Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

Slanten

kallvatten
Sju västkustakvarier i en gillestuga

154 inlägg i detta ämne

Så här blir det när akvarieskötaren är lat i en vecka (Ser ni tvättkorgen :)) : 

20180113_175714.jpg.581e12b49bd226162a74f18ebbcdc224.jpg

När blir det mat?

20180113_175747.jpg.fb0c050767a8b177c7bb5b2b9f443196.jpg

3 personer gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha! Plattfiskar är märkliga djur, bra bild! Angående filtret så finns det nog andra här som är bättre lämpade att svara på frågan men jag tror nog att bakterierna tar no3 (i brist på syre) när det finns tillgängligt. Det bryter ju ner no3 nu igen. Mitt producerade inga mängder kvävgas tyckte jag, men det kanske följde med upp i returen på mitt. Det ska ha väldigt dålig lösningsförmåga ja (iaf i öl )

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sådär ska det se ut! :-) Hur går det med din tång, tar den sig? I mitt kar börjar havssallaten ta sig allt bättre. Men jag har mycket tråkiga alger med fortfarande. Men krabban vänder lite på stenarna ibland så det löser ju sig...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@mikoto

De encelliga algerna växer så det knakar, men skräppetaren funkar fortfarande inte riktigt. Jag väntar fortfarande på att nitraten ska sjunka lite till innan jag drar mina slutsatser, men preliminärt gissar jag på att det fattas nått ämne, kanske nått av följande:

Jod

Kalium

Mangan

Tyvärr har vattenbytena varit lite eftersatta, så det är nog nån brist. Antingen köper jag lite tillsatser eller gör en Tritontest, så fort jag fått ner nitraten till ca 20 ppm.

@Kirderf

Intressant att du inte har mycket kvävgas. Fast det märkliga är att jag behövde tömma kvävgas varje dag innan kraschen, men nu bildas ingen synlig kvävgas alls, trots att det finns nitratreducering. Undrar var kvävet tar vägen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu