Gå till innehåll

för lågt calcium


nemo

Rekommenderade inlägg

Jag har också köpt en 5kg burk av Tropic Marin Bio-Calcium, och måste säga att jag har än inte riktigt fattat doseringen. Jag brukade tillsätta calciumklorid och natriumkarboonat och höll mina värden runt KH: 12-13, Ca: 390-420. Men nu har Ca-värde sjunkit rejällt och vad jag än gör så vägrar Ca gå upp utan att det fälls ut. Två mått av Tropic Marins calcium så börjar det blir möjlkigt vatten. Måste läsa mer och hitta nåt svar på vad som spökar i ekvationen.

Vad har du för KH och magnesium värde nu när du använder Bio calcium. Hur tillsätter du det, får själv väldigt grumligt vatten om jag blandar ut det med vatten innan. Funkar bäst om man lägger pulvret direkt i karet eller sumpen, min egen slusats kanske funkar bättre för andra att blanda ut det med vatten.

/Fredrik

edit: Läste just på reefcentral att man absolut INTE skall blanda ut med sötvatten innan. Läs sista posten http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=648948&highlight=biocalcium

finns även lite info här http://www.advancedaquarist.com/issues/feb2003/chem.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blev rekomenderad av den lokala handlaren att prova Reef Evolution/ Reef Tonic.

För den skulle fungera bra (höja calciumet) billig i längden.

800:- för 2x5 liter & då fick man ph & kh buffert med.

Men det händer ingenting. :snurrig: Jag har provat i båda mina kar samt även "jailbird" som var med att dela detta paket.

Båda med samma resultat

Är det någon som har erfarenhet av detta. ?

post-1313-14468912259875_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej,

Jag har ett riktmärke på 400ppm för calcium och 1300ppm för magnesium, 380 är rätt så bra mao.

Jag ser inget hinder att höja Ca i kombination med lågt Mg, däremot kan KH:t dra iväg uppåt...över12.

När jag blandar salt och osmosvatten så får jag ett Ca på 450ppm och Mg på 900ppm...jag använder Tropic Marin produkter.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med rowakalk som jag blandar i 1 1/2 L flaska och droppas i dagen efter, hur lång tid behöver det vara mellan gångerna och behöver man blanda ny kalk varje gång eller kan man slå i nytt vatten i flaskan och använda det kalk som redan varit blandat. Mitt KH går inte upp står stilla på 8.

Mvh sedde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingvar nu får du allt förklara,vad e Tores metod?Menar du Ballings metod eller har Tore någon egen.Har själv kört med kalciumklorid,natriumvätekarbonat(bikarbonat)och har totalt skitit i NaCl-fritt salt i minst 5år har inte mer än 7 stenkoraller så förbrukningen e inte mer än ca 4liter på 3 veckor.Tror att metoden e helt okey om man inte har sten koraller för 100000kr för då blir det för dyrt med pulver dvs om man inte handlar skiten på lantmännen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så vitt jag förstår så är Thore´s metod = Balling, den metoden har använts bra många år över världen, framför allt i Tyskland med goda resultat. Du måste ha gjort nåt fel om du kraschade din burk, har nog inte med Balling att göra i alla fall....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ska vara många som kraschar med Ballingmetoden efter ett och ett halvt till två år efter vad jag läst på nätet.

Metoden ersätter ju bara det som förbrukas och det som blir mer och mer blir ännu mer med tiden. Dessutom är spårämnesinnehållet väldigt olika i olika typer av foder och det tar Ballingmetoden inte hänsyn till.

Jag tycker ändå att metoden är en fantastisk hjälp med att se till att det inte blir för litet av något innehåll i vattnet.

Jag föredrar själv att försöka hålla litet koll på vattnet och ersätta vad som förbrukas av min djursammansättning. Och byta litet vatten som får balansera upp det jag gör fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Korallsand är döda koraller. Olika metaller ingår men de flesta som Karbonater. (även en del sulfater)

Karbonater har bra löslighet i lågt pH men sämre ju högre upp man kommer. Det är orsaken till att man tillsätter Koldioxid (Kolsyra) till en kalkreaktor. Man får då Kalsium bikarbonat som är lösligt (vilket korallerna kan utnyttja) men även Magnesium, Strontium samt en del andra salter.

Ideen att lösa döda koraller är god men utförandet dubiöst. Ger lätt en övergödning och pH fall i akvariet. om man försöker buffra så ger det en utfällning igen där bikarbonatet blir karbonat. Att ha kalkhaltigt material i inredningen hjälper mkt litet p.g.a att pH bör ligga på 8-8,4.

Kalkvatten som framställes genom att lösa kalciumhydroxid i vatten har inte stor betydelse som Ca tillsatts utan hjälper mest som pH och buffertregulator. Lösligheten är 1,2mg/ml och pH i lösningen skall ligga över 11 helst nära 12. Denna lösning måste förvaras luftfritt då koldioxiden från luften gör att kaliteten snabbt försämras men utfällning av karbonat. Det ideala hade varit att kunna tillsätta kalsiumbikarbonat men tyvärr exsisterar inte denna förening som salt då den är mkt instabil och reaktiv (bikarbonaten blir karbonat). Kommersiella kalkhöjningspreparat innehåller komplexbundna Ca föreningar bl.a med EDTA och kvaliteten på dessa kan naturligtvis variera.

Enklast att tillsätta är kalciumklorid som mkt snabbt höjer Ca värdena men utgör en risk med höjda klorvärden.

En smart idee (från schubert) är ett plemum i detta finns en naturlig pH gradient och Ca löses ut kontinuerligt.

Men varför oroa dig för ditt Ca värde? Jag har mätt de naturliga värdena i havet på de flesta korallrev i världen. Mycket vanliga värden är KH 6-8 pH 7,9-8,2 Ca 350-385.

I områden där det inte finns så mycket koraller kan någon gång Ca värdet nå upp till 415. Att man vill hålla så höga värden som upp till 450 i akvarier beror på att man vill ha så snabb tillväxt som möjligt en sorts broilerproduktion. Det ända som händer är att du får en lägre tillväxt om Ca värdena är lägre. (om allt annat är OK).

Korallrev är en marin urskog där omgivande vatten är mkt näringfattigt och mineralfattigt nästan alla tillgänglig energi är bundet i biomassan.

Jag skrev 1992 en liten sammanställning av värden för akvarier. Den som är intesserad kan maila mig så skickar jag en kopia (kräver Stuffit reader från Aladin)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kaliumhydroxid är lösligt till ung 1,2mg/l går inte att anväda för att höja Ca-halten! utan är mest en pH regulator. Använd s.k Biokalk eller kalciumklorid. Akta er för Tore Kjellbergs medtod. Gick bra i c:a 1 år i mitt kar (3000l) sen dog allt innom loppet av 2 dagar. (förlust över 100000 kr)

Jaha, jag trodde att din framruta sprack på ditt gamla akvarium & det var då du förlorade 100 000:-…?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Korallsand är döda koraller. Olika metaller ingår men de flesta som Karbonater. (även en del sulfater)

Karbonater har bra löslighet i lågt pH men sämre ju högre upp man kommer. Det är orsaken till att man tillsätter Koldioxid (Kolsyra) till en kalkreaktor. Man får då Kalsium bikarbonat som är lösligt (vilket korallerna kan utnyttja) men även Magnesium, Strontium samt en del andra salter.

Ideen att lösa döda koraller är god men utförandet dubiöst. Ger lätt en övergödning och pH fall i akvariet. om man försöker buffra så ger det en utfällning igen där bikarbonatet blir karbonat. Att ha kalkhaltigt material i inredningen hjälper mkt litet p.g.a att pH bör ligga på 8-8,4.

Vad arbetar man med för PH i en kalkreaktor och PH på vatten ut?? Vad har man för genomströmning?

Använder man vanlig korallsand?

Anledning till att jag undrar är att jag byggde en "reaktor" igår av en vanlig PET-flaska som jag fyllde med korallsand och låter vattnet från Nitratfiltret rinna igenom. Vet inte vad jag har för Ph från nitratfiltret. Men det är i a f lägst på saliferts test.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det måste till kolsyra eller nåt annat, för att få ph på en sån nivå att det löser calcium.

Dessutom tror jag att du riskerar att lösa ut tungmetaller och andra orenheter när du använder korallsand

kalk-kross är nog ett bättre alternativ.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad arbetar man med för PH i en kalkreaktor och PH på vatten ut?? Vad har man för genomströmning?

Använder man vanlig korallsand?

Anledning till att jag undrar är att jag byggde en "reaktor" igår av en vanlig PET-flaska som jag fyllde med korallsand och låter vattnet från Nitratfiltret rinna igenom. Vet inte vad jag har för Ph från nitratfiltret. Men det är i a f lägst på saliferts test.

Use a sulfur denitrator. In these systems, bacteria use elemental sulfur and produce N2 from it and nitrate according the following equation (or something similar):

2 H2O + 5 S + 6 NO3- à 3 N2 + 5 SO4-- + 4 H+

It has also been suggested to pass the effluent of such a reactor through a bed of aragonite to use the acid (H+) produced to dissolve the calcium carbonate, and thereby provide calcium and alkalinity to the aquarium.

While that is a fine idea, it doesn’t add much calcium and alkalinity to most aquaria.

To estimate the magnitude of the effect, we start with a liberal estimate of how much nitrate might be removed. Say 10 ppm of nitrate per week.

10 ppm nitrate = 0.16 mmole/L of nitrate

Since 4 moles of H+ are produced for every 6 moles of nitrate consumed, this will produce

0.107 mmoles/L of H+ per week

How much calcium this could produce?

Assume that it takes one proton to dissolve one calcium carbonate:

CaCO3 + H+ ßà Ca++ + HCO3-

Clearly, this is a substantial overestimate because much of the acid will be used up driving the pH down to the point where CaCO3 can even begin to dissolve. Consequently, we have an upside limit of

0.107 mmoles of Ca++ per week

since calcium weighs 40 mg/mmol, that's

4.3 ppm Ca++ per week.

adcycle.cgi?gid=5&layout=multi&id=1270 adcycle.cgi?gid=5&layout=multi&id=900

Proud sponsor of this column

For comparison, an aquarist adding 2% of the tank volume in saturated limewater daily is adding on the order of 16 ppm of calcium per day. Consequently, this method may not be especially useful for maintaining calcium and alkalinity levels. On the other hand, the acid produced will have a long term lowering effect on the alkalinity, so if you use it, watch the alkalinity.

As to its actual ability to reduce nitrate, I cannot say for sure. I expect that it can be made to work, but the only aquarist that I have spoken to that uses one has had considerable difficulty with it.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...