Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

Kirderf

kallvatten
Fredriks kalla nano

81 inlägg i detta ämne

Hittade en mask på glaset Kul att upptäcka djur man inte visste att man hade. Ca 15-20cm lång. Nån som är sugen på att identifiera? af07fdea852ce408ac9c2e03491e0f9c.jpg Ormstjärnorna verkar inte ha överlevt tyvärr, dom förlorade armar i rasande takt, jag misstänker eremiterna. Strandsnäckan gör stor nytta. Det är helt rent från alger i hans hörn, men han håller sej på samma ställe.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som en nemertin. Utseendet stämmer bra med grön ålgräsmask men den är lite väl lång. Långsnöre är ett alternativ men då borde den vara jämnsvart. Spännande saker de där maskarna som dels heter en massa kul typ svartögd julklappsmask och dels har en hoper konstigheter för sig. Att notera är att det är glupska rovdjur och att de är rejält giftiga. Hantera inte med bara händer!

Sen bläddrade jag och såg det där med bottenlöst akvarium och då gick tankeverksamheten igång. Det saknas en siffra i den där iden och det är 135. För att förklara vad man ska ha den till börjar vi för begriplighetens skull med det vägglösa akvariet. Ett vanligt akvarium, vinkeln mellan front och sidorutor är ju 90 grader. Om man nu vrider ut rutorna i bakkant så vinkeln blir 135 grader i stället och ser till att ha vattnet kvar i akvariet så händer det saker, det är nu omöjligt att se sidorna. Det är ett ljusbrytningsfenomen så det spelar ingen roll hur man flyttar sig, man kan inte se sidorna. Samma effekt får man naturligtvis om man skärmar av ett ordinärt akvarium. Och om man nu ser till att få den där vinkeln på 135 grader neråt i stället, då har man ordnat det bottenlösa akvariet.

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ser ut som en nemertin. Utseendet stämmer bra med grön ålgräsmask men den är lite väl lång. Långsnöre är ett alternativ men då borde den vara jämnsvart. Spännande saker de där maskarna som dels heter en massa kul typ svartögd julklappsmask och dels har en hoper konstigheter för sig. Att notera är att det är glupska rovdjur och att de är rejält giftiga. Hantera inte med bara händer!

Sen bläddrade jag och såg det där med bottenlöst akvarium och då gick tankeverksamheten igång. Det saknas en siffra i den där iden och det är 135. För att förklara vad man ska ha den till börjar vi för begriplighetens skull med det vägglösa akvariet. Ett vanligt akvarium, vinkeln mellan front och sidorutor är ju 90 grader. Om man nu vrider ut rutorna i bakkant så vinkeln blir 135 grader i stället och ser till att ha vattnet kvar i akvariet så händer det saker, det är nu omöjligt att se sidorna. Det är ett ljusbrytningsfenomen så det spelar ingen roll hur man flyttar sig, man kan inte se sidorna. Samma effekt får man naturligtvis om man skärmar av ett ordinärt akvarium. Och om man nu ser till att få den där vinkeln på 135 grader neråt i stället, då har man ordnat det bottenlösa akvariet.

Julklappsmask haha! Giftiga alltså.. då får jag undvika att röra den och googla lite. Tack för upplysningen! Det där med 135 grader hade jag inte hört om, spännande!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter en snabbgoogling. Det hade ju varit fräckt om det var långsnöre. Världens längsta djur i ett 35l akvarium

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Häftig sak du fått tag på! Visst inte att de är giftiga.

Sånna där gillar att sitta bland musslorna på båtbotten och det hanterar man ju med bara händerna. Har de giftigt bett eller slem eller nått annat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nåt slem fattade jag det som, det skulle pirra i händerna om man tagit i dom.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu