Gå till innehåll

ni riktiga fotofreaks vad tycker ni om nikon d90?


svedalaciklid

Rekommenderade inlägg

har gått ett tag o spanat på en nikon d90 ser att affärerna säljer dem med olika objektiv vilket passar bäst för att fota i karet och vilket e bäst som allround och vilken blixt e bra till billig peng?

mediamarkt säljer denna för 7990 med ett objektiv som är 18-55 vr

och netonnet för 9690kr Nikon D90 + AF-S DX 18-105/3,5-5,6G ED VR

blixtar jag hittat nikon sb600 för 2290 och sb900 för 3790

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äger själv en D90 med 18-55 utan VR, kommer inte ihåg bländartalen. köpte till "Nikon kittet" med väska, 4 gig minneskort, och 55-200 VR objektiv, totalt gick det för runt 15000:- har jag för mig. Köptes i oktober -09.

I dagsläget så hade jag skippat att köpa "kittet" och lagt pengarna på ett annat objektiv, och även kanske bara köpt huset med ett bättre objektiv än 18-55. (främst då bländar möjligheterna).

Nu är jag ingen kamera guru, men jag hade kollat på ett objektiv med större bländar möjligheter,ex 1.5-7.8 än 3.5-5,6 då du kan ta in mer ljus i objektivet vilket jag saknar ganska ofta.

Det man skall kolla efter är även MINSTA fokus avstånd som tex med 55-200 VR kittobjektivet har jag för mig är 45 cm, vilket blir väldigt lång ifrån.

Kolla givetvis runt på fotoforum också.

Slutligen, visst jag är nöjd med det jag köpte, men det finns ju bättre....

Köpet ett stativ, och fjärrkontrollen oxå, fjärren kostar runt 70-200:- beroende om från Ebay eller var.

Även fast det finns tidutlösare så är fjärren riktigt bra, trycker man på foto knappen så rör sig kameran lite grand hur man än gör känns det som.

Denna bild är tagen med

18-55 Objektivet.

Bländare F/5.6

Exponeringstid 1/125 sek

ISO 400

Brännvidd/Zoom 55

Från ett avstånd på ungefär 30 cm

60201010818AMc4e2.jpg

En annan jämförelse.

Taget med 55-200VR Med 55 respektive 200 brännvidd från samma plats givetvis.

32201012308AM49f8.jpg

29201012108AM5b21.jpg

Nu är det mitt i natten så jag hoppas att det inte blev för mycket drabbel av inlägget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lånar tråden och frågar varför alla har Nikon och inte Canon (jag menar det som en fråga, inte som om Canon vore bättre).

Tittar man på undervattensfotografering, så är det nästan uteslutande Nikon.

Varför är det så?

Tittar man på tester, specifikationer och pris, så finns det i stort sett likvärdiga kameror mellan Nikon och Canon.

Nikon D90 - Canon 550d, Nikon D300 - Canon 7D, Nikon D700 - Canon 5D. osv....

Jag tänker köpa min första systemkamera, och håller också på att titta runt efter vad jag ska ha. Jag har ännu inte kommit förbi steg 1 att välja märke...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det slutar ofta med att man köper på sig åtminstone par tre objektiv i slutändan hur man än gör.. är man korallfreak så brukar man ha ett macro objektiv i storlek 60-105 tex.. osv.. listan växer på "vill ha" objektiven i takt som man lär sig kameran bätttre o bätte. kör själv en d80

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har precis beställt ett närbildsset med såna macro filter fast en serie med olika styrka på Kaffebrus, ska bli spännande att se hur de funkar.

http://www.kaffebrus.com/narbildslinsset-i-4-delar-46.html

jag har testat just ett kit med 4 olika linser.. stativ är ett måste enligt mig, inget rörligt motiv osv.. jag upplevde det sketsvårt att få en bra bild även i 'mitten' av bilden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lånar tråden och frågar varför alla har Nikon och inte Canon (jag menar det som en fråga, inte som om Canon vore bättre).

Tittar man på undervattensfotografering, så är det nästan uteslutande Nikon.

Varför är det så?

Tittar man på tester, specifikationer och pris, så finns det i stort sett likvärdiga kameror mellan Nikon och Canon.

Nikon D90 - Canon 550d, Nikon D300 - Canon 7D, Nikon D700 - Canon 5D. osv....

Jag tänker köpa min första systemkamera, och håller också på att titta runt efter vad jag ska ha. Jag har ännu inte kommit förbi steg 1 att välja märke...

"Tittar man på undervattensfotografering, så är det nästan uteslutande Nikon.

Varför är det så?" Tittar man på undervattens fotografering så skulle jag påstå att det är uteslutande små kompaktkameror i 40m höljen ;)

Bland systemkamera användare så är det nog jämt spritt över märkerna, blir lite "Aftonbladet/Expressen" över det hela..

I min bekantskaps krets så är systemarna (med FETA undervattenshus) fördelade 2st Nikon, 2st canon och 3st Olympus.

Själv så kör jag Canon (utan hus tyvärr) och en liten plutt Olympus med 40m hus.

Jag har haft flera olika märken (canon, nikon & olympus) men canon är det JAG trivs bäst med, den känns bäst för mig helt enkelt.

Det enda tipps jag kan bidra med i denna tråden är att SKIPPA kitt objektiven, man blir bara besviken.

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har testat just ett kit med 4 olika linser.. stativ är ett måste enligt mig, inget rörligt motiv osv.. jag upplevde det sketsvårt att få en bra bild även i 'mitten' av bilden

Som sagt så för 199kr kan man inte riktigt ha så väldigt höga krav kanske, mer att betrakta som leksak, men helt ok för mig, man vill ju se vad man kan maxa ut av dom.

Sen kanske det vore bra om man hade ett bra objektiv, typ canon 50/1.8 som är skarpt, istället för den mjuka 18-55 som jag kör med.... :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som ägare till "semiproffs-kameran" Canon 5D Mark II kan jag bara instämma i vad Daniel säger. Kit-objektiven finner man i mängder till försäljning på Tradera, vilket inte är en slump. För när man kommer upp i upplösning/kvalitet genom Canons eller Nikons systemkamerahus märks verkligen skillnaden i objektivkvalitet (och förvisso också i pris :=( ).

Det är skillnad på skärpan, men oftast än mer i förmågan att återge färger tydligt och skarpt. (det är dyrt att göra glas som kan bryta olika "färgvåglängder" till en gemensam punkt..)

Men i valet mellan Nikon och Canon är det nog oftast tämligen jämt skägg, och den befintliga uppsättningen objektiv som styr..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja så har man köpt en ny kamera tyvärr var den slut men ska hämta den i veckan iallafall köpte ett macroobjektiv istället för funderingarna på macrofilter ringar och ett 8gb minneskort och ett uv filter så sitter här nu med allt utom kamerahuset hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har testat sådana och det fungerar alldeles utmärkt. Man får väldigt mycket kul för väldigt lite pengar. Jag har dock för bara några veckor sedan köpt mig ett riktigt makro objektiv, så om någon är intresserad så har jag 3 Hoya linser till salu i perfekt ny skick. Om det är olämpligt att skriva detta här så är jag säker på att någon Moderator säger till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra val av Macrot har själv 60mm riktigt nöjd med det objektivet,synd bara att det blev en D90 man betalar extra för att man kan filma om jag inte minns fel läste nån stans att den var sämre än D60 som håller ett lägre pris..Tycker du skulle väntat med blixten och först lärt dig Kameran och dess alla finesser,inställningar innan man går vidare då med blixt.Annars grattis till en Nikon och ett perfekt Macro att fånga det där lilla extra som ett objektiv annars kan missa.Ett tips är att köpa ett 70-300 då kan man stå en bit ifrån och ändå få en bra närbild.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

,synd bara att det blev en D90 man betalar extra för att man kan filma om jag inte minns fel läste nån stans att den var sämre än D60 som håller ett lägre pris..Tycker du skulle väntat med blixten och först lärt dig Kameran och dess alla finesser,inställningar innan man går vidare då med blixt.

Tycker du har helt fel då D90 är en bättre kamera + att det räcker med att köra std inställningar och hänga på blixten i autoläge så har du en helt annan blixtfotografering än med den inbyggda blixten. Tycker du gjort helt rätt med d90 + blixten och även det andra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker du har helt fel då D90 är en bättre kamera + att det räcker med att köra std inställningar och hänga på blixten i autoläge så har du en helt annan blixtfotografering än med den inbyggda blixten. Tycker du gjort helt rätt med d90 + blixten och även det andra.
Detta är bara vad jag har läst kanske är bättre kanske sämre,lite dumt formulerat av mig då jag säger att D90 är sämre då jag endast har läst detta och inte har ägt en sådan,vilken kamera mer har du då haft i Nikons D serie då du säger att denna är bättre än D60
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...