Gå till innehåll

Hur 17 tänkte jag? Korkade saker vi gjort i våra akvarier...


xxxperxxx

Rekommenderade inlägg

Jo, tänkte att det kunde vara kul att lära av varandras misstag. Kanske finns nån liknande tråd, men jag hittade inget som passade in. Tanken är INTE att vi ska kritisera och fördöma varandra, utan att öppet dela med oss av korkade saker vi köpt/gjort under vår saltvattenshistoria, så om inte annat, nybörjare kan lära sig eller tänka till en extra gång. Hade nog uppskattat att ta del av erfarenheter när jag va ny (annat än böcker och handlares rekommendationer). Finns redan tråd, så får Mod. gärna skicka in denna i den.

Börjar såklart själv med några skelett ur garderoben:

1. 3 olika kejsare, 3 olika kirurger, 2 olika dvärgkejsare och ca 10 fiskar till i mitt första 150L kar. Det gick, men det fightades en hel del. Nitrat och slemalger? Jo tack.

2. Köpte en Ostracion cubicus till ovan nämnda kar. Denna fisk blir alltså ca 40cm. 150L...u do the math :smiley9:.

3. Ställde en "utanförskummare" & ett UV-filter i en ljudisolerad låda bredvid akvariet (inte samma som ovan). Pumpade alltså vatten genom dessa grejer, och sen tillbaka till akvariet. Gott så. Om det inte vore för att jag hade ALL elektronik precis under denna låda. Råkade aldrig ut för något större missöde, men att ha hela akvariets elförsörjning under saker som KAN läcka...inte så smart.

4. Köpte i början av karriären nån typ av universalfilter (Aquamedic) där luftdriven skummare, biofilter (biobollar) och nitratfilter (också biobollar) ingick, placerat i nån slags glaslåda. Den hade en maxnivå för ytan (som inte passade mitt akvarium, varför jag fick fixa nåt att ställa den på) så vatten kunde rinna in i första delen och sen vidare genom alla filter. Funkade inget vidare, samt lät som en skördetröska med luftpump till skummaren, pumpar till filterna och rinnande vatten innuti.

5. Blint litat på försäljare som sagt "nej nej, den är lätt" när jag köpt fisk jag hört ska vara svår. Research är A & O.

6. Impulsköp av alla slag. Leder sällan till nåt bra. Ja, de är oerhört lockande i butiken, och "oj va grymt det skulle vara att ha hemma". Men 95% av alla mina egna går åt skogen. Sen läser man titt som tätt på olika forum om panik vid såna inköp. Undvik.

Har säkert 100 till, men nu får nån annan ta över...

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

måste bara säga klockrent..

jo,visst har man några sådanna,

gick och köpte ett akvarium 8kantint för att uppdatera sötvattens karet. då kom vi till nästa butik och skulle köpa fiskar,

då övertala han mig till salt, att de var mycke lättare att sköta för all skit åkte till ytan,bbehöver knappt städa.. men sen upptäckte man att man behövde skummare, strömpumpar, ja ni förstår.

rekomendera även att jag kunde klippa lite i locket för att stätta in mer Watt men då började lockat smälta av värmen av lampan;)

sen även det där med överbefolkning har man ju vart på ;)

4 ocellaris

2 strigata

2 lymataräkor

1 kardinal borre

sen har man haft några som simma några veckor oxå. "doris" fisk sjö hare.som fick gå vidare

säger som ovan kolla upp info om fiskar innan köp och inte efter,

hade även en Novaculichthys taeniourus - Rockmover wrasse, som dom sa va lugn ville gärna ha eget krypin..men så är ju inte sanningen, dom flyttar och drar i all sten dom hittar stor som liten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte gjort några korkade saker med mina akvarier men jag hoppas min kompis kan berätta om sina 4 blomlådor med leka kulor som skruvades upp på vardagsrumsväggen för att bli ett hederligt droppfilter.Efter som jag inte kände personen då så får han tillkänna ge sig själv och en ledtråd är att det hände på 70 talet tror jag så han är ganska gammal i mina ögon.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte gjort några korkade saker med mina akvarier men jag hoppas min kompis kan berätta om sina 4 blomlådor med leka kulor som skruvades upp på vardagsrumsväggen för att bli ett hederligt droppfilter.Efter som jag inte kände personen då så får han tillkänna ge sig själv och en ledtråd är att det hände på 70 talet tror jag så han är ganska gammal i mina ögon.

Patrik

Känner inte din kompis någon som just haft jä-ligt blött i hallen?

var det en snigel på ögat, eller i Durso´n?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bland det klantigaste jag gjort var när jag blandat till 70L nytt saltvatten för ett byte och ställde kranarna fel i mitt system, så när jag kom ner 5min senare hade jag hällt allt det nya vattnet i avloppet :(

Får även lägga till att det är jäkligt korkat/dumt/farligt att ställa kemikalier så barn kommer åt dom.. I mitt fall så blev det "bara" en halv burk kalciumhydroxid i sumpen (hellre där än i magen..)

Fortsätta rota i karet fastän man känner att det är ström i vattnet, blev förbannad för att handen krampade och jag inte kunde använda fingrarna att ställa en fragg tillrätta.. Det var bara 230V i vattnet pga trasig pump (det ska tilläggas att jag försökte flera gånger..)

Känns som om listan kan bli lång..

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var matningsdags och fyllde ett vinglas med vatten från karet som jag blandade med fiskmat en fredagskväll.

Sen ringde telefonen och när samtalet var slut så hällde jag i fel vinglas i karet, det jag drack ur! (ca 2 dl. i175 liter)

Lite sura koraller några dagar, annars ingen skada. Kanske tur att det inte var rödvin.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var matningsdags och fyllde ett vinglas med vatten från karet som jag blandade med fiskmat en fredagskväll.

Sen ringde telefonen och när samtalet var slut så hällde jag i fel vinglas i karet, det jag drack ur! (ca 2 dl. i175 liter)

Lite sura koraller några dagar, annars ingen skada. Kanske tur att det inte var rödvin.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

Det va inte så farligt med lite vin i karet utan jag trodde inte man drack vitt vin i Umeå.

Ironi

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var matningsdags och fyllde ett vinglas med vatten från karet som jag blandade med fiskmat en fredagskväll.

Sen ringde telefonen och när samtalet var slut så hällde jag i fel vinglas i karet, det jag drack ur! (ca 2 dl. i175 liter)

Lite sura koraller några dagar, annars ingen skada. Kanske tur att det inte var rödvin.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

jag satt och bara vänta på, att du svept fisk glaset medans du va i telefon

klock ren. just när man blir störd med va man gör..slog på osmosen det ringde sen åkte jag och jobba, som tur va den tillfälligt in kopplad i badrummetBanana man

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min klassiker är det där med att fylla vatten med slang och så skall jag bara... Tre översvämningar i lagårn och en inne har jag fixat med den tekniken. Salt har den poängen att man inte brukar fylla på med slang direkt från kranen och det tar alltså bort en potentiell katastrof.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en jäkla massa:P

En va tippade ner lysrampen i karet i med näven och tog upp den la den på plats. Detta med sladden i. Inget hände men ujujuj vilken katastrof det kunde bli.

I början av min tid som akvarist. sent 80-tal. hade en burk på 150L frid och fröjd köpe några gulliga små koffertfiskar (Ostracion cubicus) . säljaren sa att dessa skulle fungera. O ja i 150L kar. Fisk som blir över 40cm Halva karet en fisk jag köpte 4st.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Korkat eller inte, i alla fall har jag noterat att golvet varit fuktigt framför akvariet några dar utan att jag riktigt förstått varför, visst spiller jag ibland men borde det inte torka nån gång? Idag var pölen större och när jag hörde en droppe falla så blev jag ju misstänksam. Såg ut att komma vid nedre kanten, j-r. läcker burken? Vidare undersökning kunde inte bekräfta det, däremot så såg jag att det var en saltsträng ner över rutan. Så småningom trillade poletten ner, jag hade hängt en strumpa med fosfatremover i burken och vikt den över kanten och säkrat med en algmagnet. Den fungerade tydligen som en utmärkt veke och droppade vatten på utsidan. Inte så hightech direkt det problemet men gick åt mycket undrande ändå innan jag fattade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...