Gå till innehåll

Nockners 980 liters


DSB

Rekommenderade inlägg

Har haft glasrosor ända sedan början, har haft hyfsad kontroll på dem så det har inte varit något stort problem.

Under vintern har de försvunnit, funderar på orsaken ?

Det ända som förändrats är att jag lagt ner mitt fishonly akvarium och flyttat en P. asfur och en imperator till detta akvarium, kan det verkligen vara orsaken ?

Har även börjat med biopellets och en del koraller har ej trivts med denna förändring, men jag har svårt att tro att glasrosorna påverakts av detta.

Vad tror ni är orsaken ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har även börjat med biopellets och en del koraller har ej trivts med denna förändring, men jag har svårt att tro att glasrosorna påverakts av detta.

Inte för att jag tror att biopelletsen utrotat dina glasrosor, speciellt inte i ljuset av kejsarintroduktionen, men jag ser en alltför tydlig uppgång i antalet glasrosor sedan jag ökat näringstillförseln i mitt kar som har både biopelletsen (den slöa gen 1) och ättiktillsats. Glasrosorna verkar ha det tufft under näringssvält så visst kan deras förökningstakt bromsats ned vid introduktion av biopellets, inte minst eftersom vissa av dina mjukkoraller tydligen lidit under den nya regimen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte för att jag tror att biopelletsen utrotat dina glasrosor, speciellt inte i ljuset av kejsarintroduktionen, men jag ser en alltför tydlig uppgång i antalet glasrosor sedan jag ökat näringstillförseln i mitt kar som har både biopelletsen (den slöa gen 1) och ättiktillsats. Glasrosorna verkar ha det tufft under näringssvält så visst kan deras förökningstakt bromsats ned vid introduktion av biopellets, inte minst eftersom vissa av dina mjukkoraller tydligen lidit under den nya regimen.

Kanske bägge faktorerna spelar roll, med tonvikt på kejsarna som orsak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle också tro att det är dina Kejsare som tagit glasrosorna. Kejsare är riktiga kraftpaketet igentligen och kräver mycket mat. Bli inte förvånad om de även ger sig på koraller framöver. Det är ett väldigt mäktigt akvarium du har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle också tro att det är dina Kejsare som tagit glasrosorna. Kejsare är riktiga kraftpaketet igentligen och kräver mycket mat. Bli inte förvånad om de även ger sig på koraller framöver. Det är ett väldigt mäktigt akvarium du har.

Jo, räknar med att risken är ganska stor att de börjar knapra på korallerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar lite på anemoner, hur gör ni som har dessa med pumparna ?

2 av de luftkylda är det bara att sätta på skumpatroner, men Tunz (proppeller) pumparna funderar jag på om det går att skära till en tunn filtermatta som fästes runt "insuget". Vidare hur skyddar ni överriningen så att anemonerna inte sätter sig där ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, räknar med att risken är ganska stor att de börjar knapra på korallerna.

Vad jag kan se på dina bilder har du inga koraller som kejsarna kommer skada, åtminståne inte så länge korallerna är friska/starka.

Däremot så håller kejsarnae effektivt rent från glasrosor, får mina välja äter dom hellre glasrosor än pellets.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag kan se på dina bilder har du inga koraller som kejsarna kommer skada, åtminståne inte så länge korallerna är friska/starka.

Däremot så håller kejsarnae effektivt rent från glasrosor, får mina välja äter dom hellre glasrosor än pellets.

Ok, trodde euphyllierna var i riskzonen, men de är ju ganska "aggresiva"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Upprepar frågan:

Funderar lite på anemoner, hur gör ni som har dessa med pumparna ?

2 av de luftkylda jag har är det bara att sätta på skumpatroner, men Tunz (proppeller) pumparna funderar jag på om det går att skära till en tunn filtermatta som fästes runt "insuget". Vidare hur skyddar ni överriningen så att anemonerna inte sätter sig där ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tunze själv säljer väl ett "anemon-kit" om jag inte minns fel, en tunn filtermatta som man fäster med lite fiskelina tex?

Ok, det visste jag inte. Men då fungerar uppenbarligen ideen med en tunn filtematta runt pumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om det finns till de nyare runda pumparna, men vill minas att jag sett det på de gamla stream-modellerna iaf. Nu kan det jag sett vara ett hemmabygge också, men jag vet att jag sett det iaf. :) Det du bör ha i åtanke är att så fort som du sätter något nät eller filtermatta över pumpintaget så sänker du effekten på pumpen. Självklart tänker du, men det är inte alla som tänker på det. För att kompensera för detta kan man ta upp större hål under filtermattan i själva plasten på pumpen.

Här finns mer på ämnet:

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1041962

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om det finns till de nyare runda pumparna, men vill minas att jag sett det på de gamla stream-modellerna iaf. Nu kan det jag sett vara ett hemmabygge också, men jag vet att jag sett det iaf. :) Det du bör ha i åtanke är att så fort som du sätter något nät eller filtermatta över pumpintaget så sänker du effekten på pumpen. Självklart tänker du, men det är inte alla som tänker på det. För att kompensera för detta kan man ta upp större hål under filtermattan i själva plasten på pumpen.

Här finns mer på ämnet:

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1041962

Jag hade nog inte tänkt på att ta upp större inflöde under filtermattan :smiley9:, så bra utt du nämner detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...