Gå till innehåll

för lågt calcium


nemo

Rekommenderade inlägg

Hur tillsätter du ditt kalk?, genom kalkvatten eller häller direkt i karet?

Vilket KH har du? ligger du på ett högt KH så kan det vara svårt att höja calciumet.

Marinakvariets handbok är klart läsvärd på detta område:

http://www.marinakvariet.com/index.php?option=com_wrapper&Itemid=54

Tore Kjellbergs artikel om olika metoder är läsvärd lika så.

https://www.saltvattensguiden.se/index.php?option=com_content&task=view&id=173&Itemid=80

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur tillsätter du ditt kalk?, genom kalkvatten eller häller direkt i karet?

Vilket KH har du? ligger du på ett högt KH så kan det vara svårt att höja calciumet.

Marinakvariets handbok är klart läsvärd på detta område:

http://www.marinakvariet.com/index.php?option=com_wrapper&Itemid=54

Tore Kjellbergs artikel om olika metoder är läsvärd lika så.

https://www.saltvattensguiden.se/index.php?option=com_content&task=view&id=173&Itemid=80

kh=8

Blandar pulvret i vattnet enl rekomendationer, ca 1 dygn senare när "bottensatsen" lagt sig droppas det rena vattnet i karet.

allt enl vad som står på paketen

kollar in dina länkar för att se om jag blir klokare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder Tropic Marins Bio-Calsium. Funkar väldigt bra då jag har ett stabilt CA värde på runt 430.

Använder detta med, men gjorde ett litet misstag häromdagen och istället för å lägga i var tredje dag blev det två dagar irad.Vilket resulterat i skyhögt calcium, knappt att testet blir blått.

Men kan endå rekommendera det, då det e ganska drygt o enkelt att använda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

SmallTown - Hur mycket doserar du av respektive 1, 2 och 3 var tredje dag?

Jag gör det oxå var 3:e, men nu har jag fått ett högt KH istället och vart rekomenderad att ej använda 3:an på ett tag då det är den som påverkar KH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du tillsätter kalciumklorid så får du direkt upp Kalciumhalten till lämplig nivå... sen kan du fortsätta med kalciumhydroxid och vattenbyten som vanligt.

Märker du kalciumhalten sjunker igen trots kalciumhydroxid och vattenbyten så får du fundera på alternativa sätt att tillsätta kalcium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

SmallTown - Hur mycket doserar du av respektive 1, 2 och 3 var tredje dag?

Jag gör det oxå var 3:e, men nu har jag fått ett högt KH istället och vart rekomenderad att ej använda 3:an på ett tag då det är den som påverkar KH.

Jag kör med pulver varianten och justerar KH med tripple buffer och kh buffer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag kanske helt ute och cyklar, men jag trodde korallsand var gamla döda koraller som är krossade, och dessa koraller är väl uppbyggda av kalk?

EDIT: Känner att jag kom lite snett i tråden... blir så ibland när man snabblänkar till sista inlägget och glömmer läsa de innan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalk eller calciumkarbonat finns i två olika kristallstrukturer, kalcit och aragonit. De flesta koraller bygger med aragonitformen som är den mesta delen av korallkross. Om korallsand ligger blöt några tusen år har kalken omvandlats till kalcit. Aragoniten löser upp sig i vatten vid ett par tiondels högre pH.

Därför är det bättre att ha aragonitsand eftersom det skyddar litet bättre mot plötsligt pH-fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Jag använder också Tropic Marin Calcium som jag strör direkt i vattnet...fungerar bra men KH sticker iväg över12, om jag inte har ett balanserat Mg runt 1300ppm. Alltså jag tillsätter både Tropic -Marin Calsium och Magnesium för att alla värden ska bli bra.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

en fråga bara, ska man inte blanda upp pulvret i vatten ??

funderar på att testa detta medel nämligen, men vet inte om jag ska köpa flytande form eller pulver

Hej,

Jag använder också Tropic Marin Calcium som jag strör direkt i vattnet...fungerar bra men KH sticker iväg över12, om jag inte har ett balanserat Mg runt 1300ppm. Alltså jag tillsätter både Tropic -Marin Calsium och Magnesium för att alla värden ska bli bra.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en fråga bara, ska man inte blanda upp pulvret i vatten ??

funderar på att testa detta medel nämligen, men vet inte om jag ska köpa flytande form eller pulver

Man behöver inte blanda upp det med vatten, men det gör man som man själv vill. Själv slänger jag det direkt i sumpen.

Hej,

Jag använder också Tropic Marin Calcium som jag strör direkt i vattnet...fungerar bra men KH sticker iväg över12, om jag inte har ett balanserat Mg runt 1300ppm. Alltså jag tillsätter både Tropic -Marin Calsium och Magnesium för att alla värden ska bli bra.

/ Hälsningar Pär

Tillsätter du inget annat, använder nämligen oxå Tropic Marin bio-Calcium och får tillsätta KH buffer för o komma upp i 9.

/Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillsätter du inget annat, använder nämligen oxå Tropic Marin bio-Calcium och får tillsätta KH buffer för o komma upp i 9.

/Fredrik

Konstigt, för när jag kör med Tropic Marin bio-Calcium så sticker mitt KH upp väldigt lätt mot 12-13. Innan jag använde detta så hade jag ett KH på ca. 7 och PH var lågt, runt 7,9-8. Frågade på Korallrevet vad som gjorde att mitt KH stack i höjden, och dom påstod att det var C-tillsatsen (utav A, B, C). Hur mycket tillsätter du av den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Konstigt, för när jag kör med Tropic Marin bio-Calcium så sticker mitt KH upp väldigt lätt mot 12-13. Innan jag använde detta så hade jag ett KH på ca. 7 och PH var lågt, runt 7,9-8. Frågade på Korallrevet vad som gjorde att mitt KH stack i höjden, och dom påstod att det var C-tillsatsen (utav A, B, C). Hur mycket tillsätter du av den?

Kör med detta http://www.tropic-marin.com/web/english/produkte/biocalcium.htm tror nog inte vi pratar om samma bio-calcium.

/Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också köpt en 5kg burk av Tropic Marin Bio-Calcium, och måste säga att jag har än inte riktigt fattat doseringen. Jag brukade tillsätta calciumklorid och natriumkarboonat och höll mina värden runt KH: 12-13, Ca: 390-420. Men nu har Ca-värde sjunkit rejällt och vad jag än gör så vägrar Ca gå upp utan att det fälls ut. Två mått av Tropic Marins calcium så börjar det blir möjlkigt vatten. Måste läsa mer och hitta nåt svar på vad som spökar i ekvationen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...