Gå till innehåll

Garions 400 liters


Garion

Rekommenderade inlägg

Jag har märkt att trådar i nybörjarforumet tenderar att få lite mindre uppmärksamhet efter ett tag och jag har sett flera råd att starta en tråd i akvarie-delen i stället, så det gör jag nu.

Jag är alltså i allra högsta grad fortfarande en nybörjare.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=36102

Beskrivning teknik

akvarium: ca 420 liter.

sump: ca 200 liter med ca 2/3 fyllt.

Skummare: AquaMedic Turboflotor 1000 multi SL.

Avrinning med BeanAnimal 3-rörs lösning.

Returpump: NewJet 6000 med ca 1,2 meter 25mm retur. -> ca 4000 l/h

Streamers: 1 st. Koralia 5 Magnum och 1 st. Tunze 6045.

Ljus: Hembyggd aluminium ramp med 4 st. T5 rör 2 vita + 2 blå.

Dessutom 12 st. Cree XP-G vita LED och 14 st. Cree XR-E Royal Blue LED.

Beskrivning levande

ca 50 kg. levande sten. Köpt från akvarieleasing och akvarielagret samt 4-5 kg. begagnat.

5-10 turbosar och någon annan sorts sniglar.

2 rödbenade eremiter.

2 st. Blåbandad Goby (Valenciennea strigata)

2 st. clowner.

1 st. Gul kirurg (Zebrasoma flavescens)

1 st. Palett kirurg (Paracanthurus hepatus)

2 st. (hane+hona) Blå djävul (Chrysiptera cyanea)

2 st. Pepparmintsräkor (Lysmata wurdemanni)

1 st. Eldräka (Lysmata debelius)

Några koraller:

Euphyllia glabrescens

Zoanthus

Sarcopython

samt något mer oidentifierat från stenen jag nyss köpte begagnat.

Framtida planer

Fler koraller av olika typer och någon fin kejsare. Exempelvis en elddvärgkejsare och kanske en picassotryckare.

En fin anemon så småningom också. Kanske.

Lite mer sten och ett refugium funderar jag på också.

Dessutom måste jag bygga klart, och utöka belysningen lite.

Jag har också precis påbörjat ett arduino projekt för att bygga en akvariedator för att styra belysning, ATO och kanske balling om jag hittar några billiga pumpar.

Några bilder:

3 helbilder från olika vinklar.

1 bild på gobiesarna och den fina djävulen.

1 bild på Sarcophyton som den såg ut de första 3 dagarna. Nu har den sett ut som på bild 2 och 3 i en vecka snart. Kommer den att fixa till sig?

Annars brottas jag för tillfället med vibrationer från returpump, små partiklar i vattnet och detrius (tror jag).

Tips mottages tacksamt.

/Garion

post-4773-14468921098105_thumb.jpg

post-4773-14468921098328_thumb.jpg

post-4773-14468921098525_thumb.jpg

post-4773-14468921098734_thumb.jpg

post-4773-14468921098941_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salthalt: 1,023 mätt med flöte och en vipparmsmätare.

Temp: 26

PH: 8,2

KH: 7,5

Ca: ca 400

Mg: ca 1300

Ammonium: < 0,05

Nitrit: < 0,01

Nitrat: < 1

Fosfat: =< 0,1

Jag har ca 200 g fosfatremover och ca 200 g aktivt kol i sumpen.

Dessutom tillsätter jag 5 ml. Coral Snow varannan dag för att se om jag kan få bort partiklarna.

Testar också Korallen-zucht Bio Mate för att försöka få lite renare.

Calcium och Magnesium tillsätter jag för hand vid behov än så länge.

Så här ser vattnet ut i närbild:

/Garion

post-4773-14468921099155_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Håkan!

Snygg nystart av tråd och karet ser najs ut!

Ser också att mina stenar mår bra nu och knapparna verkar se glada ut nu :)

Kör själv med KZ Bio-mate men kan inte säga att jag märkt någon skillnad efter 5 veckor tyvärr. :(

Fortsätt nu i samma anda så kanske vi ses snart igen. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Vad ska jag göra med min Sarcophyton?

Jag har läst på att de kan bli lite tjuriga och att de kan dra ihop sig för att "ömsa" eller vad den gör, men nu har det gått tre veckor.

Vad tror ni som har mer erfarenhet, är det något fel med mina värden, placering eller något annat?

Ska jag skära av "hatten" för att försöka få till ett nytt skott, eller hjälper inte det?

Första bilden visar hur den såg ut de första 3-4 dagarna efter introduceringen.

Den andra bilden visar hur den sett ut i 14 dagar nu. Den blir bara mörkare och mörkare.

Jag kanske bara behöver ännu mer av det där berömda tålamodet man ska ha i den här hobbyn...

/Garion

post-4773-14468921158811_thumb.jpg

post-4773-14468921159024_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Returpump: NewJet 6000 med ca 1,2 meter 25mm retur. -> ca 4000 l/h

Annars brottas jag för tillfället med vibrationer från returpump, små partiklar i vattnet och detrius (tror jag).

Tips mottages tacksamt.

Först och främst, skaffa en pump som inte vibrerar. Jag kan rekommendera Tunzes 1073.050 fast det är mindre än din nuvarande pump.

Om din nuvarande pump inte vibrerar mycket så blir det hela mycket bättre av att hänga den i en tunnväggig silikonslang som inte för över vibrationerna till rörsystemet. Pumpen får inte så på bottnen av sumpen eller sumpskåpets golv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Jag har nog äntligen fått ordning på vibrationerna.

Jag var hemma hos Scubahawk och såg att han hade slang på returen i stället för rör. Man ska ta tillvara de tillfällen man kan för att lära sig.

Jag kör nu min starka pump som är upphängd i silikonslang så den hänger fritt, till ett t-rör av PVC och sedan slang (med kran) till en SCWD. Det andra utblåset från T-röret kör jag via kran direkt till karet med slang också såklart.

Det blev helt vibrationsfritt och bra drag också.

Kanske kompletterar med en SCWD till så småningom.

Damsellen har en hona också som kompis. Jag gillar verkligen färgen de har. De såg inte så fina ut i butiken, men de var verkligen ett kap.

Snart dags att köpa några honor till.

Ingen som har några idéer om min Sacrophyton?

/Garion

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Morn Håkan.

Snyggt jobbat med vibrationslösningen! Skönt att det är tyst nu.

Angående din Sarcophyton.

Mina gör samma sak då och då och en mindre Sarcophyton som jag har var så hur lääääänge som helst. Men till slut vakna den upp och jag tror att det berodde på att mina värden höll konstant bra värde. Vet inte om dina värden flyger upp å ner. Det kan också vara vattenströmstyrkan.

Men jag tror att den kommer tillbaka när den väl anpassat sig. Ibland brukar jag till och med hjälpa den att skrapa med fingertoppen på den så allt skit försvinner.

Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hej alla erfarna.

Nu har jag lärt mig att inte lita på allt som står i böcker och på internet om denna hobby.

Damsellen som är så fin "Blå djävul" har tydligen ett passande namn.

Den beskrivdes som en bra nybörjarfisk men det kan jag inte längre hålla med om.

Den stressade ihjäl honorna och den är på alla nya fiskar som kommer in i akvariet.

Jag har nu beslutat att inte skaffa fler fiskar förrän damsellen är borta. (Han får flytta till mitt planerade refugium).

Hur bär jag mig åt för att fånga den?

Jag har försökt och försökt. Den är ju nyfiken och matsugen men han simmar ju inte direkt in i håven när jag håller ner den.

Har ni några tips?

Jag ser ju trots allt fiskar till salu, så det måste ju finnas nåt sätt att fånga dem utan att riva ner hela revet.

Tacksam för alla förslag.

/Garion

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Hej.

Som rubriken frågar.

Mina Xenia håller på att ta över.

post-4773-14468922272122_thumb.jpg

Jag provade att skära bort lite med en skalpell, men det verkar svårt att få bort allt.

Det lär väl komma tillbaka relativt snart.

Hur påverkar Xenia andra koraller? Jag får känslan av att de kan "kvävas". Det vill säga täcka för ljuset för knappar o.dyl.

/Garion

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manuell borttagning funkar bäst för min del.

Tänk på att alla bitar som blir kvar på stenen blir nya xenior, så det gäller att få bort hela bitar.

När dom är uppblåsta är det relativt lätt att få tag om "roten" eller vad man ska säga, och dra loss. Alternativt skrapa med nagel eller eller motsvarande mot foten, så att den lossnar lite. Foten är segare än resten av xenian, så får du tag om en bit av foten så är det bara att dra loss.

Har precis experimenterat lite med att blanda lika delar vatten och kalciumhydroxid och injicera dom med, det verkar funka hyfsat också, på de som sitter för svårt för att få loss.

Glöm inte att använda aktivt kol när du ska ta loss skiten också, det släpps en hel del gifter när man stressar mjukkoraller av alla de slag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bästa sättet för mej har varit när det blivit för varmt i karet. cirka 29-30 grader i ett par dar så har all min xenia försvunit. den kommer dock tillnaka efter en till två månader. Problemet bed den metoden är att skivor dragit ihop sej och tagit skada vid samma temeratur(dock inte mina ricorde). Skivorna har inte dött men tagit skada. Övriga koraller har klarat sej bar även vid 30 plus i ett par dagar. Kejsar kan ju och va en ide som kan mummsa på xenia, problemet där är ju att dom kan mummsa på det du vill ha kvar också. Som niclas säger så funkar manuel borttagning men tyvär kommer den tillbaka även där och det kan ju vara svårt att komma åt alt ta ut stenen. För oss som får xenia att trivas är det värkligen en plåga tyvär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen.

Jag tycker ändå att Xenian är ganska fin när den täcker stenarna, men det vore bra om det gick att få balans.

Man vill ju ha andra saker som också ska synas.

Skalpell, tålamod och aktivt kol, alltså.

Bifogar en video på hur det såg ut för en månad sedan. Xenian växer som maskrosor :snurrig:.

Jag har iofs flyttat runt stenarna lite sedan klippet.

/Garion

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jättesnyggt kar du har fått till! Verkligen fint. Kul att allt funkar! Jag har en annan version av xenia om du skulle vilja få nån liten bit? Den har också växt till sig en del nu. Det är den pumpande varianten jag har.

Lägg upp en bild på sumpen med nya skummaren också gärna så man kan få sig en liten titt. :D

Ha det bäst!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen.

Jag tycker ändå att Xenian är ganska fin när den täcker stenarna, men det vore bra om det gick att få balans.

Man vill ju ha andra saker som också ska synas.

Skalpell, tålamod och aktivt kol, alltså.

Bifogar en video på hur det såg ut för en månad sedan. Xenian växer som maskrosor :snurrig:.

Jag har iofs flyttat runt stenarna lite sedan klippet.

/Garion

Den röda korallen var snygg! Vad e det för sort?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar frisera min Xenia med en sax då och då när den vuxit för villt där jag inte vill ha den. Det är en av de roligaste korallerna att ha i en burk tycker jag, speciellt när de trivs och blir kraftiga.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den röda korallen var snygg! Vad e det för sort?

Det är en mörkerkorall som jag köpte på Triton för ett par månader sedan. Jag har matat den ordentligt, ställt den utanför värsta ljuset, och det verkade som om jag fick den att trivas hyffsat. Den blåste upp sig ordentligt emellanåt.

Tyvärr så var jag bortrest en vecka i somras, under den värmeböljan som var i Stockholm, så kombinationen värme, dåligt med mat och kanske något annat också gjorde tyvärr att den började må dåligt. Jag försökte så gott jag kunde, men jag fick inte ordning på den.

Den var verkligen fin.

Jag har läst lite på nätet och det är tydligen så att de kan vara mycket svårare än jag trodde.

Det är ytterligare en lärdom (som om inte detta forum också förmedlat den lärdomen) att läsa på mer och ta reda på hur man ska sköta sina djur.

Nästa gång ska det vara ännu mera som är automatiserat.

Lägg upp en bild på sumpen med nya skummaren också gärna så man kan få sig en liten titt. :D

Jag har inte någon ny skummare, men det känns som att det kanske är dags snart ;).

Du kan få se ett par bilder på sumpen ändå :).

post-4773-1446892227621_thumb.jpg

/Garion

post-4773-14468922276433_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en mörkerkorall som jag köpte på Triton för ett par månader sedan. Jag har matat den ordentligt, ställt den utanför värsta ljuset, och det verkade som om jag fick den att trivas hyffsat. Den blåste upp sig ordentligt emellanåt.

Tyvärr så var jag bortrest en vecka i somras, under den värmeböljan som var i Stockholm, så kombinationen värme, dåligt med mat och kanske något annat också gjorde tyvärr att den började må dåligt. Jag försökte så gott jag kunde, men jag fick inte ordning på den.

Den var verkligen fin.

Jag har läst lite på nätet och det är tydligen så att de kan vara mycket svårare än jag trodde.

Det är ytterligare en lärdom (som om inte detta forum också förmedlat den lärdomen) att läsa på mer och ta reda på hur man ska sköta sina djur.

Nästa gång ska det vara ännu mera som är automatiserat.

/Garion

Ok inget för nybörjare då, synd för den var riktigt snygg.

Kanske lättare att lyckas med xenia.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok inget för nybörjare då, synd för den var riktigt snygg.

Kanske lättare att lyckas med xenia.

Definitivt.

Jag tror att det är en Dendronephtya. Det mesta jag hittar på nätet är gamla varningar och detta:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?37731-Hängig-Dendronephthya-habereri

De ser dock inte riktigt likadana ut. På andra bilder finns det vissa likheter.

Om det är en sådan så tål den nog inte så varmt vatten som jag hade under värmeböljan. De ska ju vanligtvis finnas på lite djupare vatten.

Får leta efter någon annan röd korall, eller anemon. Vill gärna ha lite färger i burken.

/Garion

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag delade på den.

Efter mycket om och men kom båda igång.

Det roliga är att den ena gör precis som du beskriver. Den står lite längre ner utanför värsta strömmen.

Den andra verkar ha polyperna ute för det mesta, men jag ser ingen direkt tillväxt. Den står högre upp och i strömmen.

Innan jag möblerade om, tyckte jag mig notera att de verkade trivas bäst om strömmen växlade så de fick "gunga" lite. Jag riktade om utblåsen från min SCWD så att de skulle röra om lite. Verkade funka bra. Det är svårare nu när jag ändrat. Men jag hoppas det funkar nu också.

Växer de verkligen så långsamt? Jag tycker de varit som 5-kronor i ett par månader nu...

/Garion

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag flyttade min till en lugnare och ljusare plats, såg till en början ut att vara ett genidrag. Den sträckte ut polyperna längre än någonsin och började även sträcka ut sig, den har tidigare varit lite veckad och ihopdragen. Men i förrgår så drog den in alla polyper igen, så nu så ser den trist ut igen.:smiley5:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...