Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

naso

151-720 liter
Nytändning efter 10 år

12 inlägg i detta ämne

Hej, igen! Har inte varit inne på några år, och fick därför en nytändning på saltvatten när jag satt och läste på forumet tidigare i höstas. Det har varit uppehåll på c:a 10 år, efter det senast misslyckade karet med innerskummare o MH-belysning. Då fick jag röda slemalger, "fireworms" som åt fiskar på natten och en massa annat. Jag jobbade mycket och hade inte tid, låg samtidigt i skillsmässa, så det va bara att lägga ner. Innan dess hade jag ett 600- liters inbyggt i väggen med sump och allt annat i ett rum bakom akvariet, som fungerade perfekt, alltså inga problem på 5-6 år. Tänkte ta upp det när jag blir pensionär, men det är några år dit. Jag kollade in RS reefer och Aqua Medic, men det sistnämnda blev för djupt från väggen in i rummet (det är min dotters f.d rum som jag använder till kontor och hobby). Övervägde ett reefer 350, men det hade blivit ett gränsfall, så nu har jag börjat så smått med ett Reefer 250 version 3 med refugiumklar sump (spännande). Jag har införskaffat det mesta i teknik, men väntar på UV-filter, doseringspump m. hållare o slangar. Har inte bestämt mig för vilket salt eller levande sand jag ska använda. Moon-led är något nytt för mig, så jag ska prova med 1 st så länge (misstänker att det behövs 2 st, men det har lite att göra med tankarna på mitt reefscaping) att göra. Kommer att uppdatera då och då, för jag vill gärna ha det klart till jul (så min dotter ser var julklappspengarna gick ) ha ha! Skämt åsido!

IMG_20181205_212906.jpg

IMG_20181209_091156.jpg

Redigerad av naso
ville ta bort första bilden
8 personer gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Ditt "petnym" känner jag igen sen tidigare, så du har varit med länge, he he!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välkomnen tillbaks i träsket

MVH Lasse 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man tackar! Nu hittade jag det första problemet när jag började koppla in utrustning: JAG HAR FÅTT FEL LOCK TILL SKUMMAREN! Det finns inte hål eller plats till nivåalarmet(flottören), annars hade jag borrat ett. Är det inte det ena, så är det de andra, sa flickan som fick näsblod! Det går att byta ut, men drar ut på tiden innan Jul. Tomten får skynda sig, ha ha!

IMG_20181210_142307.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är så förbaskat kul att komma igång igen, än om det inte är i Jaroslaws o de andras kanonakvariums liga. Men intresset finns, och det är härligt.                                            Väntar nu på doseringspump, uv-c och salt, det blev fauna marin, till slut efter funderingar hit o dit. Har kopplat in osmosen, pumpar och ATO, så det är bara att vänta på det sista. Vill gärna ha allt inkopplat innan man startar.

IMG_20181211_170935.jpg

2 personer gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God fortsättning till er alla! Det har varit långa veckor i väntan på locket till skummaren, doseringspump och uv-c, men nu är det på plats. Doseringspump och uv-c är nytt för mig, men doseringspumpen verkar vara enkel att ställa in. Jag undrar bara om uv-c ska vara igång hela tiden eller ska den kopplas på timer, och i så fall mellan vilka tider? Tacksam för tips!

IMG_20190111_111113.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Postad (redigerade)

6 minuter sedan, naso sa:

Ursäkta den dåliga bilden

IMG_20190111_111113.jpg

Redigerad av naso
bildkvaliteten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ursäkta den dåliga bilden
IMG_20190111_111113.jpg.b53b64b5e8c2431c86dfe62bb933f6da.jpg

Snyggt!
En del kör säkert uv hela tiden, men jag tänker bara köra om det är några problem med akvariet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, då tror jag att jag kör den på timer några timmar då och då

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, naso sa:

God fortsättning till er alla! Det har varit långa veckor i väntan på locket till skummaren, doseringspump och uv-c, men nu är det på plats. Doseringspump och uv-c är nytt för mig, men doseringspumpen verkar vara enkel att ställa in. Jag undrar bara om uv-c ska vara igång hela tiden eller ska den kopplas på timer, och i så fall mellan vilka tider? Tacksam för tips!

IMG_20190111_111113.jpg

Min erfarenhet är att UVC är grymt bra mot dinoflagellater och i kombination med väteperoxid (se upp med räkor) (3% 14 ml/100 l x 3/dygn) om man får den mer hårdnackade varianten Amphidinum. Bildas tydligen även ozon av den kombon som knäckor dom. Annars låter jag mitt UVC gå 15 min/dygn för att hålla borta beläggningar. En annan praktisk användning är om man lyckas få grumligt vatten p.g.a. bakterier. På med UVC och simsalabim. Det hjälper även till att decimera vita prick, men inte att ta bort det helt efter vad jag läst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, som sagt nytt för mig och tar tacksamt emot tips. Då kollar jag lite och väntar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu