Gå till innehåll

Lågt KH värde.


lennie

Rekommenderade inlägg

Det är ju en jämvikt med en utväg =fällning. I jämvikten ingår också koldioxid från luften och när pH:t är högt löses det mycket snabbt i vattnet eftersom det går över till bikarbonat och karbonatjoner.

Jag har gått in med kalkvatten vid KH = 5 och fått samma effekt. Fast då fick jag tillsätta magnesium också för att få ordning på värdena.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag är ingen kemist lasse,men faktum är ju att kh stannat på 7,vilket det inte gjorde innan,då fäll det snabbt ner under 7,men varför det stannat där har jag ingen aning om,kalkvatten ska du ej heller jämföra med kakreaktor,det är olika funktioner,jag har DSB som hjälper till att försörja karet med ca och andra mineraler,kalkvattnet ger lite kalk,men är mest för att stabilisera ph med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju en jämvikt med en utväg =fällning. I jämvikten ingår också koldioxid från luften och när pH:t är högt löses det mycket snabbt i vattnet eftersom det går över till bikarbonat och karbonatjoner.

Jag har gått in med kalkvatten vid KH = 5 och fått samma effekt. Fast då fick jag tillsätta magnesium också för att få ordning på värdena.

Och varför magnesium? Som du själv påpekade för mig i en tidigare tråd så påverkar magnesiumnivån kalciumnivån. Jag läste den referens du gav och det framgick tydligt att en hög magnesiumnivå tillåter mer kalcium att vara löst än vid en låg nivå. Författaren angav att kalciumnivån i saltvatten var minst dubbel så hög som man skulle ha i samma pH i sötvatten. Han angav magnesiumnivån som orsak. När du tillsatte magnesium så fäller inte lika mycket kalcium och karbonater ut till kalk.

Så tar vi koldioxiden. Ta ditt nyblandade kalkvatten och blås i det. Iaktag vad som händer. Den dimma du ser är nybildad kalciumkarbonat. Ingår i kemilabben i 8:an tror jag.

Läs följande länk http://www.simontorp.se/pdf/Deltec%20Kallvattenmixer%20KM500-500S-800T.pdf

Citat: "I jämvikten ingår också koldioxid från luften och när pH:t är högt löses det mycket snabbt i vattnet eftersom det går över till bikarbonat och karbonatjoner." Stämmer men det har ingenting med kalciumet att göra. När pH:t höjs av de medföljande hydroxidjonerna så går karbonatbuffringsystemets jämnviktsekvation åt höger. Det lilla koldioxid som är löst i vattnet omvandlas till kolsyra - till bikarbonat - till karbonat. KH:t stiger. När koldioxid omvandlas så uppstår ett "vakum" som gör att ny koldioxid från luften kan diffundera ner i vattnet och det i sin tur påbörjar en ny vandring åt höger. Var det stannar på beror på vilket pH som din höjning ger. Vad jag säger är att vilken som helst pH-höjning oavsett vilka ämnen som används (Kalciumhydroxid, Natriumhydroxid, natriumkarbonat eller vad som helst) så får du samma effekt som Crille har iaktagit. Crille det är ditt pH plus överskott av koldioxid eller så har du ett välisolerat hus (eller bägge och), som har gett ditt stabila KH. Det är faktiskt troligt att om du använder något annat att höja pH med så skulle ditt KH stabiliseras på en högre nivå eftersom du inte får någon fällning av karbonater av det extra kalciumet!

Crille, jag tror du har lite tårta på tårta i ditt kar. DSB och tillsättning av kalkvatten. Bägge metoderna är en gång framtagna för att ge ett tillskott av kalcium och höja karbonathårdheten. DSB bygger på att du har en pH-säkning i materialet så att kalciumkarbonaten sönderdelas till kalcium och karbonat. Den här pH säkningen kan bero på koldioxid från den bakteriella processen eller annat. Den kan dock medföra att pH i hela karet tenderar att sjunka. En pH-höjning är nödvändig. Om man använder kalciumhydroxid (som är det som man gör kalkvatten av) så får man tårta på tårta vad gäller kalciumet som dessutom kommer att innebära att onödigt mycket karbonater fälls ner. Gör man pH-höjningen med något annat så kommer KH:t stabiliseras på en högre nivå.

Är det någon som kan motbevisa mig så vore jag tacksam, det kan vara något som jag missat.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant läsning för jag säga.

Tyvärr så förstår jag inte allt jag läser. Är kanske ny inom saltvatten.

Har haft karet igång sedan dec förra året.

Gjorde lite tester precis i karet. Är snart tid för att hoppa i sängen.

PH = 7,99

CA = 540

KH = 9,9

SALT = 1,024

TEMP = 27,7

Ang PH medlet som jag använder för att höja PH.

Om det innehåller fosfat. Vad händer i mitt kar då?

Vad är dem första tecknen jag kan se i karet om det är fosfat i vattnet?

Tyvärr så har jag inget fosfat test så jag kan inte testa vattnet eller ph medlet efter det.

Nu kommer karet stå för sig själv.

02:00 kommer uv-c gå i gång fram till 04:00

Vid 8 tiden går jag upp och kommer göra om dessa testerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse: Självklart kan man använda vilket pH höjande medel som helst. Kalkvatten är nästan överdoseringssäkert. Det är därför det används. Om man tillsätter mera kalk i form av kalkvatten är oväsentligt i sammanhanget eftersom kalciumhalten är runt 400 mg / liter i saltvatten. Hela tiden i ett saltvattensakvarium har vi en jämvikt mellan fast kalcium och löst. Beträffande mitt akvarium: Jag låg i princip lågt på alla värden och därför tillsatte jag magnesium.

Lennie: Fosfat kommer att med föra sig att du får röd eller bruna cyanobakterier (kallas ofta slemalger). Dessutom motverkar det tillväxten av alla koraller som har helt eller delvis kalkskelett och färgar dessa bruna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och varför magnesium? Som du själv påpekade för mig i en tidigare tråd så påverkar magnesiumnivån kalciumnivån. Jag läste den referens du gav och det framgick tydligt att en hög magnesiumnivå tillåter mer kalcium att vara löst än vid en låg nivå. Författaren angav att kalciumnivån i saltvatten var minst dubbel så hög som man skulle ha i samma pH i sötvatten. Han angav magnesiumnivån som orsak. När du tillsatte magnesium så fäller inte lika mycket kalcium och karbonater ut till kalk.

Så tar vi koldioxiden. Ta ditt nyblandade kalkvatten och blås i det. Iaktag vad som händer. Den dimma du ser är nybildad kalciumkarbonat. Ingår i kemilabben i 8:an tror jag.

Läs följande länk http://www.simontorp.se/pdf/Deltec%20Kallvattenmixer%20KM500-500S-800T.pdf

Citat: "I jämvikten ingår också koldioxid från luften och när pH:t är högt löses det mycket snabbt i vattnet eftersom det går över till bikarbonat och karbonatjoner." Stämmer men det har ingenting med kalciumet att göra. När pH:t höjs av de medföljande hydroxidjonerna så går karbonatbuffringsystemets jämnviktsekvation åt höger. Det lilla koldioxid som är löst i vattnet omvandlas till kolsyra - till bikarbonat - till karbonat. KH:t stiger. När koldioxid omvandlas så uppstår ett "vakum" som gör att ny koldioxid från luften kan diffundera ner i vattnet och det i sin tur påbörjar en ny vandring åt höger. Var det stannar på beror på vilket pH som din höjning ger. Vad jag säger är att vilken som helst pH-höjning oavsett vilka ämnen som används (Kalciumhydroxid, Natriumhydroxid, natriumkarbonat eller vad som helst) så får du samma effekt som Crille har iaktagit. Crille det är ditt pH plus överskott av koldioxid eller så har du ett välisolerat hus (eller bägge och), som har gett ditt stabila KH. Det är faktiskt troligt att om du använder något annat att höja pH med så skulle ditt KH stabiliseras på en högre nivå eftersom du inte får någon fällning av karbonater av det extra kalciumet!

Crille, jag tror du har lite tårta på tårta i ditt kar. DSB och tillsättning av kalkvatten. Bägge metoderna är en gång framtagna för att ge ett tillskott av kalcium och höja karbonathårdheten. DSB bygger på att du har en pH-säkning i materialet så att kalciumkarbonaten sönderdelas till kalcium och karbonat. Den här pH säkningen kan bero på koldioxid från den bakteriella processen eller annat. Den kan dock medföra att pH i hela karet tenderar att sjunka. En pH-höjning är nödvändig. Om man använder kalciumhydroxid (som är det som man gör kalkvatten av) så får man tårta på tårta vad gäller kalciumet som dessutom kommer att innebära att onödigt mycket karbonater fälls ner. Gör man pH-höjningen med något annat så kommer KH:t stabiliseras på en högre nivå.

Är det någon som kan motbevisa mig så vore jag tacksam, det kan vara något som jag missat.

MVH Lasse

nja jag tror du har fel där lasse,kalkvatten och dsb,använder många i staterna,även en del här i sverige,ingvar hellmalm kör kalkmixer + plenum,nästan samma sak,kalkvattnet änvänds just för ph,inte för att höja ca.inte i första hand i alla fall,som om man kör reaktor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej på er alla.

Glömde lägga ut resultaten imorse till er.

Kl 11:00 imorse var resultaten följande.

PH = 7,92

CA = 600

KH = 8

Salt = 1,0243

Efter att jag gjort testerna bytte jag 5 liter vatten.

Gjorde testerna igen kl 22:30 ikväll

PH = 7,97

CA = 580

KH = 8

Salt = 1,0245

Efter detta senaste testet så har jag bytt 5 liter vatten igen.

Vilket är bästa att göra.

Bytta 10 liter varje morgon.

Eller att bytta 5 liter morgon och 5 liter kväll

PH har rört sig lite under dagen. Skulle helst vilja att det rör sig lite över 8 istället för under 8

CA har gått ner lite under dagen.

KH ligger stabilt.

Jag har inte tillsatt några preparat under dagen.

Imorgon åker jag till Stockholm. Kommer hem igen på onsdag kväll. Så nu får karet stå själv i 48 timmar.

När jag kommer hem ska jag ta om testerna och se vad som har ändrats på dem 48 timmarna.

Tycker ni att jag ska göra något i karet innan jag reser bort imorgon bitti?

Tillsätta lite PH plus eller?

// Lennie

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar ha en regel på jobbet - rör för h-e ingen kran på fredag eftermiddag. Byt lite vatten innan du sticker men helst ingen okänd ändring - brukar av erfarenhet inte gå bra

MVH Lasse

PS Christer, Jag hade skrivit ett långt och välformulerat svar till dig och så kommer min snälla hustru och bjuder mig på ett marsipanbröd. Eftersom jag inte klarar två saker samtidigt klantar jag mig och inlägget är förlorat. Vi får ta det när vi träffas - jag är i jobb nu så hör av dig via PM DS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej på er alla.

Glömde lägga ut resultaten imorse till er.

Kl 11:00 imorse var resultaten följande.

PH = 7,92

CA = 600

KH = 8

Salt = 1,0243

Efter att jag gjort testerna bytte jag 5 liter vatten.

Gjorde testerna igen kl 22:30 ikväll

PH = 7,97

CA = 580

KH = 8

Salt = 1,0245

Efter detta senaste testet så har jag bytt 5 liter vatten igen.

Vilket är bästa att göra.

Bytta 10 liter varje morgon.

Eller att bytta 5 liter morgon och 5 liter kväll

PH har rört sig lite under dagen. Skulle helst vilja att det rör sig lite över 8 istället för under 8

CA har gått ner lite under dagen.

KH ligger stabilt.

Jag har inte tillsatt några preparat under dagen.

Imorgon åker jag till Stockholm. Kommer hem igen på onsdag kväll. Så nu får karet stå själv i 48 timmar.

När jag kommer hem ska jag ta om testerna och se vad som har ändrats på dem 48 timmarna.

Tycker ni att jag ska göra något i karet innan jag reser bort imorgon bitti?

Tillsätta lite PH plus eller?

// Lennie

Hej Lennie.

Jag säger som jag brukar: glöm inte att titta in i burken mellan allt mätande.

Visst är det viktigt att vara proaktiv och mäta så att man ser dåliga trender. Du såg en häning korall och konstaterade för lågt KH.

Hur mår din korall nu? och fisken som var svart runt ögonen? Är de Ok?

Man hamnar lätt i mätarinfernot: Man mäter, konstatarerar avvikelser försöker åtgärda ofta med för snabba förändringar som följd. Invånnarna mår ännu sämre, mer mätningar mer åtgärder o.s.v.

Jag säger inte att du gör så eller är på väg dit. Ditt akvarium har varit igång några månader och det är troligt att du inte återförde förbrukningen. Dina värden från idag är det väl inget större fel på så jag skulle sluta mixtra ett tag nu och låta burken hitta sin balans under övervakning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Krille har rätt. Kalkvatten ger alldeles för lite Ca för att fungera som Ca tillskott. Jag tror max löslighet är 1,2 g/l (om jag kommer ihåg rätt). Utan kalkvattentillförseln är enbart till för att buffra vattnet. Jag har i mitt kar funnit att om jag tillsätter avdunstat vatten med kalkvatten (genom automatik) så ligger pH mycket stabilt på 8,15-8,22. och KH på 7-8. Hur mycket kalkvatten som behöver tillsättas varierar naturligtvis från kar till kar. Att se det som Ca tillförsel är löjligt. I mitt kar en mycket varm dag dunstar c:a 30 l vilket gör att tillförseln av Ca blir ung 1 mg/l. Normalt håller ju saltvatten 400-430.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingvar (och Christer)

Jag får det till 12 mg/l per dag vid maxlösning. Nu är troligtvis en siffra på 0,9 gram per liter mer realistisk så det skulle betyda ett tillskott på 9 mg/l en varm dag. Men oavsett detta förstår jag din ståndpunkt. Men visst var det så att när metoden lanserades av Peter Wilkinson så var det för att stabilisera kalciumnivåerna med en daglig tillsättning? Så vill jag minnas från 70-talet i alla fall. Vad jag vände mig emot från början var Stigs rekomendation att använda kalkvatten när Lennie hade för hög kalciumnivå. Då tyckte jag att den metod du rekommenderade med bikarbonat och natriumkarbonat var bättre. Jag kan dock se behändigheten av tillsättningen när man kör med DSB eller plenum eftersom det ligger något i vad Stig säger

Självklart kan man använda vilket pH höjande medel som helst. Kalkvatten är nästan överdoseringssäkert. Det är därför det används.

Jag tycker dessutom att det ligger mycket i vad Capote säger speciellt följande

Man hamnar lätt i mätarinfernot: Man mäter, konstatarerar avvikelser försöker åtgärda ofta med för snabba förändringar som följd. Invånnarna mår ännu sämre, mer mätningar mer åtgärder o.s.v.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...