Gå till innehåll

Stenssons 250


Stensson

Rekommenderade inlägg

Tack, ser faktiskt bättre ut än på bilderna.

Men är faktisk en otroligt stor ytan man får loss genom att stapla stenen i det fria.

Tänkte jag har kvar det extra uv´t någon vecka till för att förhindra ev prick på kirurgerna.

Ser inte snyggt ut, men men..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
  • 5 månader senare...

Inte igår man skrev i denna tråden.

Nya året för mig blir med en ny scape nytt ljus, lite nya koraller samt fisk.

post-5662-14468935204485_thumb.jpg

Dani var över och tyckte till lite om karet. Sunda ideer bland annat att flytta vissa flak samt fästa dem lägre för att inte för för mycket skugga.

Så blev att försöka flytta pelare för att få det bra.

Dimma så fort man rör nåt. Tog en halv evighet att få det bra.

Pelarna är lite stora i volym så svårt att få helt så som jag vill, men blev skapligt.. skall låta det gå ett tag innan jag baltar mer.

Gjorde en fragghylla runt kammaren medans man väntade på att dimman skulle lätta. :smiley24:

post-5662-14468935204753_thumb.jpg

post-5662-14468935206529_thumb.jpg

Fick även tag i en begagnad Pacific sun ramp pandora 145w + t5 2x24

Fick beställa upphängning , men var tvungen att iaf testa hur ljuset var direkt.

post-5662-14468935206968_thumb.jpg

Plockade bort en hel del röd montipora + med nya rampen installerad nu ett par veckor.

Kan det har bidragit till att KH är mycket högre än normalt. Nästan som man inte har någon förbrukning alls längre?

post-5662-14468935206332_thumb.jpg

post-5662-14468935206724_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pratade med Saltpolaren Peter igår kväll.

Vi kom osökt in på acans.

Båda har misslyckats rätt så stort på acans. Dvs få dem ritkgit stora o köttiga.

Jag har själv tappat 6 av 7 kolonier.

Fått vändning på den sista som gått från någon mm ( skojar inte) till en cm nu

Men har andra acans som känns som de borde vara hur köttiga som helst, men så är icke fallet.

Stensson:

Matar lite

Balling dosering

T5 ljus

cirkulation över medel

Mäter ofta

osmos

Peter

Matar mycket

Red sea dosering manuellt

Kalkreaktor

Mycket bra ledljus

Hög närvaro vid karet

kranvatten

Vad felas för köttiga acans?

Har oftas inte brytt mig om placering?

Men mina pumpar går uppåtriktat.

och alla acans står på botten.

Tips någon?

Sedan givet..

http://teespring.com/aquaholicc

Någon mer saltvattenfisk hade inte skadat men men.

Och frugan som säger att jag aldrig handlar snygga kläder....

post-5662-14468935210721_thumb.jpg

Ändrat av Stensson
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag förvisso förhållandevis novis på detta hela, men har Acan hos mig som trivs och blåser upp sig. Har också forskat en del i detta, men kommit fram till att aggressiv matning mår många sorter bra av. Själv så ger jag mina fryst artemia och Fauna Marin LPS som de brukar ta med mycket god aptit. Detta får de så ofta jag kan få till 2ggr/vecka, men 3 ggr brukar de se ännu gladare ut om man hinner med. Sen provade jag att höja mitt nitrat lite med femtielftemetoden och då började tillväxten på allvar med massa nya huvuden på gång i kanterna. I övrigt kör jag osmosvatten med ca 430, mg 1350 och kh 9, men lite plus minus som det blir vid manuell dosering.

Lite märkligt dock att ni båda haft otur med dem trots så olika kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

MarinTH sluta mata dom med artemia, innehåller inte någon direkt näring och påverkar färgerna på dina acans. Kör bara FMs grow&color så blir dom fina.

Allt för låg mg påverkade mina acans, när jag fick rättsida på det så svällde dom upp rejält.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för feedback.

Helt klart så har jag inte punktmatat något på ett par månader. Men fanns en tid då man gjorde även det.

Har en burk med Ultra lps color&grow FM samt DD H2ocean Lps. Fick föra ett regelrättkrig mot alla räkor som tömmer acan på mat.

Såg sällan / aldrig den köttigheten som man ser på vissa bilder. Sällan man såg hungriga acans med tentakler som på den lånade bilden nedan

post-5662-14468935212452_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt tips är att mata på morgonen när polyperna är ute till Max, stäng av pumpar och handmata dom med FMs pellets, gärna lite ultramin D i pelletsen.

Låt dom iaf få en 30 min på sig innan du startar upp pumparna igen.

Har både krabbor o räkor, men på morgonen när det är släckt så har jag aldrig sett några gå på mina tidigare acans!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade så varmt i somras märkte ingen skillnad då.

Tog tempen nu ca 25 grader, men det har varit rätt så kallt i natt. Gissar nog att jag ligger på 26.

Men är nog ingen fara att kanske smyga upp en grad till.

Märker du någon ökad tillväxt vid temp eller är det bara en generell "välmående" grej?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Helt otroligt, ett nytt huvud på en acan. :-)

Tyvärr lite alger i karet, obra såklart och väldigt högt mg.

Behöver lite mer eremiter.

Har fått mina mangrovefrön nu.

Blir perfekt att testa nu i salt samt i lite sötvattenskar.

Skall se om jag kanske kan få till en bättre upphängning bara.

post-5662-14468935839659_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Ett tag sedan man skrev här.

Fått en attack av cyano igen. Haft otroligt höga värden av Mg och förstår det inte riktigt.

Samtidigt så såg man ett tillfället att göra några bra köp av en kille men det visade sig att man blev lurad. Affären gick inte till så som det var avtalat,vilket blev kasst för slutprodukten. 1 månads löften därefter resulterar i noll

Lärdomspengar och dumt i efterhand såklart.Tyvärr är det väl så att det är samma som att man köper hembränt så går det inte direkt polisanmäla heller när det dyker upp vatten. ( så klart en dålig liknelse)

Nåja. som sagt lärdomspengar. Och blir att blicka framåt.

För att byta ämne så doseras det nopox då nitraten är hög. Får hoppas att även cyanon ger med sig då.

För suget är sådär nu på att meka med salt.

Behövs inte mycket för att tilta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt tokigt.

Bytt 100 liter idag

Haft högt mg länge. Efter dagens mätningar har jag fortfarande högt mg.

Testet är nytt så det borde mäta rätt.

Börjar få lite stryk på koraller nu.

Det som är smått otroligt är att jag nu fått tre ny nya huvuden på en acan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Efter en hel semester utan vattenbyten,så är man igång igen.

Udda att man är något utav en periodare när det gäller salt. Får skärpa mig lite där

75 liter byttes förra veckan.

Hela sumpen samt teknik rengjordes.

Kikar lite på filtersockor + hållare borde inhandlas för att hålla sump lite renare

Någon som har pejl på  något som gör sitt jobb och inte sätts igen för fort. Vet inte riktigt vilken micron man skall kika på.

Skall vara enkla att rengöra, diskmaskin eller tvättmaskin. gissar att rengörning för hand inte riktigt räcker.

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter en hel semester utan vattenbyten,så är man igång igen.

Udda att man är något utav en periodare när det gäller salt. Får skärpa mig lite där

75 liter byttes förra veckan.

Hela sumpen samt teknik rengjordes.

Kikar lite på filtersockor + hållare borde inhandlas för att hålla sump lite renare

Någon som har pejl på  något som gör sitt jobb och inte sätts igen för fort. Vet inte riktigt vilken micron man skall kika på.

Skall vara enkla att rengöra, diskmaskin eller tvättmaskin. gissar att rengörning för hand inte riktigt räcker.

 

 

 

Jag köpte nyligen på ebay både i nylon och filt. Måste säga att de i nylon är lättast att rengöra, de i filt blir lite stelare och svåra att vända ut och in på vid rengöring.

Jag körde på den långa varianten, 200 micron.

Byter ca 1ggr/vecka.

Mvh

Mats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 6 månader senare...

Man äär lite periodare gällande saltvatten.. inte bra.

Nu börjar man sakta få ok värden.

Tom lite kalkalger, har haft så fruktansvärt lite kalkalger och en enorm dålig förbrukning på balling.

Det enda som går åt är KH

 

Såg iaf att en acan och en micromussa ser sämre ut än vanligt.

Testar nu med 1 tesked druvsocker i 1 liter vatten.

Få se om något händer.

 

 

Resized_20170401_135009.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...