Gå till innehåll

Lågt KH värde.


lennie

Rekommenderade inlägg

Inatt hände en konstig sak.

När jag fick och la mig vid halv 1 i natt så var PH värdet 8,03 i karet. I morse när jag vaknade så var det 7,86

Under gårdagen så gick det upp väldigt stabilt och fint. Men nu under natten så har det raset ner igen.

Jag har ingen kalkreaktor igång eller liknande som går på natten.

Det enda som startas på natten är en UV-c som går mellan 02:00 till 04:00

Men den kan väll inte påverka PH värdet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag gjort morgon testerna också.

PH = 7,86

CA = 540

KH = 8,6

SALT = 1,0239

KH ser ut som att den börjat stabiliserat sig

CA är fortfarande för högt.

PH har sjunkit under natten. Vet inte varför

Jag kommer att fortsätta bytta 5 liter vatten idag.

Samt åka ut till zoo giganten för att se om dem har något bra medel för att buffra PH med

Låter det bra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som påverkar ditt ph värde är belysningen. Ph värde är inte stabilt och ett och samma hela tiden utan rör sej lite nåt som man upptäcker lätt med IKS

Jo, det är sant med IKS ser man PH ändra sig lite då och då.

Men den stora frågan är. Som det finns 1000 trådar om här.

Vad är det längsta PH värdet man kan gå ner till utan att det är skadligt för livet i karet.

Samt vad är ett normalt värde.

Alla säger olika, så det är svårt att ha ett värde att utgå ifrån.

Men jag har tänkt inte låta det gå under 8. och som max värde 8,5 – 8,6 någonstans.

Tror det är där dem flesta ligger om man läser runt lite i trådarna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7,8 är ett värde man inte bör gå under. Zoogiganten har kalciumhydroxid som du gör kalkvatten med och som är det bästa att buffra pH med.

Hur högt kan man gå då?

samt hur mycket kan det förändras under en 24 timmars intervall så att inte levande tar skada

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lugn lite nu

Lennie har problem med för högt kalcium som ligger och fäller ut hans karbonater. Enligt min mening bör du, Lennie inte använda någon kalciumbaserad produkt för att justera pH just nu. Först när du börjar att tappa i kalciumnivåer under 400 bör du gå in med kalkvatten eller en kalkreaktor. För att återställa KH har han använt bikarbonat. Det sänker pH:t till runt 7,8. Enda vägen nu innan kalciumnivåerna börjar sjunka under 400 är att höja pH med hjälp av natriumkarbonat. När kalciumnivåerna är under 400 och kommit in i en fas där tendensen är sjunkande kan du använda kalciumbaserade produktur om du vill. Gör du det nu så riskerar du bara att förvärra problemet med ett högt kalciumnivå och ett lågt KH.

Det är naturligt att pH:t går upp när du belyser karet. Alger och andra organismer som använder fotosyntes börjar då att konsumera koldioxid. Karbonatbuffringssystemet rör sig då åt höger - vätejoner tas upp och pH:t stiger. Under natten vänder fotosyntesen och alger samt andra organismer ger ut koldioxid och buffringssystemet går åt höger - vätejoner frigörs och pH:t sjunker. Detta är bara ett bra tecken på att du har en biologisk aktivitet i burken. Variationer på upp mot en pH enhet mellan då ljuset slocknar och precis när det slås på är inte ovanligt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det fantatiska är att genom att tillsätta kalkvatten kommer pH att stiga och kalk att fälla ut.

Ca kommer att MINSKA!

Hur mycket slutblandningen hamnar på beror också på magnesiumhalten som i detta fall är låg.

Detta gäller under förutsättningen att man inte har allt för mycket djur som förbrukar Ca.

Ett normalt belastat saltkar har inte större ändring av pH under dygnet än 0,3. Får man större ändringar under dygnet får man lov att åtgärda det. ( Tillsatser med timer eller algrefugium med omvänd dag/natt belysning).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite kort info om vad jag gör i karet.

Imorse när jag gjorde testerna så visade KH = 8,6

Vilket betyder att KH har börjat rätta till sig.

CA låg på 540. fortfarande för högt.

PH = 7,86

Jag har använt en produkt som heter KH plus ifrån Aquatic Nature för att få upp mitt KH till rätt nivå. Då jag anser att det är gjort nu.

Testen som jag ska genomföra ikväll kommer att vissa det. Samt testerna imorgon bitti.

Men om KH ligger kvar på 8-9 så kommer jag att sluta använda KH plus till det behövs igen.

CA går sakta men säkert ner. Får hoppas inte det slutar nu när jag slutar med KH plus medlet.

Tanken är att jag ska komma ner till 400 och vid det läget ska jag dra igång min Kalkreaktor som kom med posten för 3 dagar sen. Förutsatt att jag får rätt på IKS datorn som ska styra den.

Idag har jag köpt ett medel som heter PH plus ifrån sera

Detta medlet ska endast påverka PH värdena så att dem går upp lite. Utan att påverka KH alt CA. enligt information ifrån butiken.

Med detta medlet så hoppas jag kunna få upp PH till 8.1 – 8.2 och försöka ha det stabilt mellan dem två värdena, på dagen närmare 8.2 och på natten närmare 8.1

Sen om min plan lyckas återstå att se.

Samt så kommer jag att fortsätta med 5-10 liter vatten bytte varje dag till CA är på rätt nivå.

Då kommer jag att återgå till 20% per månad.

Så med korta drag kommer detta att hände.

Inget med KH plus om mitt kh värde håller sig på den nivå det är nu.

Tillsätta PH plus så att ph ligger runt 8,15

Vattenbyte 5-10 liter per dag.

Målet med detta är att få ner CA till normal nivå.

Hur låter detta?

Hade ni gjort lika?

// Lennie

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det ett sötvattenpreparat från Sera kan det tänkas innehålla fosfat. Jag skulle aldrig våga använda det utan att fosfattesta preparatet först. Förr innehöll Seras pH+ för sötvatten fosfat men det är länge sedan jag kollade det så det är möjligt att de ändrat sammansättningen de sista åren. Men fosfat är rena giftet i saltvatten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det fantatiska är att genom att tillsätta kalkvatten kommer pH att stiga och kalk att fälla ut.

Ca kommer att MINSKA!

Hur mycket slutblandningen hamnar på beror också på magnesiumhalten som i detta fall är låg.

Detta gäller under förutsättningen att man inte har allt för mycket djur som förbrukar Ca.

Ett normalt belastat saltkar har inte större ändring av pH under dygnet än 0,3. Får man större ändringar under dygnet får man lov att åtgärda det. ( Tillsatser med timer eller algrefugium med omvänd dag/natt belysning).

Och Stig vad kommer Ca att fälla ut med. Vad tillsammans med kalcium bildar kalk? Jo kalcium fäller tillsammans med karbonat till vad vi kallar kalk. Det låga karbonathårdheten Lennie hade från början på 4,5 berodde på att i och med hans höga kalciumhalt så konsumerades karbonat genom att kalciumjoner tillsammans med karbonaterna i vattnet bildade kalk. Nu har han med bikarbonat höjt karbonathårdheten till ca 8. Detta har medfört att koncentrationen av karbonatjoner ökat och därför har mer kalcium kunna fällas ner. Priset han får betala för detta är ett sjunkande pH. Att nu gå in med ett kalciumbaserat ämne för att höja pH:t kommer innebära att KH:t kommer att sjunka igen eftersom det blir mer kalcium som kommer att fälla ut som kalciumkarbonat (kalk) och mer bikarbonat kommer att få tillsättas vilket innebär att pH sjunker vilket innebär ......

Jag skulle höja pH på annat sätt och låta överskottskalciumet fälla ner med karbonat lugnt och stillsamt. Den påföljande sänkningen av KH skulle jag parera med bikarbonat. Varför skulle man öka fällningen av karbonater mer än nödvändigt genom att tillsätta mer fritt kalcium när det finns andra alternativ? När kalciumet är nere i önskade nivåer och karbonathårdheten samt pH är normalt skulle jag återgå till de metoder jag vill använda för att balansera kalcium, karbonathårdheten och pH. I Lennies fall starta kalkreaktorn. Magnesiumnivån skulle jag låta ligga där den är just nu och inte höja den innan kalciumnivån är normal. Detta för att en hög nivå av magnesium tillåter en högre nivå av fritt kalcium utan att det fäller ut till kalk. Att höja magnesiumnivån i ett läge där man strävar till att fälla ner kalciumkoncentrationen genom bildande av kalk (kalciumkarbonat) skulle vara kontraproduktivt i högsta grad.

Jobba med kemins lagar istället för emot så blir saker och ting betydligt mer okomplicerade.

MVH Lasse

Editerat

PS Lennie, jag tycker i alla fall att du gör rätt även om jag skulle använt natriumbikarbonat och natriumkarbonat, det troliga är att de preparat (i alla fall KH+) du använder innehåller dessa ämnen men jag håller med om att det kan kännas tryggare att köpa produkter från fackhandeln om man är relativ ny inom området DS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är de preparat som Sera har för saltvatten på sin hemsida.

Sera Meersalz

sera aqumarin

sera ammovec

sera marinvit plus

sera calcium plus

sera magnesium plus

sera oxypur

Som du ser är ingen pH+ med. Jag är 99 på att du blivit blåst!

Som jag skrev förut: Jag skulle aldrig våga använda detta i saltvatten utan att fosfattesta det först.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse: Saltvatten + sand och sten är inte bara en kemisk lösning.

Jag har testat detta annars skulle jag aldrig skriva så tvärsäkert om det.

Metoden är beskriven på Reef Central eller Advanced aquarist så jag är inte den förste som testat det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det fantatiska är att genom att tillsätta kalkvatten kommer pH att stiga och kalk att fälla ut.

Ca kommer att MINSKA!

Hur mycket slutblandningen hamnar på beror också på magnesiumhalten som i detta fall är låg.

Detta gäller under förutsättningen att man inte har allt för mycket djur som förbrukar Ca.

Ett normalt belastat saltkar har inte större ändring av pH under dygnet än 0,3. Får man större ändringar under dygnet får man lov att åtgärda det. ( Tillsatser med timer eller algrefugium med omvänd dag/natt belysning).

efter jag började med kalkvatten har mitt ca minskat från 450,till 400 på en vecka,ph har stabiliserat sig och kh sjönk

från 9 till 7 ganska snabbt men ligger nu stabilt på 7,ja hade oxå höga ca-halter,men det verkar som det var bundet på nåt vis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse: Saltvatten + sand och sten är inte bara en kemisk lösning.

Jag har testat detta annars skulle jag aldrig skriva så tvärsäkert om det.

Metoden är beskriven på Reef Central eller Advanced aquarist så jag är inte den förste som testat det.

Fortfarande Stig - förklara varför du i onödan skall fälla extra karbonater när det finns andra alternativ som inte påverkar förbrukningen av karbonater. Fällning av kalcium med karbonater till kalk är en kemisk reaktion annars kan jag hålla med dig - vattenkemi är en biokemisk process också.

efter jag började med kalkvatten har mitt ca minskat från 450,till 400 på en vecka,ph har stabiliserat sig och kh sjönk

från 9 till 7 ganska snabbt men ligger nu stabilt på 7,ja hade oxå höga ca-halter,men det verkar som det var bundet på nåt vis.

Som sagt var - KH minskade - Lennie har problem med höga kalciumhalter och lågt KH. Crille hade relativt höga KH värden.

Jag har själv höjt upp kalciumnivåerna med 100 ppm (med kalciumklorid) och fått sänkta KH. Innan jag höjde hade jag dock kollat KH:t så jag hade en reserv.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...