnet är lika många som det finns personer som håller på med saltvatten.

Den informationen jag har skrivit här i tråden har jag tagit från mailet jag fick från dig, ägarna av Korallfisken här i Linköping, Mannen på Triton, från seahorse.org samt från personer som själva har sjöhästar i ett likadant kar som jag har. Jag har alltså inte gett några personliga råd. Jag skrev dessutom att jag är total nybörjare så att läsarna av denna tråd skulle vara införstådda med det.

Forumet på seahorse.org ska jag definitivt använda mig av. Tack för tipset! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...