Gå till innehåll

Tips om att lossa limmade PVC kopplingar


Linnex

Rekommenderade inlägg

Jag var hos rörkrökarfirma idag och handlade lite böjar etc i PVC.

Bla suckade jag dåöver att det inte gick att köpa lösa kopplingar till PVC kulventiler. Dvs bygger man om så måste man köpa ny kulventil.

Jag fick då tipset att använda varmluftspistol... och det gick kanon brasmiley17.gif. Bara värma lite på det som man har limmat och vill lossa så mjuknar allt och detbara att vrida av smiley4.gif.

Den kunskapen finns säker hos många här men den var ny för mig så jag vill i alla fall tipsa om det smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

Jag vill inte vara elak, bara snäll, att återandvända en gång limmade limplastdetaljer kan skapa fruktansvärda vattenskador.

Pratade med GPA produkter som är en av de ledande vvs-plast leverantörerna för industri ändamål just om att låssa pvc delar med värmepistol.

Citat Om man kan lossa på limmade pvcdelar(med rätt lim) så är de inte rätt limmade från början. Självklart kan man få isär sakerna det är bara frågan om rätt åverkan. Man bör inte återandvända dessa delar för för garanti lämnas ej på delar som påverkats på fel sett Slutcitat

Tangit löser upp plasten och bildar en homogen koppling när den stelnar, om detta delas på fördärvar man plasten.

Någon har skrivit i någon annan tråd att man inte kan köpa limmuffar som reservdelar till ventiler, man kan köpa hos GPA produkter i alla fall om mna har konto där eller hos en vvs affär som kan sin sak. Bara så ni vet

Hls Nelson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror precis som Stefan.

Jag har ännu inte testkört efter omlimningen. Men kopplingarna biter precis på samma sätt när jag limmar om och det är ju inte något större tryck som vi utsätter det för.

Man märker nog direkt om en koppling inte skulle vara tät. Vid 16 bar är risken klart större att kopplingarn släpper. För vår del så skulle det väl max droppa lite.

Tipset jag fick var från en lokal rörgrossist och han visste vad jag skulle ha grejorna till.

Har läst i topic att det finns flera som använt sig av biltemas PP rör.

De är inte gjorda för tryck utan enbart för tappvatten. Jag är övertygad om att min omlimmning är säkrare och hållbarareän det systemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Superlim är en helt annan uppbyggnad än tangitlim. Tangitlimmet gör så att pvc "löses" upp och man får en reaktion och plasten liksom "smälter" ihop. Snabblimmet blir bara en hinna på ytan som i sin tur kan lossa senare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

En koppling släppte för mig när jag testkörde igår så man skall nog vara lite försiktig med omlimning.

Igår såg jag att det läkte ut ca en droppe vatten i sekunden. Nu på lunch när jag inspekterade så såg jag att hela kopplingen var lös.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som vet hur många bar en 3500 liters pump ger?

Kom på att jag startade pumpen men hade glömt att öppna en ventil vilket gjorde att pumpens tryck fick kopplingen att släppa.

Skall testa hela systemet på det viset med samma pump... men är då lite nyfiken vad den ger för tryck.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...
Jag var hos rörkrökarfirma idag och handlade lite böjar etc i PVC.

Bla suckade jag dåöver att det inte gick att köpa lösa kopplingar till PVC kulventiler. Dvs bygger man om så måste man köpa ny kulventil.

Jag fick då tipset att använda varmluftspistol... och det gick kanon bra:smiley17:. Bara värma lite på det som man har limmat och vill lossa så mjuknar allt och detbara att vrida av :ler:.

Den kunskapen finns säker hos många här men den var ny för mig så jag vill i alla fall tipsa om det :glad:

Industriplast säljer lösa anslutningar. Till de blå kranarna (för vatten billigare) passar dessutom vanliga rörkoplingar. Har du från början limmat ordentligt med avfettning typ aceton så är det svårt att lossa utan att skada någon del man får värma och rulla av röret innuti krankoplingen. Skrapa bort kvarvarande lim med en vass kniv, värm lite till och tryck i ett nytt rör utan lim så att formen på krankoplingen blir rund innan ni limmar nytt:snurrig:
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste denna tråd för att se om det gick att lossa på limmade PVC rör om det var limmade med Tangit. Lossa verkar ju gå. Vad har ni för erfarenhet att återlimma nu när det gått en tid?

Nyfiken på om jag vågar limma om vissa delar!

Mina omlimningar håller fortfarande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina omlimningar håller fortfarande.
Man måste vara försiktig och verkligen avfetta röret vid återlimmning. Det misstaget har jag gjort då jag fick en mikroläcka på trycksidan av en skummare (som inte hade läckt på många år) Detta skedde när jag var utomland i 3 mån. Via min automatisk vattenpåfyllning så var det sötvatten i karet när jag kom hem. Jag har brunn där skummaren stod så ingen märkte. kostade mig 100 000 i döda djur så det gör jag inte om. Visste inte att Z. flaveskens kunde leva i sötvatten ( 1,009!)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...