Gå till innehåll

När sött blir salt


kalleT

Rekommenderade inlägg

16 aug och jag har kör igång med AL-fosfatborttagare "SeaChem PhosGuard" kör till att börja med halvadosen. Har blandad detta med en halv dos "SeaChem MatrixCarbon".

Betat trådalger igår och lite idag, fläktat bort mulm som fångas upp av algerna.

Matning består nu av lite pellets som foderautomaten ger på förmiddagen och 1-1,5 kub mysis/artemia på kvällen. Punktmatar anemonen som tittar fram igen, hoppas att det skall locka dit clownerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 170
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Söndag 21 aug och 20L vatten bytt. Sög ut så mycket skit som möjligt, sugit rent i beståndet av bryopsis (trådalgerna) då dessa fångar upp ganska mycket skit. Inbillar mig att tillväxten har avstannat lite, har dock betat för hand vid ett par tillfällen i veckan.

Mätte på det bytesvattnet som stått ett dygn, omätbart nitrat och fosfat, kh 10,7 Ca 420 och Mg 1200 vilket jag tycker är lite lågt Mg.

I karet före bytet:

Temp: 25,3grC

Salt: 1.025

pH:8,1

NO3: 2,5 ppm halverat sedan förra veckan.

PO4: 0.015 oförändrat (salifert "hög upplösning", dvs dubbel prov och reagensmängd och halvera avläst värde)

KH:6,4 bytesvattnet hade ju lite högre KH så jag är nyfiken på vad det är i karet efter bytet...orkar inte kolla nu.

Ca:420

Mg:1350

Ökar kolkällan till ynkliga 0.35 ml/dag, ingen idé att ha bråttom, nitraten har ju minskat. Doserade i lite bakterie "Prodibio Digest" andra ampullen.

Bytt fosfatmedia och aktivtkol i reaktorn, kör dos motsvarande 100l till mina 120liter verklig vattenvolym. Har även ökat flödet genom reaktorn så nu rör det lite på sig i den.

Stressar man en anemon om man matar den ofta, typ varannan dag? Vill gärna att clownerna hittar dit så jag vill mata vid/på honom så ofta som möjligt.

Flyttat min euphillia från botten framme vid glaset till bakre delen av karet högt upp, gör sig mycket bättre där och den verkar gilla läget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bryopsisalgerna börjar ge sig, jag handbetar betar ett par gånger i veckan. Nitraten är nere på 1ppm och fosfaten omättbar med saliferts test.

Minskar nu på kolkällan som jag bara har doserat 0,3-0,4 ml/dag, varit väldigt försiktig alltså.

Alger 2 Aug -11

post-4986-14468922740396_thumb.jpg

Alger på tillbakagång 29Aug -11

post-4986-1446892274018_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad/vem osakar hålet i min sarcophyton?

post-4986-14468922755491_thumb.jpg

Slanten, nu blev jag sugen på ett "kallkar" dit ser riktigt intressant ut!

Laggeman, slickar tacksamt i mig allt beröm jag kan få, kommer att få en lite lektion av min granne som är riktigt grym på fotografering. Kanske kan tomten komma med en hård klapp till mig i år?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad/vem osakar hålet i min sarcophyton?

[ATTACH=CONFIG]61991[/ATTACH]

Slanten, nu blev jag sugen på ett "kallkar" dit ser riktigt intressant ut!

Laggeman, slickar tacksamt i mig allt beröm jag kan få, kommer att få en lite lektion av min granne som är riktigt grym på fotografering. Kanske kan tomten komma med en hård klapp till mig i år?

min brukade göra så först ett hål! sedan går mer och mer av från hatten ,och vipps så har du en korall till i karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej Markus, den kommer från dig så då är det väl som det skall.

Har dock funderingar på att renodla och kör 100% stenkoraller, kanske köra igång ett mjukiskar också...hmmm. Lite ont om plats i huset för fler kar. (inte i min mening men jag bor inte ensam) Sen vill ju mina två grabbar (5 resp. 8 år) ha akvarium också. Känns som det är dax för större hus...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20liters vattenbyte genomför i går kväll, bytt fosfat och aktivtkol i reaktorn. Betat av så mycket trådalger som möjligt. Rengjort ytterfiltret som jag tillfälligt? kör för mekansik filtrering.

Anemonen har flyttat sig lite igen och slutat bränna calustrean, känns skönt, där den sitter nu är riktigt bra!

Grattis till min arbetskamrat Patrik "paddelundis" som köpt sig ett RSM130, nu vill vi se en uppstarttråd!!!

Själv är jag riktigt sugen på en mussla, solkorall och ...och ..och

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bytte 10 liter vatten igår, trådalgerna har börjat få fart igen, och verkar ha spridit sig till fler ställen. TRIST! repat och sugit bort så mycket jag hann. Kör hävert till en hink och lyckades välta den det sista jag gjorde men räddade den så bara hälften rann ut...surt! Blir en j*## massa vatten på ett parkettgolv..

Har massor funderingar...riva karet...ta bort den hemmagjorda bakgrunden...göra en ny och större internsump...ny skummare för ökad näringsexport (MCE600?)...slimeline...skippa sanden(tycker sand är snyggt)...100% SPS/LPS...zeovit?...ny sten(och låta den trådalginvaderade ligga och puttra i mörka och näringsfattiga vatten...styrda pumpar (tunze 7096 +6055*2?)...vill ha fragg kar också, vart kan jag ställa ett sådant utan att störa husfriden?(letar större villa...)...kan jag trixa in en sump i skåpet under, ballingdunkar i skåp vid sidan...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltid lika kul att åka till svärmor, kunde ta en sväng till Ted (BioTed marin i Kungsbacka). Blev två fraggar, en ljusgrön acropora och en tubastrea(som inte slagir ut ännu) och lite ny/mer fosfatremover. Dagis stängt i morgon så då kan jag vara hemma och byta lite vatten(suga ut trådalger) och limma fast fraggarna där dom kan tänkas trivas, blir byte av media i fosfatreaktorn också.

post-4986-1446892295745_thumb.jpg

post-4986-14468922957242_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 nya liter saltvatten i karet, ny fosfatmedia och aktivtkol i reaktorn. Näringsexport i form av utsugna trådalger(bryopsis).

Funderar på om det är för att jag har blåst runt med en streamerpump titt som tätt som algerna har fått ny fart, kanske fångar dom upp näringen som jag lyfter upp i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fler koraller! Var hemma hos Markus "snickarn" och snackade saltvatten, fick med mig en efterlängtad Seriopora Calendrium på en liten sten med några knappar, mina första kolonianemoner. Fick även med mig en Pocillopora demicornis(tror jag vi var överens om), den hade en lite undangömd plats i Markus rev, tyckte den förtjänade en andra chans.

Och nu lite bilder...

post-4986-14468922995641_thumb.jpg

post-4986-14468922995216_thumb.jpg

post-4986-14468922995431_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I förgår(fredag) blev det vattenbyte 20liter, beståndet av tråd alger minskades...sög endel i sanden också.

Igår lördag blandades det ballinglösningar.

Dunk 1, Kalcium (CaCl2+2H2O) 352g i 4l osmosvatten + FM Sr-barium complex 7,4ml + FM Heavy metal complex 7,4ml

Dunk 2, Karbonater (NaHCO3) 336g i 4l osmosvatten

Dunk 3, Magnesium (MgCl2+6H2O) 1200g i 4l osmosvatten + (MgSO4+7H2O) 150g i 4l osmosvatten + FM jod-fluor complex 24ml

Dunk 4, NaCl-fritt salt, 100g i 4l osmosvatten

Har för mig att jag ligger på 30ml/dygn från resp. ballningpump.

Tubastrean visade sig lite i kväll, det var påp tiden! Började bli lite orolig för den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattenprover(3/10-11)

Temp: 25,9grC

Salt: 1.025

pH:8,2

NO3:0,3 ppm

PO4: Omätbar

KH:4,7 !!!!

Ca:400 ppm

Mg:1275 ppm

Har doserat upp KH och Mg på tre dagar till 6,7 resp. 1350, även ökat Ca till 420(enligt aquacal) dock ej mätt detta. Skall jobba upp KH till 8.

Hade beslutat att flytta allt till ett 100l kar för att göra om hörnkaret, ta bort hemagjorde tjockbakgrunden och sätta in slimline istället, göra en riktig avrinnigsbox/hörn borra för sump, bygga sump...osv

MEN så dyker det upp ett kar till salu i stan med de måtten som jag nästan vill ha 100cm långt 50 högt (vill ha 60) och 70 i djup...Var en snabb sväng och kollade på det hemma hos "Alfons", och fick lite ideér om hur jag skall tackla bryopsis algerna. Blir inköp av en salaris och kanske skall sanden ut...

Läste någonstans att det kan bli problem med en salaris tillsammans med andra blennider, stämmer detta?, har redan en scooter blenny.

Hursomhelst, riktigt sugen på "Alfons" gamla kar men det är inte 100% vad jag söker, bara borrad med ett utlopp 32mm, lite för lågt och helst vill jag ha ett kar utan ram. Avrinningen skulle jag helst vilja ha bak i mitten, på detta sitter det mot ena kortsidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår, vattenbyte 30liter fräscht vatten i karet. Behöver köpa upp mig på salt och lite annat smått och gott.

Börjat planera för en "make over" av karet.

Varför?

Vill få ner teknik(skummare, fosfatreaktor och returpump(ar)) och oljud ner i skåpet, få plats med en kraftfullare skummare, ha en filterpåse för att få lite mekanisk filtrering, kunna göra vattenbyte utan att sänka nivån i karet, och störa karet.

Riva ut den egengjorda bakgrunden, inte ful men tar mycket volym. Blir en slimline.

Göra en riktig ytavrinning ner till sump, internsumpen är byggd för att dölja tekniken när det gick som sötvatten. Denna består av plexi klädd med bakgrundens polystyren, delvis lossnat från glaset och det läcker alltså in både här och där och inte bara över kammen, samt att där vattnet tidigare gick in i facket(en decimeter högt och hela fackets bredd) är täck med filtermatta med plastpåse som "propp", och detta samlar på sig hel del skit och släpper igenom rejält med vatten. Känns inte bra.

Varför inte?

Tid och pengar, stress för djuren(dör anemonen?).

Kommer inte att får inte plats med ballingdunkarna i skåpet.Ballingen kan lösas genom att ha enliters ballingflaskor som man får fylla på från större dunkar.

Oklarheter:

Hur svårt är det egentligen att silikona en avrinningsbox?

Räcker det med en sump som är 35*48cm abslolut maxmått och 30cm hög, möjligen högre, bänk invändigt 61 cm. 33L med 10 cm tillgodo? ett mottagninsfack med skummare, bubbelfälla och sedan returfack.

Klarar jag att borra karet? 2*25mm ner 1*25mm upp? Om det skiter sig, hur ser plan B ut?

Hur löser jag fukt och ventilation av skåpet.

Ganska kul ändå att ha något att fundera över...ideér och galda tillrop emottages tacksamt :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattenprover(12/10-11)

Temp: 25,2grC

Salt: 1.025

pH:7,8 (belysning precis gått på)

NO3:0,1 ppm / omätbar. Skall man börja dosera KNO3 då?

PO4: - inte givit utslag senaste gångerna så detta hoppade jag över.

KH:8,3

Ca:420 ppm

Mg:1320ppm

Plockat ner mitt 100liters från vinden, behöver nog silikonas om. Allmän beslutsångest om jag skall riva och bygga om eller inte...

post-4986-14468923098928_thumb.jpg

post-4986-14468923098579_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

9 liter vatten bytt(hade inte mer salt hemma när jag blandade), sög ut mycket trådalger, blev nästan stopp i toan när jag hällt ur hinken! Bild finns men just nu fungerar inte det hrä på forumet.

Har blandat 20 liter saltvatten ikväll med Red Sea Coral Pro salt, som min arbetskompis Paddelundis (som har startat ett rsm130 utan att lägga upp en tråd!) försett mig med.

Köpt hem lite salpeter(kaliumnitrat) från ica maxi, blir nog att jag doserar så jag får utslag på nitrattestet iaf. Noterat att acroporan har ganska ok färg ch tillväxt nu men att de flakväxande montipororna har avstannat i tillväxt, detta stämmer ganska väl med den låga nivån som jag har på nitatet.

Solkorallen verkar inte stortrivas, kan det vara nitraten? eller kanske står den för ljust?

Har just nu mycket tankar på ett nytt kar, skulle kunna tänka mig göra om detta karet (ytavrinning modell beananimal.com + sump) men vet inte óm jag har lust pga att karet är ganska repigt. Och så vill man ju ha ett större också, finns en liten öppning till ett större kar...hon verkar inte helt omöjlig...;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...